Butikerna har nog ca 40-50%, och förmodligen med en procentuell kurva som avtar på de dyrare modellerna, dvs högre marginal procentuellt sett på en datejust än på en DD40 i platina, det är så det brukar vara med lyxkonsumtion/premiumprodukter.
Vad gäller tillverkningen är det ju alltid svårt att säga eller ens gissa, men generellt sett kan du nog i de flesta branscher räkna med ett påslag på ca 100% per led. Dvs att t.ex Rolex säljer klockan som kostar dem typ 15 papp att tillverka till t.ex nymans för 30 papp, sen säljer nymans klockan till kund för 60 papp. Nånstans i dessa krokar brukar generellt sett vara en rimlig businessmodell för de flesta. Visst, ett märke som Rolex kan nog sälja till sina dealers för mer än dubbla tillverkningskostnaden av klockan, men i tillverkningskostnad får du alltid tänka in all R&D som gått in i klockan, och det är där det kostar pengar för företag. När ett företag ska säljas eller byta ägare drar man ju ofta ned på R&D för att öka resultatet på sista raden i bokslutet.