• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med omega cal 565

Henrik8989

Breitling
Jag har en Omega Geneve med kaliber 565.
Jag hade uret inne hos den lokala urmakaren för justering då den gick lite för långsamt ca 2-3 min per dygn. Nu när jag kommit hem märker jag att minutvisaren stannar eller åtminstone går riktigt långsamt. Sekundvisaren verkar gå som det är tänkt.

Jag tänker självklart gå tillbaka med klockan men hade varit intressant att höra era funderingar först.
 

Henrik8989

Breitling
En liten uppdatering.

Efter lite testkörning så insåg jag att det var som ni sa, timvisare och Minutvisare går i varandra
Jag skyndade genast ner till Urmakaren som höll med och fixade detta utan extra kostnad, skönt tänkte jag!
Döm av min förvåning när nu klockan återigen stannade på kvart över tre, Hur mycket motgångar ska en människa behöva tåla?
 

rogart-63

Patek
En liten uppdatering.

Efter lite testkörning så insåg jag att det var som ni sa, timvisare och Minutvisare går i varandra
Jag skyndade genast ner till Urmakaren som höll med och fixade detta utan extra kostnad, skönt tänkte jag!
Döm av min förvåning när nu klockan återigen stannade på kvart över tre, Hur mycket motgångar ska en människa behöva tåla?
Testa han den inte innan har lämna ut den? Kan ju vara så att den wobblar lite och slår ihop precis kvart över tre? Om du snurrar fram den till den så den släpper går den igång den igen då? Och går till kvart över tre?
 

rogart-63

Patek
Skulle inte sekundvisaren stanna samtidigt oxå? Om visarna slog ihop? Hur känns den när du ställer klockan? Är den trög eller väldigt lätt att ställa in tiden?
 

Henrik8989

Breitling
Jag har återigen testat lite och minutvisaren stannar nästan varje gång den ska passera timvisaren, ibland går den förbi mer eller mindre men det tar väldigt lång tid. Sekundvisaren fortsätter alltid att gå,
När tiden ska ställas in tycker jag mig kunna ana att den går lite olika trögt på hela varvet, sen är det svårt för mig som rookie att avgöra vad som är lagom.
 

Matte85

Omega
Det låter som att visarna fortfarande nuddar i varandra. Du blir nog tyvärr tvungen att gå tillbaka och få det justerat.
 
Topp