• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pressa ur glas. Tips?

79thor

Friends of KS
Hej

Lyckades tappa en av mina klockor i golvet och så klart så sprack glaset. Det är ingen dyr klocka men jag har fått den och gillar den, så jag vill gärna fixa den.

Jag har försökt att pressa ur det trasiga glaset men lyckades inte, finns det något bra tips förutom att köpa en press som är gjord för ändamålet :)

Eller finns det någon klockintresserad i Strängnäs eller Eskilstuna som har rätt verktyg och känner sej hjälpsam?

Vart köper jag lämpligast nytt glas? Det är till en Fossil.
 

Amme

Cartier
Menar det här med all vänlighet
Är det värt att laga den?
Kan du ens hitta rätt glas till den?

OM du nu gör det är det enkelt att bara trycka ut det med tummarna. Sitter den med bättre teknik så finns det hemma knep med lite överblivet trä och en tvingman
 

79thor

Friends of KS
Menar det här med all vänlighet
Är det värt att laga den?
Kan du ens hitta rätt glas till den?

OM du nu gör det är det enkelt att bara trycka ut det med tummarna. Sitter den med bättre teknik så finns det hemma knep med lite överblivet trä och en tvingman

Hej

ser man prismässigt så är det nog inte värt att laga den men jag är beredd att lägga lite på att laga den men visst finns det gränser..
Det går att beställa original glas men det var inte så billigt, tanken var att mäta glaset och se om jag kan hitta något billigare.

Jag har försökt få ur glaset med en tving men det verkar inte röra sej alls tyvärr, jag har kanske tagit i för lite :)

//Janne
 

Minuteman

Rolex
Hej

ser man prismässigt så är det nog inte värt att laga den men jag är beredd att lägga lite på att laga den men visst finns det gränser..
Det går att beställa original glas men det var inte så billigt, tanken var att mäta glaset och se om jag kan hitta något billigare.

Jag har försökt få ur glaset med en tving men det verkar inte röra sej alls tyvärr, jag har kanske tagit i för lite :)

//Janne
Ta en bild på klockan, så kan det underlätta att ge bra tipps.
vissa glas sitter t.ex. fast med en yttre glasring.

Är det ett platt mineralglas finns det att beställa från t.ex Cousind för en rimlig peng.
 

79thor

Friends of KS
Så här ser klockan ut just nu.
 

Bilagor

  • 20140617_205311.jpg
    20140617_205311.jpg
    259.4 KB · Visningar: 229
  • 20140617_205323.jpg
    20140617_205323.jpg
    279.1 KB · Visningar: 216

Minuteman

Rolex
Ser ut som en Decker kronograf.
Den bör man bara kunna pressa ur glaset på, möjligtvis skall man först ta bort inlägget med tachymeterskalan på.

BTW, det är från insidan av boetten glaset skall tryckas ur :)
 

rogart-63

Patek
Köp en ny. Billigare tror jag
Hej

Lyckades tappa en av mina klockor i golvet och så klart så sprack glaset. Det är ingen dyr klocka men jag har fått den och gillar den, så jag vill gärna fixa den.

Jag har försökt att pressa ur det trasiga glaset men lyckades inte, finns det något bra tips förutom att köpa en press som är gjord för ändamålet :)

Eller finns det någon klockintresserad i Strängnäs eller Eskilstuna som har rätt verktyg och känner sej hjälpsam?

Vart köper jag lämpligast nytt glas? Det är till en Fossil.


Skickat från min C1905 via Tapatalk
 

rogart-63

Patek
Jag hade tänkt länka till en på Ebay. Samma som din tror jag. Under tvåhundra med frakt. Lyckades inte i telefonen med länkningen. Sök på fossil.

Skickat från min C1905 via Tapatalk
 

79thor

Friends of KS
Minuteman tack för tipset, man är ju som sonen skulle säga en noob på urmakeri :)
Glaset är urtryckt så nu kan jag beställa glas snart, dock var skjutmåttet jag fick låna i plast.. så på måndag ska det mätas ordentligt!
Och bara för att jag kunde så målade jag om sekundvisaren när jag ändå plockade ner klockan :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kör på! Det är inte pengarna som är grejen med att fixa klockor, det är utmaningen och tillfredsställelsen efter man har lyckats. Lycka till och glöm inte att mata oss med bilder! :)
 
Topp