• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisbild på vintage Omega Speedmaster

GurraG

Cartier
Under en längre tid sneglat på en Omega Speedmaster från mitt födelseår 1974. På eBay finns ett fullset som legat där en längre tid (ca 6 månader) med ett buy now-pris på $3,599 som jag har tyckt varit lite högt. Nu blev den relistad för $3,199. Skicket ser gott ut, säljaren har bra rating och fullset är ju lite kul på en årsklocka, men jag känner att jag kan för lite om Speedmaster, vad tycker ni är ett rimligt pris? Och hur mycke' extra betalar man egentligen för ett fullset?

Tacksam för feedback...
 

Icaras

Rolex
Finns inte så många fullset speedys, så priserna brukar vara ganska höga på dessa.

Hur är skicket på klockan?
 

GurraG

Cartier
Finns inte så många fullset speedys, så priserna brukar vara ganska höga på dessa.

Hur är skicket på klockan?


Absolut inte NOS eller så utan ser ut som en använd klocka som har tagits om hand. Case ser opolerat ut (för mitt otränade öga), lite dings och repor men inget som jag reagerar negativt på på en fyrtio år gammal klocka.

$_57.JPG
 

poormans

Rolex
tror tavlan är senare, typ slutet av 70 talet så priset är för mig i saftigaste laget för en vanlig 861 i från mitten av 70 talet när det är hål i en visare och tavlan ej matchar årtal eller färg

cheers
christian
 

GurraG

Cartier
tror tavlan är senare, typ slutet av 70 talet så priset är för mig i saftigaste laget för en vanlig 861 i från mitten av 70 talet när det är hål i en visare och tavlan ej matchar årtal eller färg

cheers
christian


Tack! Tavlan har stört mig en aning också. Det varierar lite på dom olika bilderna men den känns fräschare än resten helt klart. Att det trillat lite lume av visarna och det allmänna bruksskicket stör mig inte, jag tycker vintage ska vara använt men just därför är den eventuella utbytestavlan irriterande.
 

Icaras

Rolex
Tack! Tavlan har stört mig en aning också. Det varierar lite på dom olika bilderna men den känns fräschare än resten helt klart. Att det trillat lite lume av visarna och det allmänna bruksskicket stör mig inte, jag tycker vintage ska vara använt men just därför är den eventuella utbytestavlan irriterande.

Tycker inte tavlan ser så märklig ut? En använd klocka med en varsam ägare som servat när det behövts lär ju se ut ungefär sådär :).

Edit: 74: or ska tydligen ha "domed"-dial. Orsäker på hur det ser ut. Skulle kunna kolla i speedyboken.
 

poormans

Rolex
för 3 k usd vilket i dagsläget är typ dryga 24 k skulle jag vilja ha en bra mkt fräschare klocka med matchande tavla och visare

cheers
christian
 

GurraG

Cartier
Tycker inte tavlan ser så märklig ut? En använd klocka med en varsam ägare som servat när det behövts lär ju se ut ungefär sådär :).

Edit: 74: or ska tydligen ha "domed"-dial. Orsäker på hur det ser ut. Skulle kunna kolla i speedyboken.


Borde inte lumen ha samma ton på vidare och tavla om det bara är av användning? Tycker lumen på tavlan är grönare än visarna.

Vad innebär domed dial? Skulle uppskatta om du kan kolla i speedyboken.
 

GurraG

Cartier
för 3 k usd vilket i dagsläget är typ dryga 24 k skulle jag vilja ha en bra mkt fräschare klocka med matchande tavla och visare

cheers
christian


Finns absolut fräschare ex för mindre pengar men svårt med just 74:eek:r och det var det där med årsklocka som gjorde mig lite extra sugen. I övrigt har jag inget problem med patina på en fyrtio år gammal klocka, det känns bra att den är använd och skulle man vilja fräscha upp den är jag hellre den första att polera än den sista. Bra att vi tänker olika dock.
 

Icaras

Rolex
Borde inte lumen ha samma ton på vidare och tavla om det bara är av användning? Tycker lumen på tavlan är grönare än visarna.

Vad innebär domed dial? Skulle uppskatta om du kan kolla i speedyboken.

Lite svårt att avgöra med bara en bild, en i dagsljus hade gjort det lättare :). Tycker inte skillnaden är så stor på tim/sekund-visare jämfört med tavlan.

Står lite kort om det här:
http://www.speedmaster101.com/145-022-71-74-76-78/
 

GurraG

Cartier
Lite svårt att avgöra med bara en bild, en i dagsljus hade gjort det lättare :). Tycker inte skillnaden är så stor på tim/sekund-visare jämfört med tavlan.

Står lite kort om det här:
http://www.speedmaster101.com/145-022-71-74-76-78/


Tack för länken! Det är ju rätt stor skillnad på visare och tavla även på dessa ex så det kanske är jag som hakat upp mig.

Svårt att avgöra om det är stepped eller domed tycker jag. I annonsen finns det fler bilder om du vill kolla: http://www.ebay.com/itm/EXCELLENT-O...L-/201272901739?ssPageName=ADME:X:AAQ:US:1123
 

GurraG

Cartier
Mejlade säljaren som att han fått information från den tidigare, och ursprungliga, ägaren att allt var original. Sen får man såklart ta den infon med en ganska stor nypa salt...
 

Diogenes

Cartier
Ni har koll på prisbilder och kan "allt det där" om Omega Speedmaster. Vad säger ni om denna jag fått erbjudande på? Cal 826 från 1971 med originalglas (sägs det).
Vad bör en sådan ligga på i pris?


Omega speedmaster.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Slänger också in en fråga då. 3100 dollar för en original sen 70talare med original Holzen länk är det dyrt?
unnamed5.jpg
unnamed3.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ni har koll på prisbilder och kan "allt det där" om Omega Speedmaster. Vad säger ni om denna jag fått erbjudande på? Cal 826 från 1971 med originalglas (sägs det).
Vad bör en sådan ligga på i pris?


Omega speedmaster.jpg

Väldigt dåliga visare!
Alla klockpriser har gått upp på sistone så jag tycker inte 22-24 är mycket för en välhållen Speedy från tidigt 70-tal.
 

Ryttaren

Rolex
Notera att ref -74 och nyare har "domed/flat" dial och bör vara billigare än -71 och äldre som endast kom med "step" dial (som jag personligen tycker är snyggare)

Edit: även väldigt sällan lumen på visare och index åldrats likadant på gamla speedys med originalvisare.

Tiderna med en fin tidig -70 talare för 15-16k är definitivt över, som Criss Cross säger räkna med 22-24k med länk.
 
Senast ändrad:

Diogenes

Cartier
Notera att ref -74 och nyare har "domed/flat" dial och bör vara billigare än -71 och äldre som endast kom med "step" dial (som jag personligen tycker är snyggare)

Edit: även väldigt sällan lumen på visare och index åldrats likadant på gamla speedys med originalvisare.

Tiderna med en fin tidig -70 talare för 15-16k är definitivt över, som Criss Cross säger räkna med 22-24k med länk.

Tack för era svar!

För en novis i sammanhanget. @Ryttaren vill du förklara skillnaden på "domer/flat" dial och "Step dial"?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Stepped dial är fint ja... annars kan man lika gärna köpa en 80/90-talare tycker jag.....
 
Topp