• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med manuell uppvridning?

MånsT

Rolex
Hej!

Söker hjälp/råd på ett litet huvudbry. Jag köpte en Certina DS Action Diver för ca två månader sedan, var supernöjd då det är en bra klocka för pengarna. Då jag har mer än en klocka händer det att jag måste vrida upp Certinan samt ställa in tid & datum manuellt. Inget konstigt med det, gick hur bra som helst i början. För 2-3 veckor sedan började det dock kännas märkligt, efter att ha skruvat ut kronan varpå den poppade ut som vanligt började jag vrida upp fjärdern i urverket men ungefär var tionde varv klickar det kännbart mycket, som om kronan var i något "mellanläge". Provade att dra ut den lite för säkerhetsskull men då skiftar den bara till datumställning.

Då det mindre trevliga klickandet känns en del i kronan också är jag rädd att urverket kan komma till skada eller dylikt. Därför vill jag höra med er:

- Ska jag ta den till AD som säljer den (köpte min online , har kvar box & hela kitet) för något att åtgärda?

- Gäller Certinas tvåårsgaranti på sådana här saker? Har använt den mycket varsamt, aldrig tappat eller slagit i något ordentligt, bara små touchar som inte kan göra någon skillnad.

Tacksam för svar [emoji4]
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Mitt svar är verkligen inte hugget i sten då jag själv inte kan så mycket ännu men ger det ett försök i alla fall. Har för mig att jag någonstans här inne, någongång läst att "det är bra nu, du har vridit upp den tillräckligt" bevisas med ett mindre normalt klick!
 

MånsT

Rolex
Mitt svar är verkligen inte hugget i sten då jag själv inte kan så mycket ännu men ger det ett försök i alla fall. Har för mig att jag någonstans här inne, någongång läst att "det är bra nu, du har vridit upp den tillräckligt" bevisas med ett mindre normalt klick!
Har hört samma sak men idag vred jag upp den från noll, den hade stannat när jag tog upp den (borde har skrivit detta i mitt första inlägg, ja, sorry). Ca 10 varv kan väl inte räcka för att ta den från stillastående till fullt uppdragen...?
 

Wondersack

Breitling
Har hört samma sak men idag vred jag upp den från noll, den hade stannat när jag tog upp den (borde har skrivit detta i mitt första inlägg, ja, sorry). Ca 10 varv kan väl inte räcka för att ta den från stillastående till fullt uppdragen...?
Hej, jag har samma "problem", visserligen med en Hamilton som sitter på avbytarbänken bland 2 andra beaters. Vet att det är en gammal tråd, men fick du någon klarhet ? Hade urverket tagit skada ? Jag har nämligen för mig att min tog "stopp" och att den inte gick att fortsätta skruva när den var fulladdad ?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Låter väldigt lite för en full uppvridning. Frågan är om det behövs på ett auto verk, det räcker väl att komma igång och sedan låta armens rörelser göra resten.
Den mek verk jag har, säger tydligt till när det är stopp dock, och det handlar nog mer om en 25-30 varv från stillastående till hundra.
 

MånsT

Rolex
Hej, jag har samma "problem", visserligen med en Hamilton som sitter på avbytarbänken bland 2 andra beaters. Vet att det är en gammal tråd, men fick du någon klarhet ? Hade urverket tagit skada ? Jag har nämligen för mig att min tog "stopp" och att den inte gick att fortsätta skruva när den var fulladdad ?
Har inte varit iväg och försökt få det fixat. Har sakta men säkert dragit slutsatsen att ETA-verket i klockan inte är toppen kvalitet, något som kanske bekräftats genom att dyrare klockor jag har dragit upp inte har känts så.

Min Certina kunde man vrida i all evighet men det klickade på ett mindre trevligt sätt i kronan och/eller kronhalsen. På ett manuellt verk i annan klocka jag hade gick det bara att vrida tills den var full. Efter det kändes det som om man skulle ha sönder den om man forcerade kronan.
 
Topp