• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem att bjuda på vissa auktioner? (ebay)

Asplund

Patek
2-Faktor
Detta har hänt mig ett flertal tillfällen nu och jag har tröttnat..

Det gäller auktioner på ebay från USA som tydligt skickar till Sverige via Global Shipping Program samt redan har moms och tull med i köpet. Klickar jag bjud och slår in en summa så kommer en sida med denna information upp. "We are sorry but the item you selected may not be purchased due to Seller shipping restrictions, country specific import/export or other relevant restrictions."

Någon som vet vad det handlar om och varför jag missat säkert ett tiotal klockor jag velat ha på grund av den där skiten? Får man inte handla från US & A längre eller va fan är det frågan om?

/Asplund
 

Point Blank

Cartier
Låter som säljaren valt att inte skicka till Sverige. Går ju alltid att maila säljaren och fråga om det går att lösa men upptäcker man inte det förrän sista sekund är det ju kört.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tror också på att säljaren säljer CONUS som det brukar stå. Kontakta säljaren innan auktionen är över. Kolla om denne skickar internationellt eller ej. Om denne gör det så kan han förmodligen inte ändra det som gäller för auktionen eftersom den redan är igång. Då kan du ange en (amerikansk) låtsasadress för att få bjuda, men då MÅSTE du ha säljaren med dig så den inte går till fel adress.
Alternativt använda en förmedlartjänst.
Jag har dock varit med om att säljaren erbjudit att avbryta budgivningen i förtid, mot ett högre bud än som då bjudits i den pågående auktionen, och sedan skicka till mig. Då betalar man sannolikt en Paypal faktura som säljaren ställer ut, innan budgivningen är till ända. Förslagsvis frakten inkluderad till Europa.
Så det finns några work arounds som jag ser det. Lite mekigt är det dock.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Inte upplevt detta. Köpt senast för någon månad sedan. Köparen sålde inte till Swerige. Men jag fick bjuda efter kontakt och det gick bra, utan några problem.
 
Såhär svarar ebay när jag frågade om detta för några månader sedan...

"...about the restrictions in purchasing the item, ”SUPER OYSTER BRACELET FOR SEIKO SKX007/009/011/173-WITH 20mm SEIKO DIVER CLASP (itemno. 291503776051)”. I see that you have been a long time member of eBay and I definitely understand how this would cause you concern. I appreciate you taking the time to reply to us and I will explain why you aren't able to purchase this item.

The reason that you have been unable to purchase the item because of a filter we've put in place to assist with customs rules and regulations. This filter is designed to block you from purchasing certain items that you would not be allowed to buy, either because the seller has set buyer requirements that would exclude you, or because the items that are being blocked have some sort of customs or import regulations associated with them that would bar them from being imported into your country.

eBay does its very best to comply with the laws and regulations both within the United States and in other countries around the world, so we need to do our part in helping to keep our members from entering transactions where they would be sending or receiving items to and from a country that has regulations prohibiting or otherwise restricting the import of said items. This is a part of our effort to keep our buyers and sellers all safe while buying on the website, and to ensure that we follow the laws to the best of our ability.

So the reason why you cannot purchase the item is because what you are purchasing has some sort of customs or import regulation within your own country. Because our filtering system recognizes that the item your trying to purchase has a restriction associated with it, it's blocking you from buying it based on the country it can tell you're located in.

I hope that I have explained this clearly. I wish you all the best in your future transactions.

Thank you for choosing eBay. We value your business!

Kind regards,

Mark F.

eBay Customer Service"

Förstår jag det rätt är det gsp som spökar..
Jag har slutat handla varor anslutna till det systemet.. Det strular och jag gillar inte den dåliga tracking-funktionen på det som skickas via gsp.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Som jag skrev så skickar säljaren till Sverige. Men fick nu ett liknande svar som ovan.

Ebays global shipping program stänger tydligen Sverige ute från vissa köp av någon anledning eBays kundservice inte ens kunde förklara själva. Dem hänvisade till användaravtalet på typ 10000 sidor ;D
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Det låter som att det kan bero på olika saker:
1. Tull på armbandsur som införs till Sverige (från land utanför EU)
2. Armband i läder som omfattas av export/importrestriktioner, t.ex. Alligator, ödla etc.
3. Eller något annat mystiskt...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det låter som att det kan bero på olika saker:
1. Tull på armbandsur som införs till Sverige (från land utanför EU)
2. Armband i läder som omfattas av export/importrestriktioner, t.ex. Alligator, ödla etc.
3. Eller något annat mystiskt...

Ja men tullen är ju något dem skryter om att de fixar åt en. Så det är lite konstigt system.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Bumpar denna eftersom problemet består. Försökte nyss bjuda på en klocka i USA där säljaren erbjuder frakt till bl.a. Sverige med GSP. Något bud kan jag dock inte lägga, fortfarande samma felmeddelande som @Asplund beskriver ovan.

Är det någon som undersökt detta närmare eller annars fått ett svar av någon som helst substans? Det finns inga importrestriktioner avseende klockor till Sverige. Vad jag kan tänka mig är att vissa tillverkare kontaktat Ebay/Pitney-Bowes (som ligger bakom GSP) och bett dem hindra handel avseende vissa fabrikat till EU. Syftet må vara att hindra gråimport av nya klockor men det slår uppenbart helt snett.

Frustrerande läsning:
https://omegaforums.net/threads/eba...es-to-be-shipped-from-the-us-to-europe.25109/
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Hände mig också för något år sedan, och bytte då i samråd med köparen till en fejkad amerikansk hemadress på Ebay fram till att budgivningen slutförts, varefter jag gav säljaren min riktiga adress i Sverige. Fungerade fint då, men antar att man skulle vara ute på djupt vatten med Ebay angående garantiärenden och liknande om det skulle bli aktuellt. Förklaringen jag fick då var att det specifikt var Seiko som bett om någon typ av importstopp, men det känns ju spontant rätt svajigt rent juridiskt.
 
Topp