• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Produktionsvolymer

Isodor

Audemars
Hej!

Tänkte det kunde vara intressant med produktionsvolymer från olika tillverkare, hittade en tråd på WUS där en person hade gjort ett utdrag från en tysk klocktidning som presenterade följande siffror i ordning Företag / Antal anställda / antal producerade klockor.

Lite kuriosa bara!

A. Lange & Sohne / 450 / <5,000
Audemar Piguet / 900 / 30,000
Baume & Mercier / n/k / >100,000
Bell & Ross / 50 / 90,000
Blancpain / n/k / 5,000
Bregeut / 500 / 25,000
Breitling / n/k / >200,000
Chronoswiss / 35 / <5000
Damasko / 22 / 1,000-1,500
Dornbluth / 5 / 150
Fortis / 30 / 20,000
Frederique Constant / 100 / 120,000
Genesis / 1 / 80-100
Glashutte Original / 350 / <10,000
H. Moser & Cie / 70 / 1500
IWC / 750 / 75,000
JLC / 1200 / >60,000
Stefan Kudoke / 1 / 30-50
Longines / 600 / 600,000
Maurice Lacroix / 250 / 90,000
Mont Blank / c75 / 75,000
Nomos / c100/ n/k
Omega / n/k / 750,000
Panerai / 250 / 75,000
Patek Philippe / 1500 / 50,000
Rolex / 6,000 / 1,000,000
Sinn / 100 / 12,500
Stowa / 10 / 2500
Tag Heuer / 500 / 750,000
Tissot / 300 / 2.5m
Ulysee Nardin / c300 / >25,000
Vacheron Constantin / 700 / 20,000
Zenith / 200 / 25,000

Seiko gets a slightly different entry. 90,000 employees, 12m watches and 336m movements!

Källa: http://forums.watchuseek.com/f2/watch-m ... 04639.html
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Intressant läsning som går att tolka på olika sätt...

Räknar man på kvoten klocka per anställd så får man en grov indikativ kvot på "grad av in-house"

Patek producerar 50,000 klockor per år med 1,500 anställda => 33 klockor per anställd
AP producerar 30,000 klockor per år med 900 anställda => 33 klockor per anställd
JLC producerar 60,000 klockor med 1,200 anställda => 50 klockor per anställd
IWC prodcuerar 75,000 klockor med 750 anställda => 100 klockor per anställd
Seiko producerar 12,000,000 klockor med 90,000 anställda => 133 klockor per anställd
Rolex producerar 1,000,000 klockor med 6,000 anställda => 167 klockor per anställd
Panerai producerar 75,000 klockor med 250 anställda => 300 klockor per anställd
Tag Heuer producerar 750,000 klockor med 500 anställda => 1,500 klockor per anstäld

Inte för att dra för stora växlar på ovanstående, men det känns som Patek gör mer manuellt arbete samt mer in-house, medan Tag köper in mer färdiga komponenter (tex ETA) och kanske låter någon underlev montera klockorna åt dem och fokuserar mer på design och marketing.

Kan även skvallra om att man tillhör en stor grupp och man delar på mkt av R&D etc, dvs Tag kan dra fördel att tillhöra en koncern och kan pumpa ut många klockor per anställd medan Patek måste ha egna anställda till allt.
 

Edin

Panerai
Intressant läsning. Speciellt när man, som JS, kollar upp hur många klockor en anställd tillverkar per år.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
JS_80 skrev:
Intressant läsning som går att tolka på olika sätt...

Räknar man på kvoten klocka per anställd så får man en grov indikativ kvot på "grad av in-house"

Patek producerar 50,000 klockor per år med 1,500 anställda => 33 klockor per anställd
AP producerar 30,000 klockor per år med 900 anställda => 33 klockor per anställd
JLC producerar 60,000 klockor med 1,200 anställda => 50 klockor per anställd
IWC prodcuerar 75,000 klockor med 750 anställda => 100 klockor per anställd
Seiko producerar 12,000,000 klockor med 90,000 anställda => 133 klockor per anställd
Rolex producerar 1,000,000 klockor med 6,000 anställda => 167 klockor per anställd
Panerai producerar 75,000 klockor med 250 anställda => 300 klockor per anställd
Tag Heuer producerar 750,000 klockor med 500 anställda => 1,500 klockor per anstäld

Inte för att dra för stora växlar på ovanstående, men det känns som Patek gör mer manuellt arbete samt mer in-house, medan Tag köper in mer färdiga komponenter (tex ETA) och kanske låter någon underlev montera klockorna åt dem och fokuserar mer på design och marketing.

Kan även skvallra om att man tillhör en stor grupp och man delar på mkt av R&D etc, dvs Tag kan dra fördel att tillhöra en koncern och kan pumpa ut många klockor per anställd medan Patek måste ha egna anställda till allt.


Intressant fördjupning, kul parallell dessutom!
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Kan väl lägga till Girard Perregaux här (siffror från 2010) 300 pers som gör 15000 klockor om året + ett okänt antal (men ganska många) verk till andra märken.
 

DrDre

Patek
Intressant, tackar! Jag trodde att Breitling skulle ligga lite högre än 250 000 med tanke på att Omega ligger på ca 750 000. Blev också lite förvåndade över hur liten skillnad det var mellan IWC, 75 000 och JLC mer än 60 000. IWC har ju trots allt några "bulk modeller" med Mark/Flieger och Aquatimer medan JLC's billigare ändå ligger lite högre i pris.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tror man måste ta antalet anställda med en nypa salt, vilket påverkar antal klockor per anställd. De bolag som tillhör större koncerner kan ju ha sina anställda i olika marknadsbolag medan sourcing och tillverkning/montering sker i ett annat koncern-gemensamt bolag som ej räknas in i headcount-listan vi såg i första inlägget.

Tag ingår ju i LVHM, som oxå äger:

- Bulgari
- Zentih
- Hublot

Rent teoretisk så kan ju all sourcing, tillverkining och montering ske i ett separat men gemensamt produktionsbolag som LVHM äger. Produktutveckling, design, försäljning och after sales services däremot kan ju ske i separata bolag, tex Tag Heuer. Därav ser det ut som om TH spottar ur sig massor av klockor men med få anställda i sina böcker...

Plus så kan ju olika delar i värdekedjan vara outsourcade (tex. montering alt. själva urverken) vilket oxå påverkar headcount i ett bolag, men ej deras volymoutput
 
C

China

Guest
Seagull är en av världens största tillverkare av mekaniska urverk med en produktion av ca 3,7 miljoner verk. Produktionen av klockor under eget varumärke och private label, rör sig om ca 200 000 per år, man har ca 3000 anställda. Produktionssiffrorna är från 2010, och har förmodligen ökat något.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tissot. 2.5m klockor på 300 anställda :eek:
 
C

China

Guest
leben skrev:
Tissot. 2.5m klockor på 300 anställda :eek:

Problemet med den här listan är att det i vissa fall rör sig om varumärken och inte tillverkare. T.ex. Swatch Groups Endura tillverkar det mesta åt koncernen i de lägra prisklasserna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
leben skrev:
Tissot. 2.5m klockor på 300 anställda :eek:

Vilken troligen innebär extremt liten stabsfunktion, stora delar klockan är inte inhouse, marknadsföring sköts centralt av Swatchgroup, logistiken ligger hos annat bolag etc etc... Siffrorna är just på grund av detta helt irrelevanta då vi inte har en aning om 1. att siffrorna vi fått reda på är korrekta 2. vi vet inte vad bolaget har för funktioner i huset (marknadsföring, produktion, distribution osv..). Så utan all information är det bara idioti att försöka dra några slutsatser..
 

Isodor

Audemars
Spencer66 skrev:
Zenith skrev:
Man ska nog ta siffrorna med en nypa salt, men är nog en fingervisning hur det kan se ut!

Vad baserar du det på?

Vad menar du?

Produktionsantalet gissar jag stämmer relativt bra överens även om de förmodligen gjort avrundningar, även om inte uppgifterna är 100% på klockantalet så tror jag att det är någonstans där det ligger.
Om Panerai gör 60 000 klockor eller 65 000 bryr jag mig inte om, men jag tror det ligger isåfall där i trackterna, det jag syftar på.
Har du andra uppgifter så är det välkomet, jag kan endast hänvisa till min källa som var den tyska tidningen.

Antal anställda vet jag inte, det har jag inte reflekterad över. Syftade som sagt på antalet klockor man spottar ur sig.
Möjligtvis har de väl bara sökt på bolagsregistratur för att se antal anställda? Vet ej.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Zenith skrev:
Spencer66 skrev:
Zenith skrev:
Man ska nog ta siffrorna med en nypa salt, men är nog en fingervisning hur det kan se ut!

Vad baserar du det på?

Vad menar du?

Produktionsantalet gissar jag stämmer relativt bra överens även om de förmodligen gjort avrundningar, även om inte uppgifterna är 100% på klockantalet så tror jag att det är någonstans där det ligger.
Om Panerai gör 60 000 klockor eller 65 000 bryr jag mig inte om, men jag tror det ligger isåfall där i trackterna, det jag syftar på.
Har du andra uppgifter så är det välkomet, jag kan endast hänvisa till min källa som var den tyska tidningen.

Antal anställda vet jag inte, det har jag inte reflekterad över. Syftade som sagt på antalet klockor man spottar ur sig.
Möjligtvis har de väl bara sökt på bolagsregistratur för att se antal anställda? Vet ej.

Det är precis på grund av de osäkerhetsfaktorerna vad det gäller både siffrorna för producerade klockor och antalet anställda som gör det ointressant. Tidningar är rent generellt inte speciellt säkra källor..
 
Spencer66 skrev:
Det är precis på grund av de osäkerhetsfaktorerna vad det gäller både siffrorna för producerade klockor och antalet anställda som gör det ointressant. Tidningar är rent generellt inte speciellt säkra källor..

Helt säkert kan det ju aldrig bli men Armband Uhren är ju en av dom allra största tidningarna och ger ju ut en årlig bibel och jag skulle nog tro att om man ska lita på några så är nog dom ett rätt bra val, jag har brukar köpa den men har ej den senaste tyvär men polaren har den...

18094D33-8A0E-4EBA-AB1B-4630FF3DA14F-795-000001E6CCD50A9A_zps7e80d166.jpg


Riktigt bra tidning för övrigt som listar alla nyheter och beskriver verken på dom flesta märkerna samt har fakta om antal producerade klockor (i runda tal) omsättning osv, men där det inte finns uppgifter så skriver dom ej ut något har jag för mig, ska leta upp ett gammalt nummer...lite jobbigt att betala 300 spänn för en tidning även om den är tjock som en bok...
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
leben skrev:
Tissot. 2.5m klockor på 300 anställda :eek:

Vilken troligen innebär extremt liten stabsfunktion, stora delar klockan är inte inhouse, marknadsföring sköts centralt av Swatchgroup, logistiken ligger hos annat bolag etc etc... Siffrorna är just på grund av detta helt irrelevanta då vi inte har en aning om 1. att siffrorna vi fått reda på är korrekta 2. vi vet inte vad bolaget har för funktioner i huset (marknadsföring, produktion, distribution osv..). Så utan all information är det bara idioti att försöka dra några slutsatser..

Jag tycker nog att man kan dra en del slutsatser av den här listan. Visst har du rätt i att vi t.ex. inte vet hur stor del av personalen som sysslar med utveckling, produktion och service, i förhållande till administration och marknadsföring. Däremot så är antalet anställda i förhållande till produktion en indikation på om ett varumärke verkligen är en tillverkare eller inte. Sedan är givetvis graden av automation en faktor som gör att det inte går att räkna fram producerat antal per anställd, det blir bara fel.

Men i fallet med Tissot så betraktar jag 300 anställda som en "skeleton crew", det finns inte en chans att man varken har egen tillverkning eller ägnar sig åt slutmontering med den volym det handlar om. Att klockorna sedan är helt ok och tillverkas inom Swatch Group, gör inte Tissot till en tillverkare i min bok. Ser man däremot på branschkriterierna så räcker det med att produktionen skett inom en och samma koncern, för att få kalla sig för tillverkare. Vilka kriterier som är "rätt" eller "fel" kan diskuteras.

Sedan är det inte precis någon slasktidning som publicerat den här listan, siffrorna stämmer ganska bra med andra interna uppgifter jag har sett.
 
Topp