• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med k&s

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tycker mig se ett problem med k&s då det är nästan straffbart att "kladda".

Menar då inte onödigt kladd, utan snarare information som är till för att skydda en köpare.

För ett tränat öga är det lätt se om det är fel länk, tavlan ser underlig ut eller att tex visarna verkar utbytta.
Men för någon som mig, som handlar i tron om att alla är sjyssta här, går lätt på en nit.

Det kan även gälla klockor som är "kända" inom vissa kretsar, typ här på KS, TTT, WuS eller TZ-UK som exempel.
En klocka kan vandra mellan olika händer och i nya annonser kan viktig info såsom servicebehov eller annat som nämnt ovan helt magiskt försvinna.

Tycker att om vi vill behålla en trovärdig och skön atmosfär har ett ansvar, självklart i första hand ta detta med säljaren, som då får en chans rätta upp sin annons, att vi bör hjälpa köpare att inte falla offer för en del rävar som annonserar fult. För fulannonsörer finns det, inget att hymla med.

Är jag helt off??

Och nej, jag tänker inte hänga ut några exempel, men det finns.....
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Är tämligen säker på att admin köper att man kommenterar, lägger till, förtydligar, och reder ut. Det de enl min mening är emot är kommentarer liknande, ööö snygg, hade jag stålar, ey fet tavla, osv osv.
lite sunt förnuft, återhållsamhet och musikalitet borde fixa biffen.
Det är väl därför kommentarfunktionen ej heller är bort tagen?

Skall jag vara helt ärlig så ser jag inte problemet.
 

JayJay

Rolex
Det är, tycker jag, självklart att det är okej att påtala den typ av brister som du beskriver. Hur menar du när du skriver att det nästan är straffbart? Jag har i a f tolkat reglerna som att det är helt ok.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Chrisse får väl själv berätta vad han menar med att "det nästan är straffbart", men det har ju framförts ganska tydligt att kladd i annonser inte är ok, vilket är bra, men problemet är att det kan bli en kultur att man inte upplyser om klockor där det uppenbart är felbeskrivet. Personligen föredrar jag när folk skriver direkt i tråden om något är galet istället för att gå via säljaren. Det eliminerar även risken att klockan säljs innan säljaren hinner göra ett tillägg i annonsen.

Jag tycker tyvärr att detta med att information försvinner mellan ägare har blivit vanligare. Vill ni ha exempel kan ni få det.
Moddade klockor som helt plötsligt inte beskrivs som moddade, spruckna klockor som helt plötsligt inte beskrivs som spruckna, repor som beskrivits innan beskrivs inte i nästa annons, bilder från tidigare ägare som läggs upp utan att säljaren nämner att det är gamla bilder mm mm.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
"Straffbart" var väll att ta i, men ses ju inte med blida ögon om man är där och "kladdar"

Skulle vara en självklarhet att hjälpa till och påpeka brister mm
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att det framgår att just sådana frågor/kommentarer om t.ex. korrekt länk är väldigt välkommet.
Citerar från regeltråden:
Vad är då okej kladd i en annons och varför låser vi inte annonstrådar för postning från någon annan än annonsören? Bra kladd i en annons är exempelvis frågor om objektet som har relevans för resten av forumet och som har ett folkbildningssyfte. Att fråga om en klocka har servicetavla eller be annonsören förtydliga en oklarhet är folkbildande, att fråga om annonsören vill byta sin DJ mot en tvärflöjt är inte folkbildande.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att det framgår att just sådana frågor/kommentarer om t.ex. korrekt länk är väldigt välkommet.
Citerar från regeltråden:

Till detta kan tilläggas att vi som bäst håller på med en liten grej (aka 'åtgärd') som vi tror kommer bidra både till att höja nivån på annonserna och öka tryggheten i affärer som görs på köp/sälj. Vi återkommer om det inom kort. :)

(Det här inlägget var en sk cliffhanger. Vi gillar sånt.) :D
 

_jonte

Patek
Håller med dig Chrisse, inte kul när det saknas viktig info i säljesannonser. Ser detta också som en eskalerande problem (tyvärr).
Tolkar det som om du främst menar att säljaren blir sur om man påpekar eller frågar något om deras objekt? Att rimligt kladd är tillåtet enligt forumreglerna är väl hyfsat tydligt.
Jag uppskattar det mycket om någon kunnig snabbt påpekar/frågar om något är otydligt eller döljs i säljesannons; allt för att jag eller en annan köpare ska kunna handla säkert. Jag förväntar mig till och med att jag ska kunna handla någorlunda tryggt på KS.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Tycker det skall finnas ett medvetande bland annonsörer att man kan/kommer bli synad.
Det skall kännas och man skall bli uthängd om gör det medvetet.

Det skall kännas tryckt som _jonte säger, och det skall inte anses fullt eller annonsören skall inte behöva bli sur för att det påpekas i tråden det som borde tagits upp i annonsen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jag håller med om att möjligheten med kontroll a lá "peer review" nog skulle få medvetna "misstag" att minska eller försvinna. Det kan givetvis också vara bra för annonsören att få hjälp med sådant man inte tidigare visste, och därför inte medvetet nämner eller annat.
Här finns ju, som sagts tidigare, den möjligheten redan att kommentera sådant…men hur avgöra om det är en ok kommentar?
Det finns ju tyckare som gärna vill kommentera utan att för den sakens skull ha erforderlig kunskap om objektet till salu, alltså hur få till kommentarer som verkligen betyder något för annonsen?

Kanske någon form av "expert-grupp" på frivillig basis…eller ja…vad vet jag…?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag håller med om att möjligheten med kontroll a lá "peer review" nog skulle få medvetna "misstag" att minska eller försvinna. Det kan givetvis också vara bra för annonsören att få hjälp med sådant man inte tidigare visste, och därför inte medvetet nämner eller annat.
Här finns ju, som sagts tidigare, den möjligheten redan att kommentera sådant…men hur avgöra om det är en ok kommentar?
Det finns ju tyckare som gärna vill kommentera utan att för den sakens skull ha erforderlig kunskap om objektet till salu, alltså hur få till kommentarer som verkligen betyder något för annonsen?

Kanske någon form av "expert-grupp" på frivillig basis…eller ja…vad vet jag…?


Kan annars finnas en mer eller mindre officiell "lista" med riktigt kunnigt folk per kategori.
KS-andan finns där, och jag upplever alla gärna hjälps åt.

Så som exempel, innan jag köper en vintage Rolex el. dyl. kollar jag med de jag vet är duktiga.
Info som framkommer, om inte stämmer med annonsörens beskrivning hamnar som kommentar i tråden.
 

mouqvist

Rolex
Har en fråga. Hur många säljer inte jättesällsynta klockor som inte går att få tag på och trissar upp priserna som f..trots att liknande klockor finns här och var på nätet
Är det då ok att hänvisa till dessa annonser och påpeka vad dessa brukar gå för? Det tycker jag vore folkbildande, särskilt för folk som jag som har sämre koll.
 

max

Dancing Queen
Har en fråga. Hur många säljer inte jättesällsynta klockor som inte går att få tag på och trissar upp priserna som f..trots att liknande klockor finns här och var på nätet
Är det då ok att hänvisa till dessa annonser och påpeka vad dessa brukar gå för? Det tycker jag vore folkbildande, särskilt för folk som jag som har sämre koll.
Handlar ju om tillgång, efterfrågan, skick, tillbehör, servicebehov, momser, transport osv.
Ska man köpa en klocka begagnat så bör man göra den researchen själv och bedömma vad klockan är värd, vad man är villig att lägga extra för att slippa föra över pengar till okänd person i kualalumpur, riskera tull, borttappning, returproblem.

Ja det känns helt enkelt upp till köparen att lära sig allt om en modell och dess prisläge innan han slår till på en klocka.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ser jag något som jag anser vara ett dolt fel för en mindre erfaren eller att säljaren döljer något kommenterar jag det i annonsen. Det känns rätt och iom att folk uppfattar mig som arg har jag inget att förlora på den biten...


Jag uppskattar att du gör det! Som köpare minimeras risken att gå på en mina och som säljare minskar risken att man säljer något som kanske inte är vad som utges. Fortsätt vara arg :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Enda vettiga Chrisse sagt på väldigt länge!

Skämtåsido, jag är inte någon moralpolis men vissa annonser känns shady. Fast skriver man en kommentar blir det ofta onödig pajkastning!

Jag blir dock off när folk tar bort priserna på artikeln efter den blivit såld. Fast ändå det kanske inte var priset den gick för.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Enda vettiga Chrisse sagt på väldigt länge!

Skämtåsido, jag är inte någon moralpolis men vissa annonser känns shady. Fast skriver man en kommentar blir det ofta onödig pajkastning!

Jag blir dock off när folk tar bort priserna på artikeln efter den blivit såld. Fast ändå det kanske inte var priset den gick för.

Så länge sedan var det inte..
Har för mig jag sa nått vettigt strax innan jul.
 
Topp