• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Problem vid försäljning av bil.

Sjobedan

Rolex
Hej,

Min syster sålde sin bil för knappt tre veckor sedan. Köparen gick igenom heka bilen, prutade ner 30% av priset och köpte sedan bilen.

Nu visar det sig i efterhand att någon av de tidigare ägarna innan min syster har skruvat mätaren. Det har nya ägaren kommer på och hotar nu med polisanmälan med mera.

Min ståndpunkt i det hela är att min syster inte har något att frukta, stämmer detta?

(Han vill såklart göra upp utan någon polisanmälan görs... Kontant, naturligtvis)

Vad säger ni? @Guskleto mfl.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hej,

Min syster sålde sin bil för knappt tre veckor sedan. Köparen gick igenom heka bilen, prutade ner 30% av priset och köpte sedan bilen.

Nu visar det sig i efterhand att någon av de tidigare ägarna innan min syster har skruvat mätaren. Det har nya ägaren kommer på och hotar nu med polisanmälan med mera.

Min ståndpunkt i det hela är att min syster inte har något att frukta, stämmer detta?

(Han vill såklart göra upp utan någon polisanmälan görs... Kontant, naturligtvis)

Vad säger ni? @Guskleto mfl.

Polisanmälan är helt irrelevant i detta sammanhang. Således inget att frukta där. Däremot kan det vara aktuellt med prisavdrag. Bilen är ju behäftad med ett fel då mätarställningen är manipulerad. Kontakta en eller två handlare och försök komma fram till ett belopp som står i relation till bilens rätta mätarställning. För över detta till köparen om han nu går med på det. Kräv den som sålde bilen till din syster på motsvarande belopp.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vad är det för bil, årsmodell, pris innan prut mil på mätaren nu och vad är riktiga mil?
Återköp alt en kraftig prisredktion är vägen att gå.
 

Brunleif

Panerai
På vilket sätt har den nya köparen kommit på att mätarställningen är felaktig?
Ring transportstyrelsen och hör efter om de har sett något avvikande gällande mätarställning mellan besiktningarna.
Alternativt gör en carfax så borde det synas.
Inte för att vara den, men låter i mina öron som att köparen försöker dra en fuling och få bilen ännu billigare.
Om det stämmer att bilen blivit skruvad, försök göra ett återköp.
 

Sjobedan

Rolex
På vilket sätt har den nya köparen kommit på att mätarställningen är felaktig?
Ring transportstyrelsen och hör efter om de har sett något avvikande gällande mätarställning mellan besiktningarna.
Alternativt gör en carfax så borde det synas.
Inte för att vara den, men låter i mina öron som att köparen försöker dra en fuling och få bilen ännu billigare.
Om det stämmer att bilen blivit skruvad, försök göra ett återköp.
Det ser man på biluppgifter.se

Min syster eller hennes kille kollade inte upp bilen innan köp. Vilket i efterhand är otroligt dumt.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Det är en Passat 01 som vid försäljningen rullat 21' mil. Verklig milställning är 30'

Den som köpte bilen gav 11k för den.
När det handlar om äldre bilar så är det mer allmänt skick/funktion än mil som sätter priset. Blir därför svårt att slå fast att x-övermil är värt y-kronor. Föreslå återköp för att slippa mer kontakt med köparen och sälj den därefter bilen på nytt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hon ska absolut inte göra ett dugg. Herregud. Gnälla om en så gammal bil. Hon har ju själv blivit "lurad". Samma regler för alla, han skulle ha kollat upp detta innan affär om det nu är så betydelsefullt för honom. För övrigt tror jag prisskillnaden är obetydlig i detta fallet. Säg åt henne att ignorera köparen. Låter som att det kan vara ett utstuderat sätt att tvinga till sig några tusenlappar genom hot, ingår i affärsmodellen hos vissa proffesionella "blocketköpare". Förekommer faktiskt.
Inte ens säkert att han kollat upp faktiskt miltal.

edit, ser att det är styrkt. Men förändrar inte ett smack.
 
Senast ändrad:

Sjobedan

Rolex
Hon ska absolut inte göra ett dugg. Herregud. Gnälla om en så gammal bil. Hon har ju själv blivit "lurad". Samma regler för alla, han skulle ha kollat upp detta innan affär om det nu är så betydelsefullt för honom. För övrigt tror jag prisskillnaden är obetydlig i detta fallet. Säg åt henne att ignorera köparen. Låter som att det kan vara ett utstuderat sätt att tvinga till sig några tusenlappar genom hot, ingår i affärsmodellen hos vissa proffesionella "blocketköpare". Förekommer faktiskt.
Inte ens säkert att han kollat upp faktiskt miltal.

edit, ser att det är styrkt. Men förändrar inte ett smack.

Vi är inne på samma spår du och jag. Men vi får se hur det går. Det tråkiga skulle vara om det "eskalerar" så att säga.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag skrev mitt svar visste jag inte att det handlade om en äldre bil och en köpeskilling om 11k. Det förändrar saker och ting en hel del hur man ska lösa det praktiskt dock inte ur ett juridiskt perspektiv. Personligen hade jag betalat tillbaka en krona eller två för att det känns rätt ur ett moraliskt perspektiv och eventuellt tagit tillbaka bilen om det rör sig om en gnällig köpare.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Hon ska absolut inte göra ett dugg. Herregud. Gnälla om en så gammal bil. Hon har ju själv blivit "lurad". Samma regler för alla, han skulle ha kollat upp detta innan affär om det nu är så betydelsefullt för honom. För övrigt tror jag prisskillnaden är obetydlig i detta fallet. Säg åt henne att ignorera köparen. Låter som att det kan vara ett utstuderat sätt att tvinga till sig några tusenlappar genom hot, ingår i affärsmodellen hos vissa proffesionella "blocketköpare". Förekommer faktiskt.
Inte ens säkert att han kollat upp faktiskt miltal.

edit, ser att det är styrkt. Men förändrar inte ett smack.
Men, det blir väl lite samma sak som att jag köper en enligt uppgift nyservad klocka från 2001, fast den inte är det, och därefter lägger ut den här på KS som nyservad?
Dvs att jag själv litat på säljaren men inte tagit reda på fakta, sen säljer den som nyservad till någon som tar reda på fakta?

Förstår inte hur det här kan vara köparen som gör fel?
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Han har haft bilen i nästan 3 veckor. Du har inte en aning om vad bilen varit med om under den tiden. Ignorera köparen om han inte begriper bättre. Hans agerande förtjänar inte ens att bemötas om han gränsar till att vara hotfull.
Att köpa en bil som är besiktigad och körduglig i 10 000:- klassen är en bedrift i sig. Han har absolut ingenting att gnälla över.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Men, det blir väl lite samma sak som att jag köper en enligt uppgift nyservad klocka från 2001, fast den inte är det, och därefter lägger ut den här på KS som nyservad?
Dvs att jag själv litat på säljaren men inte tagit reda på fakta, sen säljer den som nyservad till någon som tar reda på fakta?

Förstår inte hur det här kan vara köparen som gör fel?

Är du ironisk?

Din jämförelse har ingenting med denna tråd att göra.
Är du dum nog att tro att klockan är nyservad, trots avsaknad av dokumentation som styrker detta är du blåst redan där. Att du sen lyckas sälja klockan i din tur som nyservad till någon så är ni blåsta bägge två och förtjänar därmed varandra på något märkligt mysigt sätt.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Nope, jag förstår inte vad jag missar? För mig är det samma sak som att Jag köper en Rolex från dig med ett serviceintyg från 2015. Några veckor senare får jag reda på att urmakaren inte alls servat klockan under 2015, utan att det gjordes 2010. Sen oavsett om det är Du eller tidigare ägare som fifflat med intyget, så är det du som sålt mig klockan. Jag ser principiellt inte någon större skillnad.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När du köper en begagnad bil anses säljaren vara precis lika okunnig som köparen. Finns inget ansvar för att mätarställningen eller något annat är korrekt. Allt ligger på köparen att ta reda på själv. Faktum är att det inte ens är lagkrav att det ska finnas någon vägmätarställning överhuvudtaget.

När man dessutom väger in att detta är en bil där skillnaden i körsträcka inte ens har betydelse för värdet mer än några hundralappar så visar det bara ytterligare hur långt köparen är ute och snurrar.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Nope, jag förstår inte vad jag missar? För mig är det samma sak som att Jag köper en Rolex från dig med ett serviceintyg från 2015. Några veckor senare får jag reda på att urmakaren inte alls servat klockan under 2015, utan att det gjordes 2010. Sen oavsett om det är Du eller tidigare ägare som fifflat med intyget, så är det du som sålt mig klockan. Jag ser principiellt inte någon större skillnad.
Du skrev "enligt uppgift" Utgick då ifrån att det inte var någon servicedokumentation som avsågs. Då är det givetvis ett uppsåtligt bedrägeri. Men Din liknelse är skitdålig.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
"Det visste jag inte om" är ett i princip felfritt försvar när det gäller att sälja bil. Så länge man inte uppsåtligen försöker dölja ett fel är det lugnt.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Ähh, alla får ha sin åsikt @CapTaiN-MiFFo, bara att jag har svårt att se att köparen är boven i dramat... MEN, vad vet jag, jag gjorde inte affären!
@Tripeiro. Min poäng är att oavsett vad som gäller, man kan ha rätten på sin sida osv... så blir allt så mycket bättre och enklare om man som köpare gör rätt från början, och gör vad man kan för att räta ut ev. frågetecken. Om man blir utsatt för ett uppsåtligt bedrägeri så är det något helt annat. I det här fallet kan det faktiskt vara säljaren som är brottsoffret i en förlängning
Köparen hade exempelvis i detta fall kunnat försöka att verifiera miltal innan köpet, om det nu var av sådan betydelse att bilen blev nära nog värdelös för honom när det visade sig att mätarställningen inte var korrekt. Han måste begripa att man inte kan häva ett sådant här köp. Och återigen att med hot eller trakasserier försöka få sin vilja fram, helst en ekonomisk kompensation så har han diskvalificerat sig för vidare dialog. Han skulle inte ens formellt ha lyckats om det var en bil i halvmiljonklassen med flera ägare, där man inte kan bevisa vem av ägarna som begått brottet. Hos en seriös bilhandlare har man möjligtvis bättre förutsättningar.
 

JohnDoe

Rolex
Den där typen av köpare ska man av princip aldrig göra affärer med. Han hade säkert kollat upp det där innan och hade redan från början en "plan" klar. I den prisklassen så finns det inget att hämta för honom hos polisen. Det är för övrigt så att din syster inte haft något uppsåt att luras så bedrägerimålet faller direkt. Man får väl börja med att bedöma hur stor hotbilden är av be dem dra... Tyvärr lär polisen bry sig noll om eventuella hot mot er. Så beroende på hur köparens "brottsregister" (alla de där typerna brukar ha ett gäng domar i bagaget) ser ut får man välja vad som är enklaste vägen ur situationen.
 

MrPlow

Rolex
Känner igen det jag också. En bekant sålde en bil billigt för att bli av med den snabbt. En stund senare kommer de tillbaka och hävdar att bilen går dåligt och kräver prisavdrag. (De hade antagligen tankat något konstigt eller ryckt någon tändkabeln eller något.) De var mycket hotfulla... Det slutade med att de fick tillbaka ett par tusen. Efter det bara KVD eller inbyte.

Låt dem polisanmäla - jag tror de inte vill ha med polisen att göra.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Be han parkera någonstans i de "fina" kvarteren, problemet löser sig automagiskt utan några som helst bevis, ungdomar måste ha något att göra, stackars barnen ;)
image.jpeg
 
Topp