• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Price on request?

Oddset

Cartier
Varför envisas många internationella handlare med att sätta price on request på det mesta? Det finns ju "om du behöver fråga har du inte råd", men i mina ögon så är de få av klockorna som kvalar in där... De måste ju också få en himla massa frågor från folk som inte har en uppfattning om begagnade/vintage klockors värde. Eller?

Sedan är det få handlare som är bra på svara på mail. Själv har jag börjat ringa istället!

/Oddset
 

mouqvist

Rolex
Har också funderat på det. Antigen är klockan nyinkommen och de har inte hunnit fundera på något pris (varför inte annonsera ett par dagar senare då?), får dock en känsla om att det ibland handlar om att försöka kräma ur så mycket som möjligt av någon som kanske inte har koll på prisläget. Oavsett så tar jag inte dessa annonser eller säljare på allvar. Jag kan inte komma ihåg att jag ens har ringt någon gång, det ser bara inte proffsigt ut.
 

poormans

Rolex
menar du för vintage eller nytt eller oavsett?

har fått uppfattningen att de stora vintage handlarna har kört så länge skulle tro att det mest är för att inte priskriga med andra handlare

cheers
christian
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Man har det för att man också köper in klockor. Skriver man ut priset så kommer merparten av de som säljer att tolka det som inköpspriser och då blir det svårt att ha någon marginal på det man gör. Sen finns det väl också de som har hutlösa utpriser och hoppas på den där idioten som inte begriper bättre men överlag så är det bara för att inte förstöra inköpspriset helt. De tjänar sina pengar på att köpa billigt snarare än att sälja överdrivet dyrt.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Tycker det är trist när det är någon klocka/märke man inte har koll på marknadsvärdet på där jag kanske skulle "spontanköpa" för €500 men inte för €2500. Då behöver jag alltså maila säljare för att fråga vad den kostar och ta beslut först efter att jag eventuellt fått svar... så då skiter jag hellre i det :)
 

john b

Rolex
Tycker det är trist när det är någon klocka/märke man inte har koll på marknadsvärdet på där jag kanske skulle "spontanköpa" för €500 men inte för €2500. Då behöver jag alltså maila säljare för att fråga vad den kostar och ta beslut först efter att jag eventuellt fått svar... så då skiter jag hellre i det :)


Tycker också det är ett oskick att behöva få ev köpare att anstränga sig onödigt mycket.
Borde verkligen skapa en massa merarbete för säljarna även.

Allt som minskar frekvensen av mina spontanköp blir frugan glad för, men jag ledsen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skulle aldrig köpa på price on request. Däremot är jag sugen på att bomba en sådan handlare med mail från mina olika konton och se om jag får samma pris.
 

Whedda

Rolex
Varför envisas många internationella handlare med att sätta price on request på det mesta? Det finns ju "om du behöver fråga har du inte råd", men i mina ögon så är de få av klockorna som kvalar in där... De måste ju också få en himla massa frågor från folk som inte har en uppfattning om begagnade/vintage klockors värde. Eller?

Sedan är det få handlare som är bra på svara på mail. Själv har jag börjat ringa istället!

/Oddset

Det finns flera anledningar till att man sätter Price on Request.

Dels för att man som Per nämnde köper klockor och genom att inte offentliggörs säljpriset minskar risken att föregående ägaren känner sig blåst när klockan säljs för tusentals dollar mer.

Alternativ två är om man har exemplar i den högsta prisklassen som säljs mer sällan. Genom att inte skriva ut pris kan säljaren över tid justera pris baserat på marknadsvärde/tillgång/efterfrågan utan att kunderna märker det.

Självklart kan säljaren höja priset officiellt också men det är mindre smidigt.

Jag brukar inte heller lägga energi på Price on Request-klockor men enda gången det skulle vara intressant är om det rör sig om en specifik modell eller kanske årsklocka där just det exemplaret är intressant
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Hoppar också alla price on request annonser, oavsett orsak. Vill jag alltid veta om uret är inom min budget innan jag tar kontakt, lägger hellre min tid här än slösar tid på mail för att eventuellt få ett pris
 

Oddset

Cartier
Tack för alla svar!

Var främst vintage handlare jag tänkte på även om jag har för mig att jag även sett det på andra ställen också!
 
Topp