Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Priser, status och ja... - Seiko...

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 12 november 2012.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Intressant tråd om vitguld som jag har föjt och läst utan att kommentera (äger ju ej någon guldklocka :lol: ) men hur som helst så tycker jag vitguld är coolt, jag gillar ju sådant som passerar under radarn (jag vet ju ändå vad jag äger :) ) Men hur som helst så måste jag säga att reaktionerna på min MM300 bland "vanligt folk" varit förvånande då jag väntat mig "- jaha, bara en Seiko alltså" Men förvånande nog har snarare dom flesta mer sagt "Seiko, ja dom gör ju riktigt fina och bra klockor" inte ens prisnivån har gett någon konstig reaktion. Seiko kanske har blandat nått gift i vattnet som folk fått i sig för att förändra folks uppfattning :)

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det beror nog på vem du frågar. Enligt mina svärföräldrar gör Seiko "kvalitetsur". Mina vänner har däremot ingen aning om vad de ska tycka om Seiko, utan frågar bara om priset, medan (non WIS) amerikaner verkar tycka att Seiko är skit. Alla WISsar (bra pluralform?) som ägt mer än en Seiko,eller Orient, vet att de gör väldigt bra klockor i alla prisnivåer.

Det snackas in house urverk i samband med Rolex och andra märken, som om det vore något helt fantastiskt, medan både Seiko, Orient (och Citizen) har haft in house urverk sedan långt innan många andra klockmärken. De har dessutom väldigt bra urverk, även om vissa självklart är bas-urverk. Köper man en Orient, eller Seiko från Asienmarknaden för +5000kr, så får man ALLTID en kvalitetsklocka med ett bra urverk.

Problemet och charmen med dessa japanska märken, är att man behöver sätta sig in i modellerna och urverken. Självklart är det även med dessa märken skillnad på en klocka för 1000kr och en för 5000kr, 10000kr, eller 50000kr. Även om en klocka för 1500kr är bra i förhållande till sitt pris, så bör den inte jämföras med en från samma tillverkare för 5ggr priset. Inser man det, så är man fast.

3. Chuck

Chuck Friends of KS

Intresset för japanska kvalitetsklockor verkar ökar worldwide, speciellt GS. Jag blev djupt imponerad av finishen och förstår deras prissättning. Fick hem denna trevliga broschyr igår :D

4. Per

Per Björklövens finest

För min del tycker jag att Seiko är ganska ett ganska trist märke om man bortser från en del vintage som 6105, 6309 och alla miljoner modeller som Molle och Björn sitter på. Dagens Seiko är i mina ögon två märken. Billiga Seiko som går från Seiko 5 till typ Sumon. Otroligt prisvärt men fortfarande väldigt billigt och ganska tråkig finnish. Man får helt enkelt det man betalar för. Marinemastern är som en lite pimpad Sumo men här får du också betala ganska dyrt för att komma ifrån Ur&Penn-känslan iom den kostar som en riktig klocka. Lägger den nog ändå i billig-Seikohögen då jag inte var vidare lyrisk över klockan jag ägde.

Grand Seiko är i princip ett helt eget brand. Finns verkligen inte mycket att jämföra mellan dagens nya Seikos och GS. Givetvis hänger det ihop med att du får det du betalar för då det inte går att jämföra en Sumo med en GS-dykare, en SARB mot en GS-dressare osv. Det är bara different. Way different.

Vad gemene man tycker så ska vi först och främst konstatera att väldigt få människor här i världen ens reagerar på om du har en klocka för 199kr eller en för 20k+. Gällande Seiko så finns det nog ändå ett par olika läger. De som vet att Seiko gör hyggliga klockor, de som tror Seikor gör skräp och de som känner igen Seiko sedan gammalt och ser det som en klocktillverkare. Varken mer eller mindre. Dessa människor är ofta ungefär lika imponerade av Seiko som av Rolex. Det är klockor liksom... :)

Bara en liten reflektion från gårdagen på jobbet med tanke på tråden. En kollega har jagat mig för han vill köpa en klocka för ett par, tre tusen. Jag tipsade direkt om Seiko då han inte ville köpa något begagnat och använt. Svaret jag fick var att Seiko var ett jävla skitmärke och att han aldrig skulle köpa det. Igår visade han mig vad han beställt. En jättefin Triwa! Dagens win var för all del att han missat att luggarna var i plast så när han insåg det så blev han lite tyst. Självklart är Seiko bättre men jag tror inställningen bland folk kan vara lite på detta sätt. Seiko är cheap.

Nu gör Seiko helt ok klockor. De är föga spännande och säkert ganska ok med tanke på vad man betalar. Är det prisvärt? Beror nog helt på hur man räknar och på vad man värdesätter. :)

Alla gillar vi olika och jag har efter ganska många Seikos konstaterat att de försvinner väldigt fort från samlingen med ett par vintage-undantag.

Nu säger säkert detta inlägg mer om mig än om Seiko i sig. :)

5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Fan Per, du tar mer och mer plats samt sticker ut näsan i tid och otid! Sånt gillas :D

6. Ricrob

Ricrob Friherre

Bra, sakligt och påläst skrivet! Dessutom spot on vad jag tycker i frågan.

7. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    :shock:

Varför? Hur kan man? ....Suck....

:cry:

Jag hoppas att du försökte prata lite förstånd i honom. Men troligen är det väl lönlöst....

8. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Oj vilket välformulerat svar, veckans inlägg :) bra uttryckt förövrigt.

9. yonsson

Från:
    GBG
    Oookej. Så det finns miljoner olika modeller som inte är trista, men ändå tycker du Seiko är ett trist märke? Vilket märke har enbart klockrena modeller?

Att jämställa sumon med en Seiko 5 är väl ändå lite löjligt med tanke på skillnaden i både urverk och finish?

Att säga att Seiko är ett tråkigt märke och jämföra med Rolex är väl ändå rätt löjligt? Rolex har i princip levt på under 5 olika modeller som knappt har förändrats de senaste 20 åren. Hur trist gör inte det Rolex i så fall? Sen att du inte hittar Seikos under GS-prisnivån som du gillar, är ju en annan sak.

10. Spencer

Nja Rolex har ju mer än fem modeller, tror du glömmer hela Cellini serien som har stor variation i modeller. Oyster vågar man väl även påstå är mer än fem: DD, DJ, GMT, SUB, EXP I, EXP II, Daytona, Milgauss; Yachtmaster I & II, Skydweller, Seadweller, Air-King, TOG och OP bland annat..

11. yonsson

Från:
    GBG
    Säg 5 olika klockhus då då... ;)
    Jag menar bara att i relation till Seiko, som pungar ut nya modeller hela tiden, kan Rolex inte kan ses som något annan än ett trist märke om man ser till antal modeller och utvecklingen under de senaste åren av dessa. Därmed menar jag inte att Rolex är ett tråkigt märke, utan använde det snarare som ett argument för att Seiko inte är tristare än Rolex.

12. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    För att vara mer tydlig och konkret så förstår jag vad du menar i ditt inlägg Per Men precis som Yonsson poängterar gör man ett stort misstag om man jämför modeller i olika koillektioner och prisklasser, när det gäller Seiko så får man vad man betalar för och sen om man inte gillar att samma tillverkare säljer en klocka för 2000 och 40 000 kr är en annan sak, men fortfarande handlar det ju om seperata kollektioner.

Jag älskar långt ifrån "alla" Seikomodeller, faktum är att det är ganska begränsade modeller i förhållande till vad dom har, främst är det väl modeller från Prospex-serien och Grand Seiko-serien som tilltalar mig. Sen tycker jag det är fel att se Grand Seiko som ett eget märke, det är en Premiumkollektion på samma sätt som att dom Proffessionella Prospex dykarna som exempelvis MM300 är deras premiumdykare. Så jag håller med dig att Seiko har vissa tråkiga modeller i sitt utbud, men vilka klocktillverkare har alla sina modeller perfekta och som tilltalar alla?

13. Spencer

Kolla Prince och Cellini, det är en uppsjö av klockhus. samt du vet väl att de flesta oyster inte delar boett?

14. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Min erfarenhet är att folk i allmänhet ser Rolex som världens dyraste KLOCKA.
    När jag hade min Sub på handleden var det intressant. När jag trodde någon var intresserad, och började berätta om olika komplikationer, andra prestigefyllda märken som Patek, AP, VC osv. så dog intresset totalt.

15. yonsson

Från:
    GBG
    Se där. Kan det vara så att hur trist man tycker ett märke är står i relation till hur insatt man är i deras olika modeller?

16. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Mycket troligt IMO.

17. Spencer

Den här gillar jag och den avviker :)

18. leben

leben El Patrón

Väldigt intressant läsning. Har själv en samurai och en monster i samlingen. Tycker de är fantastiska ur (men iofs i ljuset av vad de kostade att köpa).

Om vi nu kopplar ihop denna tråd med vitguldstråden, finns det en GS i vitguld? Vore ju i så fall den ultimata flyga under radarn klockan........ :cool:

19. Nej, då ska man göra som UrWerk och dom, tillverka skiten i Platina och sedan PVDar man skroten då flyger man under radarn :cool: ...

Breitling Bentley :lol:

20. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

21. leben

leben El Patrón

Ganska väl tilltagna priser, exempelvis för en vitguldare med kvartsur.......

22. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Kan man lugnt säga :)

/Stefan

23. Tuff

Tuff Stadsbo

Vadåra? Är de inte ganska ok att få lägga mellan 100k och 200k svenska kr för en ny "top of the line" klocka i vitguld?

24. Spencer

Inte om det står Seiko på :D vore ju som betala 2 mille för en Nissan..

25. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Trodde det stog fel på priserna, men verkar ju vara sant :)

26. yonsson

Från:
    GBG
    In house verk ni vet. Bara det är ju värt minst 50000kr
    :D

27. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

28. leben

leben El Patrón

Litchfield GTR? :D

29. Spencer

Visste att den skulle komma, det var därför jag skrev Nissan.. Tror de flesta dock backar om man inte får europeiskt för de pengarna.. De japanska supersport vagnarna brukar stoppa vid 7-8 hundra. Vilket jag aldrig skulle betala oavsett hur bra de är..

30. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Nissan GTR är ju skitcool :D

Mårtenssons ur Brookfield