• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Printa ett urverk

twisted

Cartier
Det kommer bli en rejäl pjäs!?! Vad har du för bredd på banden till den?:)

Jag har en liten tanke att skaffa ett bordsur till skrivbordet, hade tänkt nåt klassiskt men er variant kan nog bli en runner-up.

Hehe ja det blir nog mer av en Flavor Flav klocka :D

Tyvärr ska gångreserven inte vara mycket mer än 30 minuter, dock vore det inte omöjligt att byta fjädern mot något i stål, jag har det i åtanke. :)


riktigt kul att se att allt går framåt och nu väntar jag med spänning tio dagar till, men det är det värt.
Du vet att vi är många som väntar på fortsättning! Ha det så skönt i skidbacken!:)

Tackar! Det ska bli skönt med ett par dagar off! Kul att ni följer uppdateringarna :)


Då kan man ta semester ett tag från väntandet på uppdateringar. :)

Hehe yesbox! Ni märker när det börjar flöda i tråden igen :D
 

twisted

Cartier
Jag undrar om @twisted har kommit hem från sin skidresa... Kanske har han valt att hoppa av vardagslivet och bli en skibum?


Inte långt ifrån! Skidresan gick galant, men därefter har det bara gått utför (höhö).

3d-printern hade ju fått bekymmer med en del som gått sönder. Delen i fråga var en pneumatik-slangs-hållare till teflonslangen som plasten matas igenom. Delen beställdes och blev fort utbytt. Dock hade den delen som gått sönder valt att fösa med sig en liiiiten liiiiten stålbit ner i extrudern ( den som plasten kommer ut ur ) vilket gjorde att plasten inte alls ville ta sig ut och bli printad. Detta löstes genom att beställa ruskigt små borr ( 0.3mm ) , och där efter slutligen göra rent hela extrudern och matningsanordningen.

Idag fick vi ihop allt och den är åter kalibrerad för att levera. Så idag är vi igång med utskrifterna igen! Woho!

Tråkiga är ju dock att det nu är långhelg, så det blir snålt med uppdateringar under påsken, vilket ändå inte lär drabba er då ni säkert kommer sitta med påskgodis och starksprit upp över öronen. ;)

För att inte snåla på ekipaget bjuder jag här på en bild på vad som förmodligen är den sista delen som behöver skrivas ut till at klockan ska nå sin målform.

7NpU4zP.jpg


Mvh
 

Freddie L

Panerai
Påskgodis, ägg och en jävla massa kääringar... Roligare kan man ha, tex om man kunde få en daglig uppdatering av KS i särklass mest underhållande tråd (lite fjäsk).
Jag föreslår att du jobbar in lite av skidresan nu under påsken. Förhoppningsvis är det tomt på ditt jobb, så du lär hinna få en jäkla massa gjort (på urverket). Tack på förhand!

:)
 

twisted

Cartier
Idag har vi byggt! Tyvärr går tiden fortare än vad man tror när man har roligt. Vi lyckades få alla kugghjul till tim-växlingen på plats och dom rör sig fritt och fint. That's about it.

xddLFqb.jpg


Enligt videon är vi nu ~60% klara, så snart bör vi vara i hamn gott folk. :)
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Coolt!

Idag har vi byggt! Tyvärr går tiden fortare än vad man tror när man har roligt. Vi lyckades få alla kugghjul till tim-växlingen på plats och dom rör sig fritt och fint. That's about it.

xddLFqb.jpg


Enligt videon är vi nu ~60% klara, så snart bör vi vara i hamn gott folk. :)
Följer du den guiden som TS länkade eller har du CADat nåt själv?
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Fick upp ögonen för den här tråden först nu ikväll. Jäklar vad läckert, vilket jobb! Ser fram emot att se den färdiga produkten! :)
 

twisted

Cartier
Jag känner mig verkligen helusel när det kommer till att uppdatera här.

dCeuk8H.jpg


Vi har byggt på det sista, men inte riktigt kommit i hamn. 3d-skrivaren bråkar med mig när det kommer till dom sista delarna på klockan gällande överföringen av momentum ifrån kugghjulsbasen till tim och minutvisare.

Som ni ser på dom små kugghjulen längst ner i bilden så ska dom länkas samman med en liten hexagon-klämma som ska låta kugghjulen röra sig fritt vid inställning av tiden. Dessa är lite för slirigare och ger inte med sig kraften ifrån drivningen. Jag har försökt olika tillvägagångstätt för att få dom att bli bra, men 3d-skrivaren vill inte vara på min sida.

ECMru61.jpg



Inte så vackra bitar, och något lustigt vågmönster smyger sig på. Misstänker att det är något som inte stämmer med retracten (tillbakadragningen av plast) i skrivaren. Det lutar mot att den pneumatiska nippeln som håller teflonslangen på plats ifrån PLAmatningen behöver bytas ut. Den delen har vi på lager, så detborde gå att göra i dagana.

Jag förstår att ni är otåliga, och lika så är jag. Vill ju se den här skapelsen ticka med sin brutala fjäderkonstruktion! Den som väntar på något gott. :)

Update följer så fort jag når nästa etapp!


Mvh
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag känner mig verkligen helusel när det kommer till att uppdatera här.

dCeuk8H.jpg


Vi har byggt på det sista, men inte riktigt kommit i hamn. 3d-skrivaren bråkar med mig när det kommer till dom sista delarna på klockan gällande överföringen av momentum ifrån kugghjulsbasen till tim och minutvisare.

Som ni ser på dom små kugghjulen längst ner i bilden så ska dom länkas samman med en liten hexagon-klämma som ska låta kugghjulen röra sig fritt vid inställning av tiden. Dessa är lite för slirigare och ger inte med sig kraften ifrån drivningen. Jag har försökt olika tillvägagångstätt för att få dom att bli bra, men 3d-skrivaren vill inte vara på min sida.

ECMru61.jpg



Inte så vackra bitar, och något lustigt vågmönster smyger sig på. Misstänker att det är något som inte stämmer med retracten (tillbakadragningen av plast) i skrivaren. Det lutar mot att den pneumatiska nippeln som håller teflonslangen på plats ifrån PLAmatningen behöver bytas ut. Den delen har vi på lager, så detborde gå att göra i dagana.

Jag förstår att ni är otåliga, och lika så är jag. Vill ju se den här skapelsen ticka med sin brutala fjäderkonstruktion! Den som väntar på något gott. :)

Update följer så fort jag når nästa etapp!


Mvh
Tack för uppdatering!

Det är så spännande att jag är lite otålig ibland. Jag tycker det är så häftigt att man kan göra detta med en skrivare! Tack!
 

twisted

Cartier
En liten update;

Idag har vi försökt få ihop det sista.

Turbolånen på plats och toppen ihopskruvad, men tro på fan att den inte vill ticka.

Jag lyckades få sekundvisaren att jobba ~10 slag innan den stannade med lite manuell hjälp, så jag tror vill tro på konceptet!

Misstänker att delarna sitter lite tight, ska se över konstruktionen här framöver och se om jag missat något väsentligt.

En liten bild på skönheten så som den står sig idag.

5Zk9YYS.jpg
 

Freddie L

Panerai
Så jäkla coolt!

Häng i nu, det är i sluten på projekten som männen skiljs ut från pojkarna. När det bara är några små detaljer kvar att få ordning på. I ert fall alltså att få verket att gå... :)
 

Starship

Cartier
Jag skulle fundera på om fjädern ger tillräckligt med kraft. Det känns inte som att en printad fjäder borde ha rätta spänsten.
 

twisted

Cartier
Jag skulle fundera på om fjädern ger tillräckligt med kraft. Det känns inte som att en printad fjäder borde ha rätta spänsten.

Inte alls omöjlig! Dock är det andra som lyckats med samma design och plast-typ så det borde i praktiken fungera. Jag tror jag var ganska blyg när jag drog upp fjädern så kanske att man skulle våga dra ett par varv till och se om något hände.

En annan faktor skulle kunna vara balansfjädern. Den verkar ganska klen och vill inte alltid gå tillbaka till grundläge. Jag ska titta mer på det på måndag. :)
 

twisted

Cartier
Jag skulle fundera på om fjädern ger tillräckligt med kraft. Det känns inte som att en printad fjäder borde ha rätta spänsten.


Jag blir mer och mer inne på att du skulle ha rätt angående detta. Mycket pga att jag kan få tourbillonen att ticka på fint med lite hjälp av min egen kraft, lyfter jag ut den ifrån klockhuset så går det också fint att driva den manuellt.

Sätter jag ner fingret i hålet där kugghjulet för tourbillonen ska få sin kraft känns det inte som att fjädern ger nog för att driva den runt. Kollar lite på Thingiverse just nu och det ser ju ut som att andra har haft liknande problem. Det finns tillochmed någon som gjort en ytligare version av klockan som påstås ge mer torque ifrån drivfjädern.

( här: http://www.thingiverse.com/thing:1348754 )

Så då känns det som att jag har två alternativ.

Det ena, att beställa en stålfjäder ifrån till exempelt amazon ( kanske den här? http://www.amazon.com/Kimpex-Recoil..._UL160_SR160,160_&refRID=0HH7NCCBVZE6ZVW7Q44X )

Eller börja på utskriften av den modifierade torque modellen.


Någon med inputs ?
 

toecloth

Omega
2-Faktor
Låter bra det där med stålfjäder om målet bara är att få den att funka och titta på. Men en del av utmaningen här är väl att bygga en tourbillon med printade delar.

För projektets skull kanske det är roligare att börja printa på den andra.:)
 

Freddie L

Panerai
Helt novis på sånt här, men det finns olika sorters plaster man kan mata i i printern? Kanske kan du printa en ny fjäder i styvare plast?
 

Starship

Cartier
Det finns ju redan delar i klockan som inte är printade för att det inte är lämpliga att printa - axlar och skruvar. Jag skulle satsa på en stålfjäder vilken också borde kunna ge bättre gångreserv.
Om man tänker lite utanför lådan så kanske du kan använda klockan som väggur? I så fall skulle du kunna skippa fjädern helt och driva klockan med ett lod istället.
 
Topp