• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Programmering mm.

mofo

Audemars
2-Faktor
Har kodat i C# nu i ett tag nu och måste säga att .Net ramverket är mycket kraftfullt.
@yepsson skulle du ha några frågor så bara hojta så kanske jag kan hjälpa till.

Sen måste jag bara säga att google är din vän, i det fallet som du skulle konvertera en inparameter till en integer så skulle jag googlat -->
"Convert string to int" och du hade fått många träffar om hur du kunnat lösa ditt problem, kom ihåg att det finns hundra sätt att lösa detta på och du ska hitta det som passar dig bäst, använd .Net ramverkets inbyggda metoder så mycket som möjligt.

Alla programmerare använder google till att lösa sina problem, det finns ingen som kan allt så det är viktigt att lära sig söka upp den information du behöver, det är upp till dig att sedan förstå vad du gör och lära dig av det och inte bara köra "copy-paste" på det du hittar.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Passar på att skjuta in en fråga: Vilka är de "hetaste" språken nuförtiden?
Du kanske redan fått svar på denna fråga, men skulle säga att ungefär 80% av alla jobberbjudanden jag får gäller tjänster inom C# och .Net, resterande 20% är väl mest Java och även lite NAV-utveckling i C/AL (men även .NET där med). Dock kan det bero på att jag främst har en bakgrund som C# utvecklare också, även om jag har kodat en del i bland annat C++, Java och Delphi. Linkedin är helt sjukt för tillfället, snittar säkert 2-3 jobberbjudanden per vecka bara därifrån.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du kanske redan fått svar på denna fråga, men skulle säga att ungefär 80% av alla jobberbjudanden jag får gäller tjänster inom C# och .Net, resterande 20% är väl mest Java och även lite NAV-utveckling i C/AL (men även .NET där med). Dock kan det bero på att jag främst har en bakgrund som C# utvecklare också, även om jag har kodat en del i bland annat C++, Java och Delphi. Linkedin är helt sjukt för tillfället, snittar säkert 2-3 jobberbjudanden per vecka bara därifrån.
Tackar! Hur är det med VB.NET?
 

WBergdahl

Panerai
Ingen annan som skriver i Java? :)
Har precis gått klart första terminen systemvetenskap i Lund och skriver all kod i Java. Skönt att det är så logiskt men ändå härligt komplicerat
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Ingen annan som skriver i Java? :)
Har precis gått klart första terminen systemvetenskap i Lund och skriver all kod i Java. Skönt att det är så logiskt men ändå härligt komplicerat

Det är bara första terminen. Termin 3 och framåt är det C# som gäller. Av någon anledning blandar de in JavaBeans också. Om de inte reviderat läroplanen.

Kör de fortfarande BlueJ? :D
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det är gamla upplägget, ingen vet hur det blir senare för oss...

Inget BlueJ här, nu är det Eclipse som gäller ;)

Med tanke på ambitionsnivån på den institutionen tror jag det blir samma upplägg. De orkade inte ens justera tentadatum från året tidigare eller läsa igenom nytt kursmaterial själv.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Har C# en motsvarighet till VB.NETs aspx-filer som kan anropas via webbläsaren?

Beror lite på vad för sida du ska göra, är det web-forms el mvc?
Jag har själv inte kört VB men det finns ju aspx filer i C#.
Här kan det nog förklaras på bättre sätt http://stackoverflow.com/questions/13182757/what-is-the-difference-between-aspx-and-aspx-cs

Yes, precis som mofo skriver finns det flera olika sätt att skapa webbsidor på i C# och .NET. MVC är väldigt populärt idag, de flesta webbsidor jag jobbat med har varit gjorda i just MVC. Har som sagt inte heller så superbra koll på VB.NET, men vågar nästan säga att allt som finns i VB har en motsvarighet i C#.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Yes, precis som mofo skriver finns det flera olika sätt att skapa webbsidor på i C# och .NET. MVC är väldigt populärt idag, de flesta webbsidor jag jobbat med har varit gjorda i just MVC. Har som sagt inte heller så superbra koll på VB.NET, men vågar nästan säga att allt som finns i VB har en motsvarighet i C#.
Har arbetat med ett projekt i början av karriären som var i web-forms, det är väldigt jobbigt jämfört med MVC.
Alla projekt på företaget görs nu uteslutande i MVC (model, view, controller).
Det är väldigt logiskt, du har en modell där du definierar allt som du vill ha med, i controllern har du all din logik som sedan visas ut i din vy.
Om du (@Torsten) ska börja titta på något så rekommenderas starkt MVC.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har arbetat med ett projekt i början av karriären som var i web-forms, det är väldigt jobbigt jämfört med MVC.
Alla projekt på företaget görs nu uteslutande i MVC (model, view, controller).
Det är väldigt logiskt, du har en modell där du definierar allt som du vill ha med, i controllern har du all din logik som sedan visas ut i din vy.
Om du (@Torsten) ska börja titta på något så rekommenderas starkt MVC.
Tror det var ungefär där det föll förra gången jag kollade på .NET. Tappade intresset ganska omgående för det verkade så rörigt.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Någon som kör c# 6 än?
Tycker det verkar finnas mycket fint och min personliga favorit nullcheck med "?"
 

16610

Patek
2-Faktor
En fråga till er som har koll på det där med datorer och program.

Har 3 arbetsdatorer som "fryser"/ "hänger" sig efter windowsuppdateringar ( ca 2-3 veckor sedan ) Finns det något jag kan göra?

Kör Windows 7, Dell Precision T3610 och det händer varje dag efter uppstart 2-3 minuter och pågår i 3-4 minuter. Sen funkar allt som vanligt igen.

Vore tacksam för input.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
En fråga till er som har koll på det där med datorer och program.

Har 3 arbetsdatorer som "fryser"/ "hänger" sig efter windowsuppdateringar ( ca 2-3 veckor sedan ) Finns det något jag kan göra?

Kör Windows 7, Dell Precision T3610 och det händer varje dag efter uppstart 2-3 minuter och pågår i 3-4 minuter. Sen funkar allt som vanligt igen.

Vore tacksam för input.
Jag hade en jobbdator som med jämna mellanrum frös helt/bluescreen, och endast omstart funkade.
Det visade sig efter många om och men att moderkortet var kass och det byttes ut.

Jag tycker du ska ta ett snacka med någon datoransvarig som be dem kolla på datorn, när du väl pratar med denna person så kan du be dem uppdatera windows till någon av de senare versionerna.
Är det en laptop eller stationär dator du har? (EDIT) enligt snabb googling så verkar det vara en stationär dator.

När min dator strulade på jobbet plockade jag bara ut hårddisken medans de felsökte min dator och satte in den i en annan, pallade inte byta tillbaka efter detta så det är den datorn jag har idag.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
En fråga till er som har koll på det där med datorer och program.

Har 3 arbetsdatorer som "fryser"/ "hänger" sig efter windowsuppdateringar ( ca 2-3 veckor sedan ) Finns det något jag kan göra?

Kör Windows 7, Dell Precision T3610 och det händer varje dag efter uppstart 2-3 minuter och pågår i 3-4 minuter. Sen funkar allt som vanligt igen.

Vore tacksam för input.
Efter att ha skrivit mitt andra inlägg så kom jag att tänka på att det kanske inte är alla som har ett separat företag/support som man kan ringa.
Skulle det inte vara så så ring dell support, de kan vara lite struliga och de ska diagnosera din dator till oändlighet.
Jag vet detta eftersom jag jag själv ägde en privat tidigare och det var många timmar med telefonsamtal där diagnoser skulle göras, samma sak var det dock där, det var kassa delar i datorn som inte dök upp i diagnoserna som fick bytas ut.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag hade en jobbdator som med jämna mellanrum frös helt/bluescreen, och endast omstart funkade.
Det visade sig efter många om och men att moderkortet var kass och det byttes ut.

Jag tycker du ska ta ett snacka med någon datoransvarig som be dem kolla på datorn, när du väl pratar med denna person så kan du be dem uppdatera windows till någon av de senare versionerna.
Är det en laptop eller stationär dator du har? (EDIT) enligt snabb googling så verkar det vara en stationär dator.

När min dator strulade på jobbet plockade jag bara ut hårddisken medans de felsökte min dator och satte in den i en annan, pallade inte byta tillbaka efter detta så det är den datorn jag har idag.

Tack för svar.
Det är 3 stycken stationära datorer.
Alla 3 datorer har samma fel. ("fryser")

Det enda jag kan komma på är att alla 3 datorer gjort windowsuppdateringar eftersom det börja samtidigt på datorerna.
Känns knepigt att någon hårdvara skulle gå sönder samtidigt på alla 3 datorerna.

Har en snubbe på Connect vi brukar ta hjälp av men han har julledigt.
Tänkte om det var fler som hade problem och hade en lösning.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Tack för svar.
Det är 3 stycken stationära datorer.
Alla 3 datorer har samma fel. ("fryser")

Det enda jag kan komma på är att alla 3 datorer gjort windowsuppdateringar eftersom det börja samtidigt på datorerna.
Känns knepigt att någon hårdvara skulle gå sönder samtidigt på alla 3 datorerna.

Har en snubbe på Connect vi brukar ta hjälp av men han har julledigt.
Tänkte om det var fler som hade problem och hade en lösning.
haha, missade att ditt fel dök upp vid windows update :)

Jag hade strul med en dator som skulle uppdateras från win 8 --> 8.1.
Problemet var att när jag uppgraderade windows som tog ca 2 timmar med nedladdning av paketet (detta var man tvungen att för varje gång, ren idioti) så hängde sig windows update som inte kunde installera vissa uppdateringar och därefter startade hela snurran om igen.
Jag fick ändra om om inställningar i datorn att vara Kernel mode (här har jag dålig koll) och då funkade windows update.

Ibland så installeras inte en uppdatering och det kanske kan vara det som strular hos dig, kolla i windows update-loggen om det är några uppdateringar som inte har installerats korrekt och testa köra dem igen?
 
Topp