• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prishöjningar Omega för er som funderat på nytt..!

Frosse

Cartier
Håller inte med om att prisnivån är underordnad det mesta, för prestigevaror är just prislappen viktig. Tycker Omega går rätt väg. De jobbar på inhouse, minskar antalet ADs i städerna, ökar flagship stores, ökar inköpskraven när det kommer till modeller hos AD, släpper snygga re-editions (kanske lite för många), sponsrar sportevent, höjer prisnivån, fasar ut batterimodellerna. Vet inte vad man mer kan begära? Svårt att ta in Rolex försprång över en natt och tror inte de kommer lyckas men tror att de kan komma ikapp något och framförallt höja sig jämfört med övriga tillverkare.

Definitivt åt rätt håll och det är som du säger att det inte går att ta sig till Rolex över en natt, jag tycker dock fortfarande att deras fokus är lite vagt. Oavsett vad vi tycker om Omegas väg uppåt så tycker jag att 15% är lite väl steep. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Definitivt åt rätt håll och det är som du säger att det inte går att ta sig till Rolex över en natt, jag tycker dock fortfarande att deras fokus är lite vagt. Oavsett vad vi tycker om Omegas väg uppåt så tycker jag att 15% är lite väl steep. :)

En enstaka modell, passar säkert bra in om man ser till övriga modellers prisläge. Jag vet själv inte då jag inte är så intresserad av nya klockor. Om kommentaren längre upp stämmer att de får en finare låda känns även det som en klassisk statushöjare om den kommer synas i butikerna.
 

Apansson

Torpare
Definitivt åt rätt håll och det är som du säger att det inte går att ta sig till Rolex över en natt, jag tycker dock fortfarande att deras fokus är lite vagt. Oavsett vad vi tycker om Omegas väg uppåt så tycker jag att 15% är lite väl steep. :)

Man får ha i åtanke att speedmaster pro har varit kraftigt underprisad med tanke på dess historia. Visst, co-axialvarianterna har ju ett "bättre" och moderna urverk, safirglas etc, men de listar runt 50', så att speedy pro går upp till 38' är inte någonstans orimligt.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
De vill bli som sina förebilder Rolex...

Jag tror inte att omega sneglar särskilt mycket på rolex, inte alls mycket skulle jag säga. Hade omega velat ta efter rolex så som många på forumet hävdar hade ju deras upplägg, modellserier sett helt annorlunda ut. Det är inte mycket i omegas och rolex upplägg, affärsstrategier som ser särskilt lika ut om vi skall vara ärliga.
Tror omega går sin egen väg, klart de vill förknippas mer med lyx än med kvartskrisen men jag tycker att vad omega gjort de senaste åren visar på att de vill ta sig fram på sitt eget sätt istället för att härma rolex.

Mina två cent, och nej jag äger en rolex, inte omega men jag skulle lätt kunna köpa en modern omega också för de är väldigt fina och gedigna.
 

DrDre

Patek
Jag tycker att Speedmastern är billig. Vad sägs om detta: Den har varit på månen, en klassiker, tidlös design och den klocka (som jag känner till) som funnits längst på marknaden i oförändrat skick (om man bortser från detaljer på urtavla som tritium till luminova) och från ett av de mest välkända klockmärkena. Att man säljer en sådan klocka för lite drygt 30, tycker jag faktiskt är billigt när man jämför med annat.
 

JAH42

Friends of KS
Jag tycker att Speedmastern är billig. Vad sägs om detta: Den har varit på månen, en klassiker, tidlös design och den klocka (som jag känner till) som funnits längst på marknaden i oförändrat skick (om man bortser från detaljer på urtavla som tritium till luminova) och från ett av de mest välkända klockmärkena. Att man säljer en sådan klocka för lite drygt 30, tycker jag faktiskt är billigt när man jämför med annat.

Inkörsdroger ska vara billiga. Det var speedmastern som fick mig fast i träsket i alla fall. Hade den listat 50k tror jag många lägger sina pengar på andra, billigare fixar.
 

Icaras

Rolex
Inkörsdroger ska vara billiga. Det var speedmastern som fick mig fast i träsket i alla fall. Hade den listat 50k tror jag många lägger sina pengar på andra, billigare fixar.
Nja... har endast hört ett fåtal som köpt speedyn som första klocka - snarare entusiaster eller dem som redan har en klocka men vill komplettera med en till. För mig är SMP inkörsporten till Omega och många andra dyra ur för den delen. Men kan hända att den är en inkörsport någon annanstans :)

Tror för den delen inte heller riktigt att Omega ser Speedmastern som en inkörare, det är deras stolthet och en av få riktiga klassiker i klocksammanhang men trots den den är bland de billigaste uren Omega säljer. Kollar du på t ex Submariner så är den inte i närheten av den billigaste rollen men den säljer ändå som smör. Tycker annars att Aurum & DrDre sammanfattade det hela bättre ovan och fick även med det jag vill få sagt i denna text.
 

Knight

Cartier
Spela roll? Omega säljs väl ändå aldrig till fullpris?

Tänkte också den tanken. Spelar mindre roll för konsumenten som kan pruta, men det blir mer kosing i Omegas fickor. Övertygad om att de som vill köpa speedyn fortfarande kommer att göra det. Det är småpengar i den här världen (lyx).
 

DrDre

Patek
Inkörsdroger ska vara billiga. Det var speedmastern som fick mig fast i träsket i alla fall. Hade den listat 50k tror jag många lägger sina pengar på andra, billigare fixar.

Jag tycker snarare att Speedmastern är deras kronjuvel. Omega försöker ju profilera sina nya klockor med kändisar etc. för att ge dem status. Men vad är en rysk tennisstjärna (som man inte ens kommer ihåg namnet på) mot Neil Fucking Armstrong och en månlandning? I mina ögon är Speedmastern den mest värdefulla klocka Omega har pga av kontinuititeten och dess arv.

Jag är ju mkt mer Rolex än Omega fan. Men även jag får ju erkänna att när Speedmastern åkte till månen och fick vara om histiens störsa äventyr, så fick Rolex motsvariget stanna hemma (för den fick stryk av Omega i NASAs tester) och sedan sålde den så dåligt att den togs ur produktion, medan Omega tickade på i år efter år. Så nog förtjänar den väl bättre än att vara en inkörsdrog?
 

Chattras

Cartier
Swatch Group har väl som ett långsiktigt mål att positionera om Omega att konkurrera med Rolex och att Longines ska ta över Omegas gamla position. Så vi kommer nog få räkna med flera prishöjningar och färre AD's framöver. Både gällande Omega och Longines.
 

JAH42

Friends of KS
Inkörsdrog var en komplimang, det är den enda klockan i samlingen som är otänkbar att sälja av för min del.
 

Icaras

Rolex
Skickar de ut nya boxar då till Speedmasters som redan finns i lager, eller åker några stackare på den gamla boxen men det nya priset... ?
Haha, jag hoppas (och de borde) skicka lådor tills från och med dagen det nya priset gäller i butik. Men alla gråhandlare och butiker som är icke AD:s kanske kommer att dröja med att få in boxar men kanske samtidigt utnyttjar prisökningen. Vi får snart se ;)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Anledningarna är:
Speedmastern kommer levereras med en ny fin träbox med en massa tillbehör i. Sedan är kanske speedmastern lite lågt prissatt jämfört med de andra modellerna.
Vet någon hur denna box med prylar kommer att se ut, och vilka tillbehör den kommer med? Är som 50th jubileums-boxen nedan (inte mina bilder)?

IMG_1000.JPG
IMG_1005.JPG
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Vet någon hur denna box med prylar kommer att se ut, och vilka tillbehör den kommer med? Är som 50th jubileums-boxen nedan (inte mina bilder)?

Här är bilder på hur den nya boxen kommer se ut & och vad den innehåller. Man kan även köpa den löst, för 5.2k. Riktigt cool.

· Speedmaster lupp
· Metallplatta med OMEGAs sjöhäst
· Nyutgåva av originalbandet (Velcro) som bars av astronauterna
· Svart NATO band
· Verktyg för att byta bandet
· Bok med Månklockans historia och instruktioner hur man byter bandet.

Moon-new-watch-box-open-890x1024.jpg



Moon-new-watch-box-closed-925x1024.jpg

(saxat från krons ur blogg)
 

Apansson

Torpare
Den nya lådan är ju faktiskt mer värdig en sån ikon. Jag tycker att det är en kul grej, sen står jag fortfarande fast vid att speedy pro varit kraftigt underprisad ett tag nu. Det nya priset stämmer in mer, och tycker det är kul att de skickar med lite extra prylar.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Boxar i all ära, men har man dom framme eller? Mina ligger mest och skräpar i nån låda...
 

Icaras

Rolex
Boxar i all ära, men har man dom framme eller? Mina ligger mest och skräpar i nån låda...
Fast tillbehören i lådan då? Inte direkt så att de bara släppte en ny box utan något annat. Velcro-bandet har väl aldrig släppts tidigare och har varit efterfrågad länge . Sen ett extra NATO, bandbytarverktyg samt ett gäng andra mindre användbara tillbehör medföljer gör väl ingenting? :)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Fast tillbehören i lådan då? Inte direkt så att de bara släppte en ny box utan något annat. Velcro-bandet har väl aldrig släppts tidigare och har varit efterfrågad länge . Sen ett extra NATO, bandbytarverktyg samt ett gäng andra mindre användbara tillbehör medföljer gör väl ingenting? :)
Ganska dyra tillbehör isf. Är ingen direkt Omegakännare men jag är ganska säker på att velcrot gått att köpa tidigare.
 

Icaras

Rolex
Ganska dyra tillbehör isf. Är ingen direkt Omegakännare men jag är ganska säker på att velcrot gått att köpa tidigare.
Nja, jag kan tycka att ökningen är rimlig. Speedyn släpar efter i pris jämfört med deras andra modeller och att då samtidigt släppa den med ny låda tilmsammans med en hög tillbehör tycker jag är rimligt för 5k. Hade inget nytt medföljt hade jag varit tveksam till om en sådan ökning varit rimlig... :)

Har ingen aning om velcro men har knappt hört om någon som köpt/använt/sålt ett original. Men finns en hel hög aftermarket.
 
Topp