• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisbild Speedmaster Pro?

davkar

Omega
Har alltid velat ha en Speedmaster Pro, men har aldrig blivit riktigt klok på prisbilden, då den spretar rejält beroende på variant och år. Jag är ute efter den klassiska "Moonwatch"-modellen och är för oinsatt för att bry mig om vilket verk eller årsmodell som är mest åtråvärd. Så min fråga är, vad är prisgolvet och vad är rimligt att betala för en klocka i "fint bruksskick"? Några speciella referenser/årsmodeller som är billigare än andra?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Har alltid velat ha en Speedmaster Pro, men har aldrig blivit riktigt klok på prisbilden, då den spretar rejält beroende på variant och år. Jag är ute efter den klassiska "Moonwatch"-modellen och är för oinsatt för att bry mig om vilket verk eller årsmodell som är mest åtråvärd. Så min fråga är, vad är prisgolvet och vad är rimligt att betala för en klocka i "fint bruksskick"? Några speciella referenser/årsmodeller som är billigare än andra?
Börja med att kolla den här tråden:
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/page-40#post-1255216
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Skulle tro på ett prisspann på 20-25 för de mer basic modellerna. För speedy gäller desto äldre desto dyrare.
 

Icaras

Rolex
Har alltid velat ha en Speedmaster Pro, men har aldrig blivit riktigt klok på prisbilden, då den spretar rejält beroende på variant och år. Jag är ute efter den klassiska "Moonwatch"-modellen och är för oinsatt för att bry mig om vilket verk eller årsmodell som är mest åtråvärd. Så min fråga är, vad är prisgolvet och vad är rimligt att betala för en klocka i "fint bruksskick"? Några speciella referenser/årsmodeller som är billigare än andra?
Som alltid, det är värt att lägga till några tusenlappar för att få en fin. De absolut tråkigaste är ju 80tal tills nu med bytta tavlor, som plattfot nämner så är det möjligt att få en för ett väldigt lågt pris men då är det allt som oftast en riktigt tråkig klocka. 70-talarna med step dial är ju lite roligare och har ofta fin patina, ingen omöjlighet att få en riktigt fin för 20-25k.
 

davkar

Omega
Priset baseras ju på en rad faktorer. 15 000 för en 90-talare utan tillbehör och okänd servicehistorik är inte alls omöjligt.
Räknar kallt med att jag åker på en service oavsett om jag kliver i en begagnad klocka, men känner mig osäker på detta med servicehistorik. Låt säga att någon ägare slarvat med servicen, och klockan gått länge utan en sådan. Kan det innebära problem nu, även efter en genomförd service?
 

Icaras

Rolex
Räknar kallt med att jag åker på en service oavsett om jag kliver i en begagnad klocka, men känner mig osäker på detta med servicehistorik. Låt säga att någon ägare slarvat med servicen, och klockan gått länge utan en sådan. Kan det innebära problem nu, även efter en genomförd service?
Vid service byts delar som behövs bytas helt enkelt, är allt trasigt så byts givetvis allt också. Svaret är då ett nej :)
 

davkar

Omega
Vid service byts delar som behövs bytas helt enkelt, är allt trasigt så byts givetvis allt också. Svaret är då ett nej :)
Så falsk ekonomi med andra ord. Bättre att köpa en med känd historik - kommer kanske inte som en överraskning ;) Ska nog läsa in mig lite bättre så man vet vad man köper och vad det borde kosta. Lite där skon klämmer, vill inte göra en dum eller dålig affär.
 

davkar

Omega
Som alltid, det är värt att lägga till några tusenlappar för att få en fin. De absolut tråkigaste är ju 80tal tills nu med bytta tavlor, som plattfot nämner så är det möjligt att få en för ett väldigt lågt pris men då är det allt som oftast en riktigt tråkig klocka. 70-talarna med step dial är ju lite roligare och har ofta fin patina, ingen omöjlighet att få en riktigt fin för 20-25k.
Ja, kanske vettigast att köpa en riktigt schysst version direkt, då man antagligen senare kommer vilja byta upp sig om man står där med en "fulversion". Men just nu är det lite som att kasta pärlor åt svinen :) Har verkligen dålig koll på de visuella skillnaderna mellan referenserna. Gillar dock de med med plexi bättre, ser lite skumt ut med den "grå" ringen som uppstår med safirglaset. Roligast vore såklart med en "årsklocka" - kul med en pjäs som är lika gammal som en själv.
 

Icaras

Rolex
Ja, kanske vettigast att köpa en riktigt schysst version direkt, då man antagligen senare kommer vilja byta upp sig om man står där med en "fulversion". Men just nu är det lite som att kasta pärlor åt svinen :) Har verkligen dålig koll på de visuella skillnaderna mellan referenserna. Gillar dock de med med plexi bättre, ser lite skumt ut med den "grå" ringen som uppstår med safirglaset. Roligast vore såklart med en "årsklocka" - kul med en pjäs som är lika gammal som en själv.
Så är det givetvis och motivationen att sälja något för att sedan skaffa en "bättre" av samma referens är kanske inte så stor när man väl står där, lättare att ha gjort "rätt" från början. Alla moonwatch har plexi så inget du behöver oroa dig för (sapphire-sandwich skulle man väl kunna räkna in, den har inte plexi) :)

Vad är födelseåret?
 

davkar

Omega
Så är det givetvis och motivationen att sälja något för att sedan skaffa en "bättre" av samma referens är kanske inte så stor när man väl står där, lättare att ha gjort "rätt" från början. Alla moonwatch har plexi så inget du behöver oroa dig för (sapphire-sandwich skulle man väl kunna räkna in, den har inte plexi) :)

Vad är födelseåret?
Ah, jag förstår. Trodde det fanns alla möjliga varianter där även safirglas ingick som en parameter i mixen :)

Födelseåret är det allt mer avlägsna 1974!
 

Icaras

Rolex
Ah, jag förstår. Trodde det fanns alla möjliga varianter där även safirglas ingick som en parameter i mixen :)

Födelseåret är det allt mer avlägsna 1974!
Inte bland månklockorna iallafall. Anledningen att jag räknar med safirmackan är för att den till synes är identisk med månklockan förutom safir och glasbaksida.

Fint :) lite info nedan...
http://speedmaster101.com/145-022-71-74-76-78/
http://www.fratellowatches.com/spee...ter-professional-145-022-buyers-guide-part-1/
 

davkar

Omega

plattfot

Rolex

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
74a är en bra årgång när man letar Speedy. Tillräckligt gammal för schyst patina och tillräckligt ny för att ha 861 verket som är enklare att serva. Jag hade en 71a.
image.jpg
 
Jag köpte precis den klassiska månklockan. Beg. priserna på ok exemplar ligger mellan 20-25k och då med okänd servicehistorik. Jag räknar då in servicekostnaden och priset hamnar då på ca 25-30.
Eftersom det finns nya för 30 via C24 så valde jag att köpa nytt, slipper tänka på service och får ett perfekt exemplar. :)
 
Topp