Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Problem med storleken

Diskussion i 'Diskussion' startad av Urkund, 1 februari 2015.

1. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Halloj, är en oskuld som våndas inför första köpet. Jag vet att det är rekommenderat att testa med olika för att se vad som passar bäst, men nu är det så att jag redan har förälskat mig. Ur-bota dumt, jag vet.

Min omkrets ligger på 153mm och bredd är på 50mm. Man vill ju både att det ska vara skönt och se bra ut både uppklädd och bar.

Förälskelsen heter Certina DS 1 Automatic Day-Date C006.430.11.051.00 med en diameter på 39mm och för mig okänd storlek lug till lug. Den lokala handlaren har ej klockan i lager, tror ni den kommer passa? Om inte, vad har jag för alternativ med min begränsade grovhet? Budget är max 6k sek.

2. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Trådstarten och brödtexten fick mig att tro att du syftade på annat.. Testa den på i butik, det är enda sättet att se hur den sitter

yonsson, Bauuer, vikgul och 6 andra gillar detta.
  3. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Det hade verkligen varit det bästa, men måste tydligen bekosta frakten själv om den inte duger för köp.

4. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

That's what she said!

Har du ingen återförsäljare inom räckvidd?

yonsson och joh.jonsson gillar detta.
  5. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Jo, två stycken för certina m.fl. Men dålig sortering och ingen vilja att ta hem om jag inte ska köpa den direkt. I så fall känns det mer aktuellt att kolla på alternativ på nätet då listpriset i butikerna ligger 1300 kr över erbjudande online.

alfgren gillar detta.
  6. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
    Urkund gillar detta.
  7. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Storleken är en sak, men sen ska den ju bära bra också. Min bror har klenare handleder än jag, men jag tycker fortfarande han bär upp större klockor bättre än jag. Jag vet inte om det är så, men jag tycker att stora klockor känns större på mig.
    Med det sagt har jag 162mm handleder och mina favoriter är alla runt 40mm. Sitter just nu med 42 på handleden, men den önskar jag vore något mindre. Har en annan 42:a som bär mycket nättare (lägre, kortare bandhorn).
    Jag vet inte om det hjälper, men jag skulle gissa att 39mm blir bra på dig, och certinan bör inte vara stor för sin storlek, så att säga. Men för att vara säker, bör du såklart testa...

Urkund gillar detta.
  8. xevz

xevz Bonde

Från:
    Stockholm
    Mm, man får ju se till helheten också. Jag är ändå 176 cm lång och har hyfsat stora händer, så "wrist shots" ser lite skumma ut, men tittar man i en hellängdsspegel så ser det helt okej ut. :)

9. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Jag har smala handleder och kör 39 mm, funkar kalas bra. Har även haft 41 och inte tyckt att det varit för stort.

Urkund gillar detta.
  10. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Bra val av klocka.:)
    Det verkar som att du helt enkelt får chansa och ta en eventuell kostnad för retur om det inte funkar.

Urkund gillar detta.
  11. Lithium

Lithium Stadsbo

Certinan är 48mm lugg till lugg.

20150202_062624.jpg

Urkund och jabla gillar detta.
  12. Pistol_Pete

Pistol_Pete Borgare

Från:
    Världsmedborgare
    image.jpg

Tripeiro. gillar detta.
  13. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Certina har väl flera modeller i samma storlek? Till och med samma boett? Inget din AD har hemma?

14. Vicnic

Vicnic Bonde

Har någon av butikerna inte den med vit urtavla inne då? Det brukar vara just den modellen som de flesta butiker har inne.

15. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Tackar för exempel, vi ser ut att ha väldigt lika handleder... brothers in arms :)

16. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Kan det ha att göra med att du ser klockan från ett annat perspektiv när han har klockan på sig? Hur ser den ut på dig om du kollar i en spegel på håll?

17. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

TACK :) har inte kunnat hitta detta måttet någonstans. Jag tror att det bör gå att ha denna klockan för mig. För att få någon slags referens, hur stor är din handled (om det är du på bilden) ? :)

18. fplteknikern

fplteknikern Bonde

Jag tror den kommer att passa dina handleder. Min sambo kan bära upp en 39mm Hydro Conquest och hennes handleder är mindre än dina. Tycker inte det ser för stort ut på henne. Gå på magkänslan och slå till ;)

19. Lithium

Lithium Stadsbo

Vet inte. Kan mäta ikväll.

20. Vicnic

Vicnic Bonde

Jag har en day date med grå tavla och länk som passar perfekt till mina en aning smala handleder på 16 mm. Du ska nog inte oroa dig särskilt mycket, det blir nog bra ska du se.

21. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ja du, det var riktigt små handleder du har begåvats med...;)

DrSbaitso gillar detta.
  22. Vicnic

Vicnic Bonde

De lär växa till sig en del också med tanke på at jag bara är 14 år :)

yonsson och M.L. gillar detta.
  23. MrJon

MrJon Bonde

Från:
    Jönköping
    Som nykomling till klockvärlden kan jag verkligen rekommendera rådet att faktiskt gå och prova klockan eller en liknande. Kanske finns den i någon stad i närheten? Var själv i valet och kvalet men när jag väl fick prova en klocka va saken avgjord direkt.

24. ChazzReinhold

ChazzReinhold Stadsbo

Från:
    Skåne, Stockholm
    Ni vet vad de säger, små handleder...

25. Vicnic

Vicnic Bonde

Hahha såg inte felet förrän nu. 16 cm ska det ju självklart stå ;)

M.L. gillar detta.
  26. Lithium

Lithium Stadsbo

DS-1 Day-Date på min 17 cm handled.

20150202_171452.jpg

Urkund gillar detta.
  27. Urkund
    Trådstartare

Urkund Torpare

Tack igen, jätteschysst :) Sitter bra på dig, men blir inte mindre orolig för egen del nu... hehe

28. Bojke

Bojke Fjunis

Tror att den kan komma att kännas stor. Har samma mått som du.

29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Redan konstaterat, men prova något i liknande storlek och med liknande boett. Vristskott är mindre viktigt än hur klockan känns på handen. vristskott är även ofta missvisande, vilket också nämnts.

40mm på 18,5cm handled, 183cm, 104kg
    Tycker 39-40mm sitter optimalt.

image.jpg image.jpg

30. Jörgen Svensson

Jörgen Svensson Bonde

Från:
    Uppsala
    Tycker att du ska ta risken att få betala frakten ifall den inte skulle passa,

Mårtenssons ur Brookfield