• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem med SKX009 7S26B

calzone

Vacheron
Hej jag har fått problem med en av mina mest älskade Pepsi SKX009 :(. Urverk 7S26B jag tog på mig den igår och sedan dess har den stannat ett par ggr helt plötsligt så stannar den men går igång igen efter en stund "vid rörelse"...Ngn som har haft liknande problem eller vet vad det kan bero på ? Tacksam för svar.
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Sägs att just 7S26B har ett litet fel när någon del (kommer inte ihåg vilken) hoppar snett i fall man råkar slå i den på ett visst sätt.

Om de är de ska de tydligen gå att åtgärda med en "bump in the right direction" på något vis men jag vågar inte säga hur. Någon annan som har mer koll?
 

calzone

Vacheron
Låter märkligt men kan ju ligga ngt i det. Grejen är att den legat i klocklådan typ 1 månad...Och när jag la den där så gick den perfekt som alltid...
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Låter märkligt men kan ju ligga ngt i det. Grejen är att den legat i klocklådan typ 1 månad...Och när jag la den där så gick den perfekt som alltid...

Hmm.... de låter såklart lite märkligt. Hur gamal är den? Jag har haft gamla 7009 som gjort dom din efter att ha legat länge men som efter att ha fått gå ett par dagar slutat upp att stanna och ha sig.
 

calzone

Vacheron
Den är ifrån 1997. Made In Japan 21 Jewels såklart :p, Vi får se om den kommer igång. När man har för många klockor så blir många liggande för länge :(. Man borde ha max 10 klockor egentligen...
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Seikoman87 skrev:
Den är ifrån 1997. Made In Japan 21 Jewels såklart :p, Vi får se om den kommer igång. När man har för många klockor så blir många liggande för länge :(. Man borde ha max 10 klockor egentligen...

15 år gamal kan ju innebära ett visst behov av en liten service? Å andra sidan är den nog dyrare än ett nytt urverk. ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den behöver nog service tyvärr. Att en så gammal klocka inte fungerar som den ska om den är oservad, är inget konstigt. Det där med att slå den i sidan gäller BARA om klockan börjar gå tokfort efter en hård smäll.

Jag hade köpt ett nytt urverk på cousin och flyttat över tavlan och visarna. Kostar typ 300:- och tar 30min.
 

calzone

Vacheron
Jo det är sant, Vi får se helt enkelt om den inte blir bättre dom kommande dagarna får den åka iväg på en service och jag betalar gärna en service på den då jag älskar den så mycket :D En klockren keeper :p
 

calzone

Vacheron
yonsson skrev:
Den behöver nog service tyvärr. Att en så gammal klocka inte fungerar som den ska om den är oservad, är inget konstigt. Det där med att slå den i sidan gäller BARA om klockan börjar gå tokfort efter en hård smäll.

Jag hade köpt ett nytt urverk på cousin och flyttat över tavlan och visarna. Kostar typ 300:- och tar 30min.


Det är ju ett allternativ yonsson, Men orginal är alltid orginal den är sliten med hälsan får överväga om den inte börjar gå riktigt igen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var mest ett ekonomiskt tips eftersom en begagnad skx009 är värd mindre än det kostar att serva den. Och ett nytt originalurverk ger ju en viss garanti. Sen finns det ju kanske ett affektionsvärde såklart.

Utseendet får du ju behålla även om du byter urverk.

1500 för service eller 350 för nytt urverk. Rätt stor skillnad.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Problem med SKX009 7S26B

Dum fråga kanske: Är de verk man köper från tex Cousins helt färdiga att använda, med oljor och så, eller behöver man fixa det själv??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Problem med SKX009 7S26B

Camo00 skrev:
Dum fråga kanske: Är de verk man köper från tex Cousins helt färdiga att använda, med oljor och så, eller behöver man fixa det själv??

De oljas när de sätts ihop under tillverkningen, så det är bara att tuta och köra.
 
Topp