Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Price on request?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Oddset, 28 januari 2015.

1. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Varför envisas många internationella handlare med att sätta price on request på det mesta? Det finns ju "om du behöver fråga har du inte råd", men i mina ögon så är de få av klockorna som kvalar in där... De måste ju också få en himla massa frågor från folk som inte har en uppfattning om begagnade/vintage klockors värde. Eller?

Sedan är det få handlare som är bra på svara på mail. Själv har jag börjat ringa istället!

/Oddset

2. Har också funderat på det. Antigen är klockan nyinkommen och de har inte hunnit fundera på något pris (varför inte annonsera ett par dagar senare då?), får dock en känsla om att det ibland handlar om att försöka kräma ur så mycket som möjligt av någon som kanske inte har koll på prisläget. Oavsett så tar jag inte dessa annonser eller säljare på allvar. Jag kan inte komma ihåg att jag ens har ringt någon gång, det ser bara inte proffsigt ut.

3. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Just nu är det rätt mycket on request med tanke på att de flesta väntar på höjningen.

4. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag brukar se det som att det är en klocka jag inte har råd med och går vidare :p

5. poormans

poormans Präst

menar du för vintage eller nytt eller oavsett?

har fått uppfattningen att de stora vintage handlarna har kört så länge skulle tro att det mest är för att inte priskriga med andra handlare

cheers
    christian

ErikGBG gillar detta.
  6. Per

Per Björklövens finest

Man har det för att man också köper in klockor. Skriver man ut priset så kommer merparten av de som säljer att tolka det som inköpspriser och då blir det svårt att ha någon marginal på det man gör. Sen finns det väl också de som har hutlösa utpriser och hoppas på den där idioten som inte begriper bättre men överlag så är det bara för att inte förstöra inköpspriset helt. De tjänar sina pengar på att köpa billigt snarare än att sälja överdrivet dyrt.

Denke och john b gillar detta.
  7. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker det är trist när det är någon klocka/märke man inte har koll på marknadsvärdet på där jag kanske skulle "spontanköpa" för €500 men inte för €2500. Då behöver jag alltså maila säljare för att fråga vad den kostar och ta beslut först efter att jag eventuellt fått svar... så då skiter jag hellre i det :)

alfgren, poormans och john b gillar detta.
  8. john b

john b Präst

Tycker också det är ett oskick att behöva få ev köpare att anstränga sig onödigt mycket.
    Borde verkligen skapa en massa merarbete för säljarna även.

Allt som minskar frekvensen av mina spontanköp blir frugan glad för, men jag ledsen.

Savagear114 och Fredrik (Swe) gillar detta.
  9. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Personligen tycker jag att det ska vara lätt att köpa. Om det blir svårt att köpa (typ att jag måste sitta och maila och be om pris) så handlar jag istället där det är lätt att köpa. :)

alfgren, bubben67, David och 2 andra gillar detta.
  10. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Skulle aldrig köpa på price on request. Däremot är jag sugen på att bomba en sådan handlare med mail från mina olika konton och se om jag får samma pris.

Onelund gillar detta.
  11. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Det är en bra idé!

12. Whedda

Whedda Präst

Det finns flera anledningar till att man sätter Price on Request.

Dels för att man som Per nämnde köper klockor och genom att inte offentliggörs säljpriset minskar risken att föregående ägaren känner sig blåst när klockan säljs för tusentals dollar mer.

Alternativ två är om man har exemplar i den högsta prisklassen som säljs mer sällan. Genom att inte skriva ut pris kan säljaren över tid justera pris baserat på marknadsvärde/tillgång/efterfrågan utan att kunderna märker det.

Självklart kan säljaren höja priset officiellt också men det är mindre smidigt.

Jag brukar inte heller lägga energi på Price on Request-klockor men enda gången det skulle vara intressant är om det rör sig om en specifik modell eller kanske årsklocka där just det exemplaret är intressant

13. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Hoppar också alla price on request annonser, oavsett orsak. Vill jag alltid veta om uret är inom min budget innan jag tar kontakt, lägger hellre min tid här än slösar tid på mail för att eventuellt få ett pris

alfgren gillar detta.
  14. Oddset
    Trådstartare

Oddset Borgare

Från:
    Skåne
    Tack för alla svar!

Var främst vintage handlare jag tänkte på även om jag har för mig att jag även sett det på andra ställen också!

Mårtenssons ur Brookfield