• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Producent, design eller urverk?

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej hopp, vad ligger bakom ditt klockköp och val av kreterier?
Utgår du först och främst på urverket, designen eller märket på klockan?
Själv så utgår går jag först och främst utifrån producenten! Skäms inte och säga detta då jag har några favorit producenter som levererar varav detta blir mitt första val. För det andra designen och till sist urverket som jag ger blaffen i. Dock alltid trevligt om urverket är vackert och stabilt! Så hur rangerar du? Fyll gärna på om jag har missat några andra viktiga kriterier!
 

MånsT

Rolex
1. Design
2. Urverk
3. Producent

Designen är ju det första som man lägger märke till, att urverket sen är speciellt blir det ännu bättre. Med en trevlig producent med bra rykte kommer även grädden på moset. :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
PS det låter kanske lite idiotiskt av mig att ha producent som första val, men jag hoppas ni förstår vad jag försöker förmedla. Men jag skäms som sagt inte över detta!
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
1. Producent
2. Urverk
3. Design/modell

För att utveckla detta lite kan jag säga att märket är utan tvekan det jag rangordnar efter först. Urverk - jag är inte jättekritisk till om det är ett helt egenproducerad verk eller inte, om det är tillverkat i något ovanligt material eller ej och sånt. Men vilka komplikationer det har är av så stor betydelse att det till och med fått mig att åsidosätta nr 1. vid något tillfälle. Design eller modell är oftast rätt hårt styrt till urverket, men visst kan det ju finnas olika färger på guld, andra material, ljus eller mörk urtavla osv. Men inte en chans att det skulle styra över nr 2.

Till saken hör att jag bara har kronografer och ett par tre dubbelkronografer (split second/rattrapante), även om jag kan tänka mig många fler märken och till och med andra komplikationer...

Och så finns det så klart undantag från regeln - PP 5119. Då ryker nr 2. till förmån för nr 3.
 

Sammeh

Cartier
  1. Design
  2. Urverk
  3. Producent
Dock skiljer det ytterst lite mellan de tre alternativen och de kan variera från dag till dag :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
1. Design
2. Producent
3. Urverk

Hade frågan ställts till mig för 20 år sedan hade svaret blivit:

1. Producent
2. Design
3. Urverk

Intressant navelskådning det här :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Utgår från alla tre. Vissa märken exkluderas direkt och köper jag en dyr klocka så förväntar jag mig ett bra urverk. Är designen ful så är klockan ointressant.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Dock finns det ju klockor med kopierad design! Och självklart anledningen till att jag föredrar originalet som då blir 50/50 av producent design ( Vem vill ha en stulen design när originalet finns) Helt enig med att om klockan är dyr förväntar jag att urverket skall vara kurant, men det är inte den främsta orsaken till beslutet. Sen gillar jag inte titanium fråga mig inte varför. Så materialet har även stor inverkan på mig iaf.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
1. Design
2. Producent
3. Urverk

Oklart vad jag svarar om något år, man lär sig mycket här och urverk är något som blir roligare och roligare att förkovra sig i för mig :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Nu när jag tänker efter så finns det coola klockor med ful design som jag mycket väl skulle kunna tänka mig!
Typ denna om inte priset var en faktor!
image.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Dock finns det ju klockor med kopierad design! Och självklart anledningen till att jag föredrar originalet som då blir 50/50 av producent design ( Vem vill ha en stulen design när originalet finns) Helt enig med att om klockan är dyr förväntar jag att urverket skall vara kurant, men det är inte den främsta orsaken till beslutet. Sen gillar jag inte titanium fråga mig inte varför. Så materialet har även stor inverkan på mig iaf.
+1 Titan är grådaskigt och lätt, 2 fel av 2 möjliga hos mig.
 
Topp