• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisstabil vintageklocka för 15-20k?

PJW

Audemars
2-Faktor
Godafton, godafton.

Jag är 18 bast, jobbar för fullt och sparar just nu till första bostaden. Det är ju bara det att pengar på banken är inget kul. Jag funderar därför på om man ska lägga en liten del av sparkapitalet på en vintageklocka för att "binda" upp pengarna istället.

Vad tror ni? Idioti eller odumt? Vilken klocka hade ni valt för 15-20k där värdet antingen förblir detsamma eller ökar?

Låt mig höra!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Det mest stabila och lättsålda måste vara Rolex Dj 160x och Omega Speedmaster. Båda går att få strax för under 20000kr. Tudor Submariner har "tyvärr" krupit upp mot 25000kr som billigast.
Ja, det måste väl vara dem klassikerna som även imorgon förblir klassiker. En Tudor Sub hade varit fantastiskt, och ska man ändå lägga pengar av den anledningen kanske man lika gärna kan sträcka sig. Vad tror ni om den idén som sådan då? Att binda pengar i klockor framför att endast ha dem på bänken?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ja, det måste väl vara dem klassikerna som även imorgon förblir klassiker. En Tudor Sub hade varit fantastiskt, och ska man ändå lägga pengar av den anledningen kanske man lika gärna kan sträcka sig. Vad tror ni om den idén som sådan då? Att binda pengar i klockor framför att endast ha dem på bänken?
Pengarna ska man ha på armen ej på banken!!!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Heuer. Om du hade köpt för två år sedan. :D

(Ja. Jag är bitter för att jag flippade mina för billigt och för snabbt, men det var som när jag spelade in 'film' när jag var 20, jag var ung, dum och behövde pengarna... ;) )
 

KMS

Rolex
Betydligt roligare. Dock finns det ju inga garantier att priset tuffar på uppåt. Köper du en vintageklocka, är det bra att ta med i beräkning att en eventuell service kan komma, vilket man inte alltid kan räkna med att få tillbaks vid en försäljning.
Men kör på!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar Certinas dykare , tex deras vintage 1000m , om du tycker att stora klockor är ok.
Eller omega flightmaster ..,
Eller nån el primero...

Finns massor, spaca krav tack
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Heuer. Om du hade köpt för två år sedan. :D

(Ja. Jag är bitter för att jag flippade mina för billigt och för snabbt, men det var som när jag spelade in 'film' när jag var 20, jag var ung, dum och behövde pengarna... ;) )
Jag har sett dina filmer i realådan på Blue Vision, verkar bra! Men berätta mer om olyckan. Vad hände egentligen där för två år sen när du slog dig så hårt i huvudet att klocksmakscentrum i hjärnan blev skadat? Halfhunter, Alpinan i knivmanstråden. Vad hände?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har sett dina filmer i realådan på Blue Vision, verkar bra! Men berätta mer om olyckan. Vad hände egentligen där för två år sen när du slog dig så hårt i huvudet att klocksmakscentrum i hjärnan blev skadat? Halfhunter, Alpinan i knivmanstråden. Vad hände?

Filmerna reas kanske på blue vision, men de toppar nedladdningslistorna online! :)

Ja, jag vet inte vad som hände. Lyckades med konststycket att släppa två Heuers i pangskick i ett paketbyte mot en ny Zenith. Sedan gick det utför, killen jag bytte med sålde vidare den ena Heuern med 7k i påslag tre dagar senare...ridå.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag gillar Certinas dykare , tex deras vintage 1000m , om du tycker att stora klockor är ok.
Eller omega flightmaster ..,
Eller nån el primero...

Finns massor, spaca krav tack
Stora klockor är inget problem! Bär allt från 34mm guldomegor till 44mm cushioncase dykare. Tycker hela kalaset är grymt.

Det svåra ligger i att jag inte har några specpreferenser egentligen. Har inte vågat leta mig uppåt i prisklasserna ännu. Jäkla kul att du lyfter dem där. Hade helt glömt dem!
 
  • Like
Reactions: Ako

PJW

Audemars
2-Faktor
Pengarna ska man ha på armen ej på banken!!!
Men eller hur! Just min tanke.

Heuer. Om du hade köpt för två år sedan. :D

(Ja. Jag är bitter för att jag flippade mina för billigt och för snabbt, men det var som när jag spelade in 'film' när jag var 20, jag var ung, dum och behövde pengarna... ;) )
Heuer hade varit fantastiskt trevligt. Men, precis som du säger, har de ökat rätt saftigt i pris de sista två åren! Jaså du har en skådiskarriär i ryggen! :D:D:D

Betydligt roligare. Dock finns det ju inga garantier att priset tuffar på uppåt. Köper du en vintageklocka, är det bra att ta med i beräkning att en eventuell service kan komma, vilket man inte alltid kan räkna med att få tillbaks vid en försäljning.
Men kör på!
Ja. Men jag tycker att det kan glädjen av att äga dem få kosta, en service alltså. Vore jävla kul att verkligen ge mig in de högre segmenten. Jag är rädd att jag endast använder "värdet består" -argumentet för att motivera att spendera dem pengarna :)

Tror de flesta fina exemplaren av klassiska modeller är ganska säkra köp och borde slå bankräntan i dagsläget.
Ja, kanske är det så enkelt? Då blir det ju ett brett register att välja från! :bookworm:
 

Ako

Rolex
2-Faktor
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    132.2 KB · Visningar: 21
Topp