• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prisutveckling Exp 1016

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Hej och hå.

Noterade på Kaplans senaste pantauktion att de sålde brorsan till min egen 1016.
http://www.kaplans.se/kaplans/AuctionArt.aspx?vId=979198&plT=39070790&AuktID=2573

Tycker att priset drog iväg riktigt ordentligt då den efter de sedvanliga köparprovisionen gick loss på 46200:-! Nu tjuter ju inte jag för det eftersom jag redan har min.... :greedy: Det jag funderar lite på är detta:
Ni som har koll på 1016-priserna - är detta ett engångstillfälle eller har priserna gått upp överlag på 1016?

/J
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag vet inte hur prisbilden sett ut tidigare.. Men jag har sett ett par med box och cert för över 50k, samt ett par utan för över 40.
Det tycker jag känns dyrt, men det är ju utbud och efterfrågan.

Hade jag hittat ett fint ex för rimliga pengar hade jag köpt direkt. Det är en klocka jag vill testa.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Internationellt och historiskt sett har priserna legat ännu högre, men med svenska mått mätt så gick den upp ganska ordentligt i pris. Jag följde auktionen, men valde att inte lägga bud då jag tycker att den drog iväg. Den såg ganska fin ut så vitt det gick att bedöma på bilden från Kaplans. Hade inte möjlighet eller tid att komma förbi och titta. Gissar för övrigt att såväl länk som ändlänkar var utbytta, då en 4M-serie bör ha kommit på vikt 7836-länk. Här såg det ut att sitta en 78360 - och givet hur passningen av ändlänkarna såg ut (väldigt svårt att se för övrigt) så anar jag att det satt 558-ändlänkar på (dvs ej orginal - men väl orginal Rolex). Satt inte oväntat utbytesglas på också (rimligt).

Om någon på KS var och klämde på den skulle jag uppskatta en recension! Om någon här köpte den, så ser jag fram mot en foto-recension!

Så även om tavla och visare var orginal (och de såg fina ut, tycker jag), så gick priset iväg duktigt. Slutar ju på över 50 tkr efter (förmodar jag) service, för en klocka som helt troligt har en utbyteslänk och är utan papper. Det är påtagligt (väsentligt, vill jag påstå) mer än vad jag själv har betalt för min (som för all del också har servicedelar, men befinner sig i gott servat skick för dagligt bruk).

@Sonds äldre 1016 framstår som ett mer intressant köp, då jag tycker mig minnas att den är i orginalskick avseende tavla, länk, visare, etc, med endast serviceglas på. Så grattis till honom!

Ja, grattis till köparen av Explorern på Kaplans också! Det är ju utan tvekan en härlig klocka - och med tanke på antalet intressenter (mig själv inklusive) så saknades ju inte intresse. Ibland kan det ju vara värt att betala lite för mycket för något man väldigt gärna vill ha. (Har jag själv gjort flera gånger... Inte bara klockor... Ungarna kostar ju en hel del... :D )

A
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Internationellt och historiskt sett har priserna legat ännu högre, men med svenska mått mätt så gick den upp ganska ordentligt i pris. Jag följde auktionen, men valde att inte lägga bud då jag tycker att den drog iväg. Den såg ganska fin ut så vitt det gick att bedöma på bilden från Kaplans. Hade inte möjlighet eller tid att komma förbi och titta. Gissar för övrigt att såväl länk som ändlänkar var utbytta, då en 4M-serie bör ha kommit på vikt 7836-länk. Här såg det ut att sitta en 78360 - och givet hur passningen av ändlänkarna såg ut (väldigt svårt att se för övrigt) så anar jag att det satt 558-ändlänkar på (dvs ej orginal - men väl orginal Rolex). Satt inte oväntat utbytesglas på också (rimligt).


A


Jo, precis som på mitt exemplar var länken "uppgraderad".
Ändlänkarna på 1016 verkar ju vara en story för sig själv. Tycker man ofta ser just 1016 med taskigt passade endlnks. Och ofta 558. På min sitter det 580, vilket fungerar väl. Vilka endlinks var egentligen original?

/J
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Såg det, tänkte själv bjuda på den och var med på live auktionen och jag kan också tycka att det var någon tia för mycket! Så dock ut att vara i eten bra kondition!
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker mig sätt ett ökat intresse och ett ökat pris på 1016 den senaste tiden.

Helt klart är att 1016 är charmiga klockor! :)

En bild på min tidiga 27xxxxx serie
BAB88B22-2FD0-4ECC-B187-F6AB68CC0AC7-9056-00000E898164D089_zps655b36db.jpg


Mvh
Micke E
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jo, precis som på mitt exemplar var länken "uppgraderad".
Ändlänkarna på 1016 verkar ju vara en story för sig själv. Tycker man ofta ser just 1016 med taskigt passade endlnks. Och ofta 558. På min sitter det 580, vilket fungerar väl. Vilka endlinks var egentligen original?

/J
Hej hopp! Var det du som köpte Preklins 1016? I så fall minns jag ju vilken det är, apropå "uppgraderad" länk.

Så vitt jag vet så kom 1016 ursprungligen som Sonds, med nitad länk och ändstycken märkta 58. Följdes senare av vikt Oysterlänk (vet inte exakt när skiftet skedde, men mitten/sent sextiotal rimligen) och till denna ändlänkar 258 eller 358. I mitten/senare hälften av sjuttiotalet kom den mer solida 78360 och då levererades Explorern med 580 ändlänkar.

Mina egna erfarenheter är att 258 ändlänkar passar utmärkt, då de funkar för de tjockare bandstiften som Explorern har. 258 utan inre rör går bra att använda med såväl vikt länk (7836) som solidare (78360), men passningen är väldigt tight med risk för att länken skaver mot ändlänken. Detta är en konsekvens av konstruktionen, så vitt jag kan se det. 580 passar sådär, då de egentligen är gjorda för de tjockare sportboetterna, men kompromissen blir nödvändig då Explorern tar 2 mm bandstift med 1,2 mm ändstift för sina större boetthål jämfört med samtida Datejust. 558 passar perfekt, bortsett från när bandstiftet ska in. Enda chansen är att använda stift som är till för Datejust, men de är 0,9 mm i ändarna och därför sitter inte stiften helt stilla, med risk för skav/nötning.

Som alternativ kan man använda 501or (det gör jag - 501B för att vara noga, även om min kom orginal på 258), då dessa ändlänkar går att fixera helt, samt att stiftet går igenom på korrekt sätt, plus att de funkar felfritt med 78360. Nackdelen är att passningen mot boettens radie är sådär, då 501orna egentligen är för 16610,16570, 16700, 16710, dvs klockor med större radie på boetten.

Har också sett att äldre 380 ändlänkar funkar, men så vitt jag har förstått så är det ändlänkar 58, 258, 580 som är de som klockan kom på i orginal (för respektive länk, förstås). Personligen tycker jag att Rolex hade kunnat kosta på sig egna ändlänkar för just 1016, för att få till bra passning. Hade ju räckt att sätta större rör i 558orna... Alternativt ha lite mindre boetthål för samma setup som Datejust (som det senare faktiskt blev för ref 14270).

Blir gärna rättad här, om jag har fel, så lär jag mig något nytt!

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag tycker mig sätt ett ökat intresse och ett ökat pris på 1016 den senaste tiden.

Helt klart är att 1016 är charmiga klockor! :)

En bild på min tidiga 27xxxxx serie
BAB88B22-2FD0-4ECC-B187-F6AB68CC0AC7-9056-00000E898164D089_zps655b36db.jpg


Mvh
Micke E
Explorern är otroligt skön på jubile! Har en uppsättning jubile till såväl min 1016 som min 14270. Även vintage Daytona är sköna på jubile. Ger klockorna otroligt annorlunda karaktär. Nästan så jag får lov att skifta länk här och nu!

mvh A
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
acce1999, du är en outsinlig kunskapskälla! Tack för info! :D Då ska jag ge mig ut på jakt efter endlänkar och, så småningom, länk. Men steg nr 1 blir nog att hitta en jubileelänk. Har insett tjusningen med jubilee tack vare Bomiers gamla GMT.

Ja, det är preklins gamla. En keeper från mitt födelseår. Och i precis det skick jag önskar. Inte utsliten men absolut inte mint. Jag vill kunna använda mina klockor. :)
 

ogladii

Breitling
Instämmer, fantastiskt fint exemplar Sond! Är på jakt efter en gilt 1016 från ca 1965 - men som notats här så verkar priserna stuckit iväg lite på sistone.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hm. Rätta mig om jag har fel men indikerar inte ett serienr på 4,4xxxx att det handlar om en utbytt serviceboett och inte år -76?
Så är det. 4,4 - 4,7 är siffrorna i mitt huvud.

I det här fallet undrar jag om det inte dessutom sitter luminova-tavla och visare på. Lite osäker på om priset reflekterar det...

För övrigt så bjuder en serviceboett och luminova-delar vanligen på ett lägre pris och en klocka som - faktiskt (givet att den renoverats i närtid med nya delar) - kan erbjuda något för dagliga tuffare tag, jämfört med en äldre klocka där man helt troligt vill vara mer varsam - och där man kanske till och med behöver se upp med viss korrosion och något sämre vattentäthet (om alls tät).

mvh A
 

Sond

Patek
Och TimeToWatch har en 1016 från 1965 för närmare 60 000 kr. Jösses.

Och den har dessutom utbytes/servicetavla utan gilttext... Jag vet inte vad en tavla med gilttext springer loss på om man vill återställa. Dessutom riskerar man att få olika färg på visare och index.

När jag köpte min var jag i kontakt med en person som är verkligt insatt i priser på äldre klockor. Hans bild var att man kan få betala väldigt mycket för en 1016 i bra skick. Å andra sidan kan det ta ganska lång tid att hitta en köpare som vill betala de priserna.

Dessutom kommer som vanligt frågan om hur man ska värdera box och papper. Normalt justerar avsaknaden ned priset något, låt oss säga med 10%. Men saken är att vissa köpare av dyrare ur bara köper objekt med box och papper. Så de köparna missar man helt som ägare av en fin utan bop. De köper ju inte en fin klocka även om priset justeras ned något om det inte finns bop. Det gör att tiden för affär kan dra iväg om man inte sitter på pob. Allt detta från den sakkunnige.

Själv påverkas jag av prisnivån i så motto att jag blir lite försiktigare med att använda klockan. På ett sätt tycker jag det är lite tråkigt. Jag är ingen person som vare sig har intresse eller ekonomi för att låta klockor ligga och mysa i bankfacket. Men jag får väl stå ut med att ha en sådan klocka..:)
 

Wotten0

Ingen titel men kissar på mig när jag provocerar
Priserna på rolex har skjutit i höjd på denaste tiden, och anlednigen till det är att många nyrika/medelklass/studenter/borgare valt att använda rolex av någon anledningen. Inget illa menat, men uret ser ut som en facit.
 
Topp