• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med min nya klocka

TeodorE

Breitling
Jag har just fått ärva min pappas gamla Omega Seamaster Profesional 300M, den fungerade bra ett tag men nu idag när jag vaknade så var den fast på 2:36 och hade stannat. Vad är det som är fel?
 

TeodorE

Breitling
Min pappa använde klockan aldrig inte en endå gång, jag trodde inte att batteriet skulle vara problemet. jag har hört att många self winding klockor kan stanna men hur får dom att gå igen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min pappa använde klockan aldrig inte en endå gång, jag trodde inte att batteriet skulle vara problemet. jag har hört att många self winding klockor kan stanna men hur får dom att gå igen?

Skaka den försiktigt ett tag eller skruva ut kronan och snurra den åt det håll där du känner ett svagt motstånd. Du kan inte snurra för många varv, men snurra cirka 20 så den får några timmar gångreserv så den klarar sig över natten. Därefter ställer du tiden och använder den.
 

TeodorE

Breitling
Skaka den försiktigt ett tag eller skruva ut kronan och snurra den åt det håll där du känner ett svagt motstånd. Du kan inte snurra för många varv, men snurra cirka 20 så den får några timmar gångreserv så den klarar sig över natten. Därefter ställer du tiden och använder den.
Nu skakade jag den i cirka 1 minut och snurrade kronan 30 varv med den tickar fortfarande inte :(??
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Tycker ändå det låter som att det är ett quarts-verk och att du måste byta bateri. Är det ett automatverk behöver
du nog ändå lämna in den för översyn om den inte går igång med den behandling du gett den.
 

TeodorE

Breitling
Automat m a o. Då finns det risk att det kan bli lite dyrare än ett vanligt batteribyte. Men gör som Skurtan säger och ta den till en Omega AD så får dom kolla.
det finns ingen chans att den kan börja ticka om jag går runt lite med den imorgon? jag har bara varit hemma idag så den har inte rört på sig mycket
 

TeodorE

Breitling
Skulle va kul med en bild ändå.:)
opqioqr.jpg

Usel kamera dock :(
 
Topp