• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt årsklocka

Donkii

Boushh
2-Faktor
Mitt nyårslöfte detta år kommer att resultera i att jag efter bästa förmåga ska hitta en årsklocka, en keeper!
Ni som har hittat era keepers, har ni haft ett specifikt ur i tanke och därefter jagat eller har ni låtit objektet komma till er, dvs. inte valt ut någon specifik modell utan gått för det när väl rätt objekt dykt upp?

Jag är på jakt efter en årsmodell 1985, har ni några tips på tänkbara modeller som absolut bör tittas närmare på? Är som sagt allätare men är svag för GMT och Sub.

Kommer försöka att hålla tråden uppdaterad med tänkbara objekt och ev. dealar som kanske inte alltid går igenom.

Har fler samma tanke eller kanske redan har lyckats få i land sin årsklocka, fyll gärna på med lite bilder och egna tankar.

Budget då? 50,000kr

Gott nytt år till er alla!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Lycka till! Själv skulle jag hellre gå på skick, men det är jag. En tjock tant var ett bra förslag.
 

Sond

Patek
Personligen tycker jag detta med årsklockor är knepigt. Tillverkad eller såld det året? Själv slog jag till på en klocka från det år jag är tillverkad. Alltså, både klocka och jag är tillverkad samma år. Ska de vara födelseår bör det ju vara när klockan såldes. Eller..:D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Egentligen handlar detta om att istället för att skjuta med hagel och köpa klockor till höger och vänster utan tanke så tänkte jag att ett årsklocks projekt kanske skulle få mig att vara lite mer fokuserad och kanske på så sätt köpa det jag vill. Sen känns -85 som en ganska intressant årgång för att hitta nått som verkligen intresserar mig.

Davvan, kan kan klappa igen tråden direkt istället och fortsätta bakom lyckta dörrar, i annat fall kan du peka mig till min klocka direkt så är saken biff :D

Denke
Släpper du din :D?
 

calzone

Vacheron
Ja, den är ju tom en -85:a...

Själv har jag testat några olika årsklockor men vet inte om jag fastnat för konceptet riktigt. Jag har nog kommit fram till att det känns bäst att leta efter en klocka man gillar i första hand och se en eventuell årsklockematchning som bonus.
Då e de bara att håva in 50K nu då :p
 

Sten

Cartier
Personligen tycker jag detta med årsklockor är knepigt. Tillverkad eller såld det året? Själv slog jag till på en klocka från det år jag är tillverkad. Alltså, både klocka och jag är tillverkad samma år. Ska de vara födelseår bör det ju vara när klockan såldes. Eller..:D
Vill man vara riktigt hård så köper man en som är tillverkad samma år som en själv men såld året därpå då man är född. Då krävs det förstås att man inte är tillverkad före april...:woot:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har hittat min årsklocka, tillverkad rätt månad t o m.

ze4uhegu.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Du verkar ha flippat brutalt under 2013 så det låter sunt att lugna ner sig lite.

Hur gick det förresten med Heuern i Wien? Visst var det väl du som skulle köpa av taxichaffören?

GMT Master årgång 85 tycker jag är en intressant klocka. Fat Lady eller en 16750 t ex. Jag antar att det blir vitguldsindex på en 85a.

Själv är jag 72a och två klockor som lär vara 72or har "ramlat över" mig. Carrera Heuer och Rolex Datejust.
Dom stannar tillsvidare, men om jag skulle köpa en Sub 5513 från 1972 så är det möjligt att dom skulle få lämna. Eller så bygger jag upp en samling av 72or? Skulle kunna vara kul. Men jag har nog kommit fram till att jag egentligen föredrar klockor som är lite äldre än mig själv. 69-70 är årgångarna på mina egna vintagefavoriter.


 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fanns fortfarande nipple dials på 16753 root beer -85? Annars är det ju bara en massa tråkiga saker med vitgulsindex från den tiden om man kollar sportrolex.. Är lockad av idén med årsklocka men finns det inget självklart val så hade jag hellre köpt en klocka jag trånar efter från ett annat år. Svårt att lära sig älska något som egentligen inte är rätt.
 

M021

Rolex
2-Faktor
16750 med målade index, borde väl gå att få tag på? Dom hade sin övergång där nånstans, efter 83 blir det betydligt svårare men inte omöjligt? (rätta mig om jag är ute äventyr med min crecent) Min dröm är en 16750 från 87 men det kan jag fetglömma, så får nog bli en fat lady för min del om det blir en årsklocka. Men 16750 är ju givet, sista innan saffiret! :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Håller med Denke. Skick går före själva årtalet, men OK, det kan ju bli ett spännande sökprojekt. 1985 var ju för övrigt mitt i de slanka quartz-klockornas tid och med guld-och stålkombinationer. Så ska du hamna "rätt" så får det väl bli något sådant.

Annars kan jag rekommendera Rolex Explorer 16550 eller en standard Datejust 16013/14/30, en sen Explorer 1016 eller Submariner 5513. Eller kanske min ovanliga DJ TOG 16250 (ser man inte ofta...). Annars var nog en tvåtons DJ eller en Sub 16800/16803 ganska vanliga. GMT 16760 har redan nämnts.

Personligen skulle jag gärna ha ngt orört från födelseåret, men det är knappast görbart... Alltså gäller @Denke-principen för mig.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Att införskaffa en årsklocka: ett KS-epos i fem delar

Och det där är ju alternativet, om man - som jag - prompt vill ha ngt orört från födelseåret. Kan faktiskt tänka mig att göra en sådan där galen helrenovering... Ska bara bestämma mig för VILKEN modell jag anser är en bra födelseårsklocka... I väntan på det så fortsätter jag som jag gör.

Uppskattade för övrigt projektet och den fina dokumentationen!

mvh A
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Du verkar ha flippat brutalt under 2013 så det låter sunt att lugna ner sig lite.

Hur gick det förresten med Heuern i Wien? Visst var det väl du som skulle köpa av taxichaffören?

GMT Master årgång 85 tycker jag är en intressant klocka. Fat Lady eller en 16750 t ex. Jag antar att det blir vitguldsindex på en 85a.

Själv är jag 72a och två klockor som lär vara 72or har "ramlat över" mig. Carrera Heuer och Rolex Datejust.
Dom stannar tillsvidare, men om jag skulle köpa en Sub 5513 från 1972 så är det möjligt att dom skulle få lämna. Eller så bygger jag upp en samling av 72or? Skulle kunna vara kul. Men jag har nog kommit fram till att jag egentligen föredrar klockor som är lite äldre än mig själv. 69-70 är årgångarna på mina egna vintagefavoriter.


Jo det har flippats en del, mycket beror dock på ett arv av ett hundratal klockor. Men jag har köpt och sålt en hel del det går inte att komma ifrån :)

Uppdatering om Wien finns i Heuer bild tråden, gick åt helvete.

Skulle vara fett med en Heuer men att hitta en intressant modell från -85.. kanske inte..
5513 är riktigt trevliga, kommer som sagt i år att försöka spreta mindre och göra som ett antal andra här på foumet och försöka ha en tanke i det som finns i lådan.

Heuern du har på bilden där ser riktigt fin ut, hoppas den får stanna :)
 
Topp