• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem(?) med min GS

Sond

Patek
Min kära GS 43999 har börjat bete sig lite märkligt. När jag ska dra upp den är det ett märkligt motstånd initialt. Man känner motståndet tydligt, det är som ett tydligt men något segt "knäpp" vid starten på varje vridning. Alltså ett tydlig motstånd. Det släpper inte omedelbart utan motståndet segar ut under 1/100 dels sekund. Jag vet inte om detta blir begripligt.

Det är alltså som det finns en viss mjukhet i motståndet. Om motståndet vore hårt skulle det vara ett motstånd som efter att det släpper är borta. Här krävs ett extra moment för att få igång vridningen och sedan känns det som att det segar 1/100 dels sekund efter att motståndet övervunnits. Sedan blir det normalt så länge man vrider kronan. Det gäller vid varje vridning av kronan. Möjligen något, mikroskopiskt, hårdare vid första vridningen. Någon..?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min kära GS 43999 har börjat bete sig lite märkligt. När jag ska dra upp den är det ett märkligt motstånd initialt. Man känner motståndet tydligt, det är som ett tydligt men något segt "knäpp" vid starten på varje vridning. Alltså ett tydlig motstånd. Det släpper inte omedelbart utan motståndet segar ut under 1/100 dels sekund. Jag vet inte om detta blir begripligt.

Det är alltså som det finns en viss mjukhet i motståndet. Om motståndet vore hårt skulle det vara ett motstånd som efter att det släpper är borta. Här krävs ett extra moment för att få igång vridningen och sedan känns det som att det segar 1/100 dels sekund efter att motståndet övervunnits. Sedan blir det normalt så länge man vrider kronan. Det gäller vid varje vridning av kronan. Möjligen något, mikroskopiskt, hårdare vid första vridningen. Någon..?

Låter som packningen och dess smörjning trilskas?
 

Minuteman

Rolex
Som Aurum säger, kan vara kronans packning som gör detta.
Alternativt kan det vara klicken i verket som behöver smörjas.
Vet du vad det är för verk i den?
 

Sond

Patek
Jag kan inget om tekniken i GS. Var servar man? Vet att Norge och England brukar nämnas, utöver Japan då... Men finns det någon i Sverige?
 
Topp