• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem vid affär...

Frodda

Omega
Hej!

(Fel plats på forumet? Ber om ursäkt, flytta den gärna då..)

Jag behöver lite råg i ryggen av er för veta ut eller in.
Hade en diesel generator på annons på blocket helt oanvänd i orginalförpackning.

En man hörde av sig väldigt enkelt i ett mail, Hej jag heter XXXX och jag tar den, ring mig.
Ringde mannen, väldigt vänlig och trevlig, efter några minuters samtal så bestämde vi ses i går kväll för genomföra affären.
För det skulle vara lättare få in generatorn (ca 105kg) så föreslog han vi tar bort kartongen för kunna lyfta upp den, jag sa absolut och vi skar kartongen i varje hörn. Han fick in generatorn i bagageutrymmet, kall pratade lite och bjöd på ca 500kr då han inte ens pruta.
Sa att enda dealen för återköp är om inte generatorn inte fungerar så klart då jag inte provat den själv.

Idag får jag ett samtal från samma man som säger han haft elektriker hemma hos sig och det visar sig startströmmen på generatorn är för stark så hans värmepump klarar inte av den. Han vill helt enkelt att jag gör ett återköp för 9000 (dvs. jag tjänar 500kr på affären)
Tagen på sängen säger jag till han, men originalförpackningen är kaputt, argumentet att den är helt orörd och oanvänd går inte använda längre då han testat den.
Han kontrar lite irriterat med ja men 8000kr då.
Jag bad få återkomma under dagen till mannen.



Vad säger ni ? Bör jag ta den tillbaka? Vad har han för argument för jag ska ta den tillbaka..?
Vad för konsekvenser kan besluten få?
Vad bör jag säga till han?

Vänligen hör av er!
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Jag hade gått med på att ta tillbaks den, men rent generellt tror jag inte man måste. Annars kan han ju sälja den själv på blocket.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Klart du inte behöver ta tillbaka den. Det är ju hans ansvar att kolla upp att den fungerar för det han ska ha den till. Lite som att någon vill häva bilköpet för att den inte går in i garaget när han kommer hem efter affären.

Vill du vara snäll tar du tillbaka den, vill inte hjälpa honom så säger du nej.

Personligen brukar jag försöka vara tillmötesgående i mina affärer så båda blir nöjda efteråt.
 
Senast ändrad:

Frodda

Omega
Klart du inte behöver ta tillbaka den. Det är ju hans ansvar att kolla upp att den fungerar till det han ska ha den till. Lite som att någon vill häva bilköpet för att den inte går in i garaget när han kommer hem efter affären.

Vill du vara snäll tar du tillbaka den, vill inte hjälpa honom så säger du nej.

Personligen brukar jag försöka vara tillmötesgående i mina affärer så båda blir nöjda efteråt.

Tack för svar! Jag vill vara schysst för man tjänar på det i långa loppet vill jag tro!
Svåra är att nu när den är upp packad och "använd" så är det betydligt svårare sälja den, hur ska jag kunna övertyga en blivande köpare hur många timmar den gått?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tack för svar! Jag vill vara schysst för man tjänar på det i långa loppet vill jag tro!
Svåra är att nu när den är upp packad och "använd" så är det betydligt svårare sälja den, hur ska jag kunna övertyga en blivande köpare hur många timmar den gått?
Därav prisavdrag som ni föreslog? Man lär väl se på den att den är "ny" utan att kartongen inte finns.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Förstår ditt problem men om du tar tillbaka den kan du väl sälja den som "NY - Endast provstartad"?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Vill han ha garantier och är osäker på vad han ska ha, så borde han köpt av en auktoriserad handlare.
Nu får han ha "omaket" att sälja i väg den i sin tur. Varför ska du ta konsekvens av hans slarv? tror han inser det själv vart det lider om han är något sånär funtad.
För din del är affären avslutad.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det hela styrs främst av hur väl du vill sova om natten.
Lagligt sett har du inga skyldigheter alls, det är hans problem att kolla att det är rätt produkt han köper.

Min bild av blocket är att kartongen har stor betydelse. Är den orörd kan man få ok betalt. Saknas den eller är sliten är det svårt att få mer än 50% av nypris.
 

Frodda

Omega
Därav prisavdrag som ni föreslog? Man lär väl se på den att den är "ny" utan att kartongen inte finns.
Det är klart, men tiden för lägga in den igen, träffa upp och sälja varan igen är ju inget som lockar direkt. Är fortfarande en 106kg klump.
Vil

Förstår ditt problem men om du tar tillbaka den kan du väl sälja den som "NY - Endast provstartad"?
Det kan jag klart göra och tanken har slagit mig, men om han tappat den? Om han gjort något med den? Allt som kommer omkring.
Pengen struntar jag i, utan det är mer allt meck kring det, jobbar ca 10h om dagen, två småbarn mm


Är fullt införstådda med vad ni säger och håller med er! Generellt ingen problem om det varit, posta klockan tillbaka och så gör vi en retur på pengarna.
Klockor gillar många! Generatorer är väldigt få som behöver/gillar det innebär risken med bli sittande med denna länge till, dessutom när den inte är helt orörd från fabrik.
 

Frodda

Omega
Vill han ha garantier och är osäker på vad han ska ha, så borde han köpt av en auktoriserad handlare.
Nu får han ha "omaket" att sälja i väg den i sin tur. Varför ska du ta konsekvens av hans slarv? tror han inser det själv vart det lider om han är något sånär funtad.
För din del är affären avslutad.
Lite känner jag så med, men det han spinner på är jag var så trevlig. Men håller med dig.

Det hela styrs främst av hur väl du vill sova om natten.
Lagligt sett har du inga skyldigheter alls, det är hans problem att kolla att det är rätt produkt han köper.

Min bild av blocket är att kartongen har stor betydelse. Är den orörd kan man få ok betalt. Saknas den eller är sliten är det svårt att få mer än 50% av nypris.

Vill sova gott det vill vi alla!
Jag riskerar bli sittande med generatorn jag ville sälja för 1500kr..

Han valde betala kontant, och dessutom erbjöd jag mig kvitto men tackade nej.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Jag är ledsen men det är faktiskt inte mitt ansvar att kontrollera att du köpt rätt produkt".
Mer än så behöver du egentligen inte svara. Han inser nog vart felet ligger inom kort. Finns alltid folk som anser att de själva totalt saknar ansvar och att allt alltid är någon annans fel. Gillar inte den typen.

Det vore en helt annan sak om den gick sönder direkt efter köpet. Då kan man ju misstänka att den var trasig redan från början. Då tycker jag man har ett visst ansvar.
 

Frodda

Omega
Tackar ödmjukast för alla era svar! Visste jag kunde lita på KS o vanlig ordning!
Mod får gärna låsa tråden då jag fått råg =)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det du skulle kunna göra är att erbjuda dig att sälja den åt honom. Om han sätter in annonsen så kanske du kan svara på förfrågningarna eftersom du sannolikt kan mer om produkten. Det finns människor som är så vänliga och tror att alla andra tänker som dem. Ibland gör man dem och världen en god gärning när man hjälper en sådan person för egentligen behöver världen fler som han. Att kasta juridik i ansikten på honom kan ge dig rätt, men inte lugn. Jag vet inte hur han var, men tydligen förmådde han inte kontakta sin elektriker före köpet. Det kan finnas en anledning till det som vi inte vet något om. Jag skulle nog försöka hjälpa honom även om det kostar dig och honom lite svett och kronor. det känns nog bättre för båda. Kanske lär han sig något av det? Svårt läge, men kan du hjälpa honom med någonting så tycker jag du ska göra det. det kostar så lite och känns så mycket.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det du skulle kunna göra är att erbjuda dig att sälja den åt honom. Om han sätter in annonsen så kanske du kan svara på förfrågningarna eftersom du sannolikt kan mer om produkten. Det finns människor som är så vänliga och tror att alla andra tänker som dem. Ibland gör man dem och världen en god gärning när man hjälper en sådan person för egentligen behöver världen fler som han. Att kasta juridik i ansikten på honom kan ge dig rätt, men inte lugn. Jag vet inte hur han var, men tydligen förmådde han inte kontakta sin elektriker före köpet. Det kan finnas en anledning till det som vi inte vet något om. Jag skulle nog försöka hjälpa honom även om det kostar dig och honom lite svett och kronor. det känns nog bättre för båda. Kanske lär han sig något av det? Svårt läge, men kan du hjälpa honom med någonting så tycker jag du ska göra det. det kostar så lite och känns så mycket.
Man ska vara rädd om vänliga människor kan jag delvis hålla med om. Men inte om det sätter en själv i en massa problem. Ditt förslag är väl kanske den gyllene medelvägen?

Min mest ärliga spekulant var hans om förde över 75.000kr för en motorcykel via swish som han tänkte hämta 1.5 månad senare. "Tja är du så godtrogen så" tänkte jag och accepterade. Mycket riktigt så plingade det till i telefonen så hade han fört över 75.000kr utan att veta att det fanns någon motorcykel i verkligheten. Han fick som ni förstår ett minst sagt trevligt bemötande när han väl kom.
 

Frodda

Omega
Jag gillar vänliga människor, och har inte tänkt slänga något i ansiktet på honom.
Där emot så har jag konstant varit den snälla hela livet utan få något nämnvärt tillbaka för det.
Därför gillar jag KS atmosfären så vansinnigt mycket för det känns "hemma"

I detta fallet så tror jag att tar jag tillbaka generatorn så kommer jag bli sittande med den igen, skälen är många.
Saknar förpackning
Är använd är dom tyngsta.
Dom argumenten jag använde för sälja den, helt ny i förpackning aldrig använd.

Min kunskap om maskinen är att jag blev rekommenderad köpa den, men inkopplingen och den problematiken som uppstod var inte värd det.
Informerade köparen om detta och han sa, jag struntar i vad X myndighet säger.
Uppenbarligen är köparen beredd sänka priset åtminstone 1500kr, varför kan inte han lägga ut den på annons.. varför jag?

Sen spelar han på jag var vänlig och schysst..
Dvs jag har samvetskval! även om jag inte tycker jag borde ha det så har jag det ändå.



Det du skulle kunna göra är att erbjuda dig att sälja den åt honom. Om han sätter in annonsen så kanske du kan svara på förfrågningarna eftersom du sannolikt kan mer om produkten. Det finns människor som är så vänliga och tror att alla andra tänker som dem. Ibland gör man dem och världen en god gärning när man hjälper en sådan person för egentligen behöver världen fler som han. Att kasta juridik i ansikten på honom kan ge dig rätt, men inte lugn. Jag vet inte hur han var, men tydligen förmådde han inte kontakta sin elektriker före köpet. Det kan finnas en anledning till det som vi inte vet något om. Jag skulle nog försöka hjälpa honom även om det kostar dig och honom lite svett och kronor. det känns nog bättre för båda. Kanske lär han sig något av det? Svårt läge, men kan du hjälpa honom med någonting så tycker jag du ska göra det. det kostar så lite och känns så mycket.

Man ska vara rädd om vänliga människor kan jag delvis hålla med om. Men inte om det sätter en själv i en massa problem. Ditt förslag är väl kanske den gyllene medelvägen?

Min mest ärliga spekulant var hans om förde över 75.000kr för en motorcykel via swish som han tänkte hämta 1.5 månad senare. "Tja är du så godtrogen så" tänkte jag och accepterade. Mycket riktigt så plingade det till i telefonen så hade han fört över 75.000kr utan att veta att det fanns någon motorcykel i verkligheten. Han fick som ni förstår ett minst sagt trevligt bemötande när han väl kom.
 

Zingo

Rolex
Jag gillar vänliga människor, och har inte tänkt slänga något i ansiktet på honom.
Där emot så har jag konstant varit den snälla hela livet utan få något nämnvärt tillbaka för det.
Därför gillar jag KS atmosfären så vansinnigt mycket för det känns "hemma"

I detta fallet så tror jag att tar jag tillbaka generatorn så kommer jag bli sittande med den igen, skälen är många.
Saknar förpackning
Är använd är dom tyngsta.
Dom argumenten jag använde för sälja den, helt ny i förpackning aldrig använd.

Min kunskap om maskinen är att jag blev rekommenderad köpa den, men inkopplingen och den problematiken som uppstod var inte värd det.
Informerade köparen om detta och han sa, jag struntar i vad X myndighet säger.
Uppenbarligen är köparen beredd sänka priset åtminstone 1500kr, varför kan inte han lägga ut den på annons.. varför jag?

Sen spelar han på jag var vänlig och schysst..
Dvs jag har samvetskval! även om jag inte tycker jag borde ha det så har jag det ändå.
Stå på dig! Du har inte gjort något fel. Trött köpare som inte kollat upp att den funkar tekniskt sätt med den aktuella utrustningen som sent änka att använda den till. Är ju bara att han säljer den vidare istället. Nån ordning får det vara.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag gillar vänliga människor, och har inte tänkt slänga något i ansiktet på honom.
Där emot så har jag konstant varit den snälla hela livet utan få något nämnvärt tillbaka för det.
Därför gillar jag KS atmosfären så vansinnigt mycket för det känns "hemma"

I detta fallet så tror jag att tar jag tillbaka generatorn så kommer jag bli sittande med den igen, skälen är många.
Saknar förpackning
Är använd är dom tyngsta.
Dom argumenten jag använde för sälja den, helt ny i förpackning aldrig använd.

Min kunskap om maskinen är att jag blev rekommenderad köpa den, men inkopplingen och den problematiken som uppstod var inte värd det.
Informerade köparen om detta och han sa, jag struntar i vad X myndighet säger.
Uppenbarligen är köparen beredd sänka priset åtminstone 1500kr, varför kan inte han lägga ut den på annons.. varför jag?

Sen spelar han på jag var vänlig och schysst..
Dvs jag har samvetskval! även om jag inte tycker jag borde ha det så har jag det ändå.
Spelar han på att vara vänlig kommer saken i en annan dager. Jag syftade på genuint vänliga människor som inte tänker som massan. Jag har såna i min närhet, som har brytt sig om andra hela livet, men kan ingenting om ekonomins mer stela ramar. Som exempel kunde de inte betala 100K när deras 3:a i Stockholms innerstad skulle göras om till Brf. Då kom en "vänlig" vän till dem in och betalade och lät dem bo kvar mot betalning så länge de levde. Nu lever de inte längre men deras fattiga barn gör det och kommer så att förbli. Deras vän fick en hygglig avkastning och det visste han mycket väl. Kanske en annan story men ändå att den med mer kunskap inte alltid bör hävda sin rätt att använda den och framför allt, inte hävda att ansvaret låg hos de andra.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Fick precis reda på han står på min garage uppfart när jag inte är hemma..
What? Låter otäckt ( beroende på vad det är för personlighet givetvis).

Håller med de flesta andra i tråden.
Vara vänlig men bestämd . Typ något i stil med:
" Tråkigt att den inte var kompatibel med övrig utrustning, men då jag fullföljt mina åtaganden och dessutom för att hjälpa dig gjort mig av med kartongen, så kan jag inte ta tillbaka den. Detta påverkar min möjlighet att få ut de pengar som jag begärt för produkten. Jag hoppas du har överseende med detta, och lycka till med försäljningen ( om du väljer att sälja den) ".

Alternativt pröjsa tillbaka en liten slant till honom som "plåster på såren" för att vara schysst, men aldrig i livet ta tillbaka något du inte vill bli av med.
Det hade varit en sak om det var en mindre pryl man enkelt hanterat, men en otymplig 100+ kg-pjäs är ju .... otymplig.
 

mega

Rolex
Känner du dig supersnäll så betala tillbaka en slant till honom och låt honom sälja den på blocket.
Det är en enorm skillnad mellan oanvänd och "enbart provstartad".
Han har inte gjort sin läxa, produkten fungerar, låt inte honom ta mera av din tid.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Du har absolut ingen skyldighet, däremot har han som köparen skyldighet att ta reda på saker innan köp. Som att den ska passa in.

Finns det ingen adapter eller övergångar för att lösa det hela? Låter konstigt. Så är det med tvättmaskiner iaf när rören och slangen har olika dimensioner.
 
Hmm... startströmmen på generatorn är för stark? Ditt elverk har ingen startström.. hans värmepump däremot har det. Han kan montera en mjukstart för att kringgå problemet, men när jag läser orden: elverk, värmepump och 9000:- i samma inlägg så kan man nog säga att det inte kommer att fungera, nej..

En värmepump kräver ett digitalt elverk, och ett digitalt elverk för 9k kommer inte att kunna driva ens den minsta av alla små värmepumpar.
 

mega

Rolex
Hmm... startströmmen på generatorn är för stark? Ditt elverk har ingen startström.. hans värmepump däremot har det. Han kan montera en mjukstart för att kringgå problemet, men när jag läser orden: elverk, värmepump och 9000:- i samma inlägg så kan man nog säga att det inte kommer att fungera, nej..

En värmepump kräver ett digitalt elverk, och ett digitalt elverk för 9k kommer inte att kunna driva ens den minsta av alla små värmepumpar.
Tyckte också att den tekniska anledningen lät lite konstig/påhittad...
Vad är förresten ett digitalt elverk ?
 

Frodda

Omega
Hej alla

De som gjorde mig rädd är att min familj var hemma...
Jag har ca 1h hemma..
Vi bestämde vid halv 2 i dag att jag skulle höra av mig efter jag pratat med min fru,2 timmar senare står han på uppfarten...
Jag har en timme hem....
Obehagligt!
Min bror närvarade, och slutet av allt så köpte jag tbx den för 6000:-
Vill inte ha mer bekymmer med skiten och är rädd om min familj.
Han lämnade min tomt, men något i bakhuvudet klingar att detta inte är över..
Han kommer göra något för jävlas...
Men vi får väl se..

Tack för alla råd dock!
 
Topp