Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Problem att rotera bezel efter byta av insert

Diskussion i 'Diskussion' startad av SvepandeAndreas, 10 augusti 2015.

1. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

Hej,
    Som rubriken låter så har jag problem med att kunna rotera min bezel efter byte av insert - Seiko SXK009.
    Den går att trycka tillbaka så den sitter fast, men går ej då att rotera runt.
    Bifogar foton nedan för att ni lättare ska förstå och ev hjälpa mig.
    När jag tog loss bezeln, så mötes jag av den där "metalbiten" som ligger i skenan, men den verkar vara av? För den ska väl gå hela varvet runt?
    Hur som helst så har det fungerat att snurra bezeln tidigare innan bytet, så på något sätt har det ju ändå fungerat?
    Vad kan vara fel? Vad är det som gör att jag inte kan snurra den när jag tryckt tillbaka bezeln?
    Kan det vara packningsringen som ligger fel i bezeln? Men den ligger vad jag kan se som den ska i det spår som går runt invändigt.

FullSizeRender.jpg

FullSizeRender[1].jpg

Väl mött!

/Andreas

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Aftermarketinsert?

3. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

Absolut. Eftermarknadsinsert fastsatt i orginalbezeln. Men den sitter som den ska och det ska väl inte påverka att jag inte kan snurra runt på bezeln när den väl är insatt? Ser något konstigt med bezeln vad ni kan se?

4. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

@yonsson
    Du som är lite av en Seiko expert har jag förstått. Vet du vad som kan vara fel?

5. ahlqvist

ahlqvist Bonde

Skenan som gått av ska gå hela varvet runt! Tror det är problemet!

6. Jonas.76

Jonas.76 Friends of KS

@SvepandeAndreas Tror också på skenan, som stoppar bezeln att snurra medsols. Den skall vara en hel cirkel, på bilden nedan sitter den kvar på klockan:
    image.jpg

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kolla guiden jag skrivit. Klickringen är ju sönder.

8. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

@yonsson
    Okej tack.
    På ren chansning, du råkar inte sitta på någon sådan klickring extra? Eller vet vart jag kan beställa en ny?
    Det som är mysko är att det har ju fungerat att rotera när jag hade den gamla inserten och hunnit ta loss bezeln för första gången.
    Så den måste ju ha fungerat med trasig klickring ändå innan jag började pilla loss bezeln...

9. yonsson

Från:
    GBG
    Klart du ska ha en hel och du behöver ju även en packning i vridringen vilket du inte verkar ha. Kolla dagazwatches eller chronograph.com

(Jag har ingen)

Bomier gillar detta.
  10. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

@yonsson
    Tack för svar.
    Då får jag försöka få tag på en ny klickring.
    Gällande "Packningen i vridningen" är det den smala svarta som ligger i skåran på bezelns insida du menar? För en sådan har jag och den ligger intryckt i skåran. Har även testat tagit ur den och sedan pressat tillbaka den så den ligger på plats.

11. yonsson

Från:
    GBG
    Ja, den packningen. Såg den inte, men då finns den ju. Bra.

12. SvepandeAndreas
    Trådstartare

SvepandeAndreas Bonde

@yonsson
    Har du möjlighet att länka den guide du skapat om detta? :)

13. yonsson

Från:
    GBG
Mårtenssons ur Brookfield