• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med Rolex Submariner

Marcus S

Breitling
Hej!

Jag har ägt min sub i strax över ett år och har aldrig felat fram tills nu.
Det är en 06:a.

För det första - min bezel har låst sig.
För det andra - Gångreserven fungerar inte mer än 7h och jag måste manuellt dra upp den för att få den att rulla igen (när den är sitter på går den felfritt).

Mitt intresse för klockor sträcker sig långt, men inte ända ner i mekaniken som driver dem så om någon hjälpsam själ känner till problemen och vill ge möjliga anledningar/åtgärder hade det uppskattats enormt!

Tack på förhand!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag har ägt min sub i strax över ett år och har aldrig felat fram tills nu.
Det är en 06:a.

För det första - min bezel har låst sig.
För det andra - Gångreserven fungerar inte mer än 7h och jag måste manuellt dra upp den för att få den att rulla igen (när den är sitter på går den felfritt).

Mitt intresse för klockor sträcker sig långt, men inte ända ner i mekaniken som driver dem så om någon hjälpsam själ känner till problemen och vill ge möjliga anledningar/åtgärder hade det uppskattats enormt!

Tack på förhand!
Hej

Är den inte servad sedan 06 så låter det som att det är dags.
 
Med bezeln är felet antagligen en av två saker; smuts som hamnat under den eller att fjädern hoppat ur sitt fäste. Inget av dessa är något extremt att oroa sig för!
Angående gångreserven samt att det är en 06:a så låter det som att en service bör göras då den är 9 år gammal. (Väl över den normala tiden mellan servicetillfällen.)
Allt detta åtgärdas med största sannolikhet i en vanlig service, borde inte vara några stora bekymmer. (Men självklart kan jag inte lova detta då jag inte sett klockan eller några bilder!)

Bor du i närheten av Stockholm så rekommenderar jag att du svänger förbi Rob Engström och ber deras urmakare kika på den då de är väldigt duktiga!
Hoppas allt löser sig smärtfritt!

Ping @ROB-1832
 

Marcus S

Breitling
Med bezeln är felet antagligen en av två saker; smuts som hamnat under den eller att fjädern hoppat ur sitt fäste. Inget av dessa är något extremt att oroa sig för!
Angående gångreserven samt att det är en 06:a så låter det som att en service bör göras då den är 9 år gammal. (Väl över den normala tiden mellan servicetillfällen.)
Allt detta åtgärdas med största sannolikhet i en vanlig service, borde inte vara några stora bekymmer. (Men självklart kan jag inte lova detta då jag inte sett klockan eller några bilder!)

Bor du i närheten av Stockholm så rekommenderar jag att du svänger förbi Rob Engström och ber deras urmakare kika på den då de är väldigt duktiga!
Hoppas allt löser sig smärtfritt!

Ping @ROB-1832
´
Köpt 06, servades 2012 :)
 

Marcus S

Breitling
Servad hos Rob Engström.. :eek:
Om jag nu bestämmer mig för att serva, kan man be dem att bara åtgärda mina akuta problem eller är det mer lönsamt att få fullservice?
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Angående bezeln. Det har hänt mig några gånger, då har det ofta varit smuts eller liknande under. Jag har fått den att fungera som vanligt igen genom att spola vatten på den och vrida försiktigt i bezeln. Om inte det fungerar så är det bara lämna in den :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Servad hos Rob Engström.. :eek:
Om jag nu bestämmer mig för att serva, kan man be dem att bara åtgärda mina akuta problem eller är det mer lönsamt att få fullservice?
Se till att få ett kostnadsförslag baserat på vad problemet orsakas av. Kanske lika väl att serva hela klockan när den ändå är inne.
 

Marcus S

Breitling
Angående bezeln. Det har hänt mig några gånger, då har det ofta varit smuts eller liknande under. Jag har fått den att fungera som vanligt igen genom att spola vatten på den och vrida försiktigt i bezeln. Om inte det fungerar så är det bara lämna in den :)
I do!
Tack för tipset :)
 

poormans

Rolex
låter märkligt, en sub håller sig generellt längre än 3 år på en korrekt utförd rengöring/service, förutsatt att det är det som gjorts. Om det är något fel med rotor/automatverk så blir det ju lite timmar kvar om du drar upp den och sedan använder den och sedan lägger den ifrån dig

drar du upp den fullt innan du använder ca 40 varv?

håller den tiden inom scoc när du har den på armen?
 
  • Like
Reactions: par

Richie

Audemars
2-Faktor
Lånar tråden lite..
Är det normalt att en sub från 2014 stannar efter ca 12h (trots att jag dragit upp den manuellt)?
Jag använder klockan rätt lite mitt i veckan,endast kvällar och är rätt mycket stillasittande vid datorn eller soffan på kvällarna så jag förstår att den stannar pga det, men igårkväll ca 22.00 drog jag upp den manuellt, imorse halv 6 hade den stannat så drog upp den igen innan jobbet men sen stannade den ikväll igen vid 18 tiden..
Gör jag något fel när jag drar upp den tro?
Skall en såpass ny klocka redan behöva servas? Jag har ju knappt använt klockan senaste tiden så har svårt att tro att den tagit skada på något vis.. Vad kan ha hänt? Och är detta isf något man kan ta som garantiärende?
 

Point Blank

Cartier
Lånar tråden lite..
Är det normalt att en sub från 2014 stannar efter ca 12h (trots att jag dragit upp den manuellt)?
Jag använder klockan rätt lite mitt i veckan,endast kvällar och är rätt mycket stillasittande vid datorn eller soffan på kvällarna så jag förstår att den stannar pga det, men igårkväll ca 22.00 drog jag upp den manuellt, imorse halv 6 hade den stannat så drog upp den igen innan jobbet men sen stannade den ikväll igen vid 18 tiden..
Gör jag något fel när jag drar upp den tro?
Skall en såpass ny klocka redan behöva servas? Jag har ju knappt använt klockan senaste tiden så har svårt att tro att den tagit skada på något vis.. Vad kan ha hänt? Och är detta isf något man kan ta som garantiärende?

12h gångreserv är inte normalt, något är fel. Gå med den till en urmakare genast så du inte riskerar att något mer går snett. Har du garanti på klockan är det ju bara att knata in hos AD med garantibevis eller liknande.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lånar tråden lite..
Är det normalt att en sub från 2014 stannar efter ca 12h (trots att jag dragit upp den manuellt)?
Jag använder klockan rätt lite mitt i veckan,endast kvällar och är rätt mycket stillasittande vid datorn eller soffan på kvällarna så jag förstår att den stannar pga det, men igårkväll ca 22.00 drog jag upp den manuellt, imorse halv 6 hade den stannat så drog upp den igen innan jobbet men sen stannade den ikväll igen vid 18 tiden..
Gör jag något fel när jag drar upp den tro?
Skall en såpass ny klocka redan behöva servas? Jag har ju knappt använt klockan senaste tiden så har svårt att tro att den tagit skada på något vis.. Vad kan ha hänt? Och är detta isf något man kan ta som garantiärende?

Om klockan är från 2014 bör den väl fortfarande vara under garanti? Isf föreslår jag ett besök hos AD för att kolla om felet täcks av garantin.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Lånar tråden lite..
Är det normalt att en sub från 2014 stannar efter ca 12h (trots att jag dragit upp den manuellt)?
Jag använder klockan rätt lite mitt i veckan,endast kvällar och är rätt mycket stillasittande vid datorn eller soffan på kvällarna så jag förstår att den stannar pga det, men igårkväll ca 22.00 drog jag upp den manuellt, imorse halv 6 hade den stannat så drog upp den igen innan jobbet men sen stannade den ikväll igen vid 18 tiden..
Gör jag något fel när jag drar upp den tro?
Skall en såpass ny klocka redan behöva servas? Jag har ju knappt använt klockan senaste tiden så har svårt att tro att den tagit skada på något vis.. Vad kan ha hänt? Och är detta isf något man kan ta som garantiärende?

hur många varv skruvar du när du säger att du "drar upp den" ?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Dessvärre inte aktuellt då jag bor i Skåne.

Om klockan är från 2014 bör den väl fortfarande vara under garanti? Isf föreslår jag ett besök hos AD för att kolla om felet täcks av garantin.
Yes, den har ju garanti till 2017 så får kanske ta och besöka AD helt enkelt!

hur många varv skruvar du när du säger att du "drar upp den" ?
Står 20 varv i instruktionsboken så jag drog till med några extra varv, kanske runt 25, fast detta är kanske inte tillräckligt?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Dessvärre inte aktuellt då jag bor i Skåne.


Yes, den har ju garanti till 2017 så får kanske ta och besöka AD helt enkelt!


Står 20 varv i instruktionsboken så jag drog till med några extra varv, kanske runt 25, fast detta är kanske inte tillräckligt?
Fulla varv?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Dessvärre inte aktuellt då jag bor i Skåne.


Yes, den har ju garanti till 2017 så får kanske ta och besöka AD helt enkelt!


Står 20 varv i instruktionsboken så jag drog till med några extra varv, kanske runt 25, fast detta är kanske inte tillräckligt?

20 varv gäller om du direkt efter sätter på dig klockan och använder den normalt, lägger du den åt sidan så stannar den så klart efter x antal timmar, ska du dra upp den fullt så behöver du säkert 50-60 varv.
 
Topp