• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt JLC Duoplan

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Detta blir en fortsättning på @Aurum artikel https://klocksnack.se/threads/delikat-nytillskott.13165/

IMG_5965.JPG


I förra veckan blev jag pingad av @Oscaro som undrade om jag inte ville ha en till liten JLC. Detta visade sig inte vara någon ”vanlig” Jaeger utan med deras speciella och spännande Duoplan verk. Jag kände till verket eftersom jag läst med stort intresse och nöje Aurums presentation av sin Jaeger Duoplan. Urverket var framtaget ursprungligen på begäran av Cartier som i dåtidens (1920-talets) mode ville framställa så små och delikata klockor som möjligt. Från att ha gått från framför allt fickur var det status med små och exklusiva klockor. Det som begränsar möjligheten att få fram små och noggranna verk är framför allt storleken på balanshjulet.
untitled.png


Jag citerar Aurum;
jlc_101_1_15.jpg

"Här ser ni skönheterna, från vänster, 104 (1925), 403 (1927), 409 (1929) samt 101 (1929). Tillverkaren är som ni nu sett JLC, eller leCoultre som de hette fram till 1937 då de officiellt bytte till Jaeger leCoultre. Jaeger var en annan tillverkare man ingick ett samarbete med. Cartier hade exklusivitet på Jaegerverk mellan 1907 och 1922 och detta skall ha varit en anledning till att dessa verk skapades då Cartier ville ha ett litet verk med helt dold krona. Jaeger tog då fram ett unikt verk, kal. 104, som var konstruerad på ett mycket speciellt vis. Då det är allmänt känt att lågfrekventa små verk med små balanshjul har sämre precision byggde man verket i två våningar, duoplan, för att kunna maximera balansens storlek. Man skruvade även upp frekvensen till 21 600 vilket var mycket högt på denna tid. För att återknyta till yrkesskicklighet man hade förr så är det endast ett fåtal hos JLC som kan arbeta på dessa idag, nämligen de urmakarna som även skruvar ihop Gyrotourbillon. Pga detta är maxproduktionen 50 verk per år idag. Nu höll jag på att glömma en liten detalj, detta verk (kal. 101) från 1929 är än idag det minsta urverket."


Jag är fascinerad av verk, kvalitet och exklusivitet och dessutom såg klockan ut att vara i gott skick med undantaget att klockan inte fungerade. Jag kontaktade Aurum och vi diskuterade kring det hela och kollade så att vi inte skulle bjuda mot varandra. Turligt nog har Aurum annat spännande på väg in så han var en gentleman att låta mig jaga denna. Tre minuter kvar av auktionen så är fortfarande inte reservationspriset uppnått. Jag bjuder och får klockan till reservationspriset utan något budkrig.
https://online.auktionsverket.se/1610/412211-jaeger-le-coultre-duo-plan-1930-tal/?fr=la


Idag hämtade jag klockan och den är fin. Uppdraget mjukt och fint men den fungerar fortfarande inte. Den ligger dock redan på posten till den duktige urmakarkandidaten @Daniel Mathisen (du har den hos dig idag fredag!) som jag konsulterat i ämnet och som lovat att ta en titt och försöka ge en första diagnos. Ser det ut som ett hopplöst fall (rost, omöjliga delar som trasiga/saknas etc) så kan jag återlämna klockan och få tillbaka mina pengar.


Min klocka
Klockan är som sagt väldigt fin för sin ålder. Boetten är ca 16x27mm exklusive bandhornen. Bandhornen är trots utseendet fasta och bandbredden är 16mm. Jag är rätt övertygad om att detta faktiskt var menat som en herrklocka med tanke på utseende och design. Glaset är safirglas, helt perfekt inte en repa! Aurum skrev att dessa klockor var väldigt exklusiva och kostade då dubbla priset mot Reverson och det kan jag förstå, byggkvaliten verkar fantastisk. Jag uppskattar att klockan är sent 30-tal till tidigt fyriotal?
IMG_5978.JPG
IMG_5977.JPG
IMG_5975.JPG
IMG_5966.JPG
IMG_5980.JPG

Jämfört med min dagens klocka, en jämnårig Tank som jag inte vet så mycket om. Även denna är liten men bärbar. Jag undrar om inte det skall gå med Jaegern med. Jag tror att Jaegern kommer att upplevas som större pga "stora" glaset. Samma bandbredd. Vi får se om jag är man nog, pushing the limits! I värsta fall har min fru ännu en fin klocka...

B5B39720-E5DF-495B-A0D9-329CFC91CD09-922-000000DBFE68488D_zps23aa9cad.jpg

Herruren

42492-jaeger-lecoultre-watches-1938-duoplan-hprints-com.jpg

Damuren, så kallade Cordonne (jmf. kord, tråd)

14099692_1775368162725911_793178197_n.jpg

Snarlik min klocka som jag hittade på nätet, ser bra ut tycker jag!


Lite mer i ämnet;

jaeger-lecoultre-calibre-101-movement1.jpg

Since 1929, this quest appears to have reached its climax. At 14 mm long, 4.8 mm wide and 3.4 mm thick. Calibre 101 still holds the record as the smallest mechanical movement ever made. Once assembled and hand-finished, its 74 initial constituent parts (compared with 98 today) weigh barely one gram.
http://www.watchtime.com/brand-show...chapter-two-from-duoplan-to-atmos-to-reverso/


Queens-Coronation-watch-1-1.jpg

In Great Britain, this weekend marks the official celebration of Her Majesty Queen Elizabeth II’s 90th Birthday. To join in this we recall the Jaeger-LeCoultre Calibre 101 which the Queen wore as a diamond-set timepiece for her Coronation in 1953.
https://www.revolution.watch/a-jaeger-fit-for-a-queen/



Cordonnet.png

Jaeger LeCoultre har faktiskt nyligen återutgett en klocka som är inspirerad av 1920-30 talets små delikata ur, denna för damer. I stål med guld för 7600 dollar har JLC satt i ett kvartsverk tyvärr. Risken är väl att klockan hade blivit betydligt dyrare med ett mekaniskt Duoplan-verk.
https://www.hodinkee.com/articles/jaeger-lecoultre-reverso-one-cordonnet-hands-on

Grande-Reverso-101-art-Deco-H2-FB1.jpg

A blog to Watch uppmärksammar 80-års firandet (gammal artikel) av världens minsta mekaniska verk, cal 101. Här monterat i ett herrur Reverso. Koolt!
http://www.ablogtowatch.com/reflecting-on-the-jaeger-lecoultre-calibre-101-movement-worlds-smallest/


//Rozzy
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Detta blir en fortsättning på @Aurum artikel https://klocksnack.se/threads/delikat-nytillskott.13165/

IMG_5965.JPG


I förra veckan blev jag pingad av @Oscaro som undrade om jag inte ville ha en till liten JLC. Detta visade sig inte vara någon ”vanlig” Jaeger utan med deras speciella och spännande Duoplan verk. Jag kände till verket eftersom jag läst med stort intresse och nöje Aurums presentation av sin Jaeger Duoplan. Urverket var framtaget ursprungligen på begäran av Cartier som i dåtidens (1920-talets) mode ville framställa så små och delikata klockor som möjligt. Från att ha gått från framför allt fickur var det status med små och exklusiva klockor. Det som begränsar möjligheten att få fram små och noggranna verk är framför allt storleken på balanshjulet.
untitled.png


Jag citerar Aurum;
jlc_101_1_15.jpg

"Här ser ni skönheterna, från vänster, 104 (1925), 403 (1927), 409 (1929) samt 101 (1929). Tillverkaren är som ni nu sett JLC, eller leCoultre som de hette fram till 1937 då de officiellt bytte till Jaeger leCoultre. Jaeger var en annan tillverkare man ingick ett samarbete med. Cartier hade exklusivitet på Jaegerverk mellan 1907 och 1922 och detta skall ha varit en anledning till att dessa verk skapades då Cartier ville ha ett litet verk med helt dold krona. Jaeger tog då fram ett unikt verk, kal. 104, som var konstruerad på ett mycket speciellt vis. Då det är allmänt känt att lågfrekventa små verk med små balanshjul har sämre precision byggde man verket i två våningar, duoplan, för att kunna maximera balansens storlek. Man skruvade även upp frekvensen till 21 600 vilket var mycket högt på denna tid. För att återknyta till yrkesskicklighet man hade förr så är det endast ett fåtal hos JLC som kan arbeta på dessa idag, nämligen de urmakarna som även skruvar ihop Gyrotourbillon. Pga detta är maxproduktionen 50 verk per år idag. Nu höll jag på att glömma en liten detalj, detta verk (kal. 101) från 1929 är än idag det minsta urverket."


Jag är fascinerad av verk, kvalitet och exklusivitet och dessutom såg klockan ut att vara i gott skick med undantaget att klockan inte fungerade. Jag kontaktade Aurum och vi diskuterade kring det hela och kollade så att vi inte skulle bjuda mot varandra. Turligt nog har Aurum annat spännande på väg in så han var en gentleman att låta mig jaga denna. Tre minuter kvar av auktionen så äe fortfarande inte reservationspriset uppnått. Jag bjuder och får klockan till reservationspriset utan något budkrig.
https://online.auktionsverket.se/1610/412211-jaeger-le-coultre-duo-plan-1930-tal/?fr=la


Idag hämtade jag klockan och den är fin. Uppdraget mjukt och fint men den fungerar fortfarande inte. Den ligger dock redan på posten till den duktige urmakarkandidaten @Daniel Mathisen (du har den hos dig idag fredag!) som jag konsulterat i ämnet och som lovat att ta en titt och försöka ge en första diagnos. Ser det ut som ett hopplöst fall (rost, omöjliga delar som trasiga/saknas etc) så kan jag återlämna klockan och få tillbaka mina pengar.


Min klocka
Klockan är som sagt väldigt fin för sin ålder. Boetten är ca 16x27mm exklusive bandhornen. Bandhornen är trots utseendet fasta och bandbredden är 16mm. Jag är rätt övertygad om att detta faktiskt var menat som en herrklocka med tanke på utseende och design. Glaset är safirglas, helt perfekt inte en repa! Aurum skrev att dessa klockor var väldigt exklusiva och kostade då dubbla priset mot Reverson och det kan jag förstå, byggkvaliten verkar fantastisk. Jag uppskattar att klockan är sent 30-tal till tidigt fyriotal?
IMG_5978.JPG
IMG_5977.JPG
IMG_5975.JPG
IMG_5966.JPG
IMG_5980.JPG

Jämfört med min dagens ur, en jämnårig Tank som jag inte vet så mycket om. Även denna är liten men bärbar. Jag undrar om inte det skall gå med Jaegern med. Jag tror att Jaegern kommer att upplevas som större pga "stora" glaset. Samma bandbredd. Vi får se om jag är man nog, pushing the limits! I värsta fall har min fru ännu en fin klocka...

B5B39720-E5DF-495B-A0D9-329CFC91CD09-922-000000DBFE68488D_zps23aa9cad.jpg

Herruren

42492-jaeger-lecoultre-watches-1938-duoplan-hprints-com.jpg

Damuren, så kallade Cordonne (jmf. kord, tråd)

14099692_1775368162725911_793178197_n.jpg

Snarlik min klocka som jag hittade på nätet, ser bra ut tycker jag!


Lite mer i ämnet;

jaeger-lecoultre-calibre-101-movement1.jpg

Since 1929, this quest appears to have reached its climax. At 14 mm long, 4.8 mm wide and 3.4 mm thick. Calibre 101 still holds the record as the smallest mechanical movement ever made. Once assembled and hand-finished, its 74 initial constituent parts (compared with 98 today) weigh barely one gram.
http://www.watchtime.com/brand-show...chapter-two-from-duoplan-to-atmos-to-reverso/


Queens-Coronation-watch-1-1.jpg

In Great Britain, this weekend marks the official celebration of Her Majesty Queen Elizabeth II’s 90th Birthday. To join in this we recall the Jaeger-LeCoultre Calibre 101 which the Queen wore as a diamond-set timepiece for her Coronation in 1953.
https://www.revolution.watch/a-jaeger-fit-for-a-queen/



Cordonnet.png

Jaeger LeCoultre har faktiskt nyligen återutgett en klocka som är inspirerad av 1920-30 talets små delikata ur, denna för damer. I stål med guld för 7600 dollar har JLC satt i ett kvartsverk tyvärr. Risken är väl att klockan hade blivit betydligt dyrare med ett mekaniskt Duoplan-verk.
https://www.hodinkee.com/articles/jaeger-lecoultre-reverso-one-cordonnet-hands-on

Grande-Reverso-101-art-Deco-H2-FB1.jpg

A blog to Watch uppmärksammar 80-års firandet (gammal artikel) av världens minsta mekaniska verk, cal 101. Här monterat i ett herrur Reverso. Koolt!
http://www.ablogtowatch.com/reflecting-on-the-jaeger-lecoultre-calibre-101-movement-worlds-smallest/


//Rozzy
Så fin så! Nästan bestämt mig för att köpa fler DuoPlan. Håller tummarna att Daniel får liv i den!
 

Macklin

Cartier
Mycket trevligt inlägg. Roligt att du orkar sitta uppe för att dela med dig av ditt nytillskott. Får hoppas att du kan få liv i den utan större problem och att den får fortsätta sitt liv i många år till.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Alltid lika intressant och läsvärt, tack för att du delar! Och hoppas att den går att fixa. Verkligen superfin!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fantastisk klocka till ett fantastiskt pris! Du om någon kan bära upp den. Den är så pyttig att den blir extra fräck jämfört ett lite större ur.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Med tanke på boettens utformning och kronans placering gissar jag på att det sitter en kaliber 104 i min. Samma som i din @Aurum ? Hur stort är glaset/tavlan på din och vilken bandbredd har du?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Läckert - tack för den fredagslektyren. Håller alla tummar för att detta ur ska få jobba på din handled inom kort!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Med tanke på boettens utformning och kronans placering gissar jag på att det sitter en kaliber 104 i min. Samma som i din @Aurum ? Hur stort är glaset/tavlan på din och vilken bandbredd har du?
Skulle tro det är kaliber 104 ja, samma som min. På min är väl tavla och glas nästan exakt lika stor som verket medan du har större tavla och glas? Kan mäta när jag kommer åt uret och återkomma. Bandet är sjukt smalt, 12 mm?
 

Calle med C

Panerai
Det var en riktigt frän klocka! Jag hoppas du får liv i den! Priset var ju mer än överkomligt. Och så det sedvanliga: grattis och tack för trevlig kvällslektyr!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul köp - hoppas den hoppar igång!

Tack för ett fint inlägg oclså och man kan inte annat än imponeras av jakten på att göra miniatyr-verk. Och likaledes förundras över hur modet förändrats över tiden - allt går ju som bekant i vågor och när herrar börjar vilja ha små ur igen ligger du steget före! :)

Reverson med 101a är ju för övrigt bara för läcker...
 

Simpatico

Rolex
Bockar och tackar för lektionen.
Hoppas att ni får liv i klockan och den återfår sin charm och flärd.
Som vanligt underbar läsning för oss klocknördar. Kvalitetsinlägg.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En första uppdatering.

Jag fick MMS från @Daniel Mathisen;
IMG_6021.JPG

"Den tickar. Dock med väldigt låg amplitud, men den tickar! Den är väldigt tyst så det är möjligt att den tickade när du drog upp den också, fast du inte hörde? Eller så går skyddskåpan, den som ligger bredvid på bilden, mot balansbryggan och får balansen att stanna. Jag tror även att en skruv saknas i översta vänstra hörnet...
Vilket som, tror jag att jag kan serva denna! Det kommer bli spännande!"


Underbart! Och som vi gissade så var det en cal 104 i klockan. Verket är märkt bara Jaeger, undrar om det är en gammal batch och visar på att den var en tidig JLC, dvs strax efter kring 1937 och samgåendet?
Så när Daniel har tid mellan skolarbeten skall han ängna den lite kärlek. Spännande var ordet. Får se om han sedan kan rycka in på JLC och hjälpa dem med deras gyrotourbillons :D
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
En första uppdatering. Jag fick MMS från @Daniel Mathisen;
IMG_6021.JPG

"Den tickar. Dock med väldigt låg amplitud, men den tickar! Den är väldigt tyst så det är möjligt att den tickade när du drog upp den också, fast du inte hörde? Eller så går skyddskåpan, den som ligger bredvid på bilden, mot balansbryggan och får balansen att stanna. Jag tror även att en skruv saknas i översta vänstra hörnet...
Vilket som, tror jag att jag kan serva denna! Det kommer bli spännande!"


Underbart! Och som vi gissade så var det en cal 104 i klockan. Verket är märkt bara Jaeger, undrar om det är en gammal batch och visar på att den var en tidig JLC, dvs strax efter kring 1937 och samgåendet?
Så när Daniel har tid mellan skolarbeten skall han ängna den lite kärlek. Spännande var ordet. Får se om han sedan kan rycka in på JLC och hjälpa dem med deras gyrotourbillons :D
Vilken läcker bild! Kul att han fixar den!
 
En första uppdatering. Jag fick MMS från @Daniel Mathisen;
IMG_6021.JPG

"Den tickar. Dock med väldigt låg amplitud, men den tickar! Den är väldigt tyst så det är möjligt att den tickade när du drog upp den också, fast du inte hörde? Eller så går skyddskåpan, den som ligger bredvid på bilden, mot balansbryggan och får balansen att stanna. Jag tror även att en skruv saknas i översta vänstra hörnet...
Vilket som, tror jag att jag kan serva denna! Det kommer bli spännande!"


Underbart! Och som vi gissade så var det en cal 104 i klockan. Verket är märkt bara Jaeger, undrar om det är en gammal batch och visar på att den var en tidig JLC, dvs strax efter kring 1937 och samgåendet?
Så när Daniel har tid mellan skolarbeten skall han ängna den lite kärlek. Spännande var ordet. Får se om han sedan kan rycka in på JLC och hjälpa dem med deras gyrotourbillons :D

Den stannade dock när jag satte på baklocket igen! Men det löser jag mellan en gyrotourbillon och en evighetskalender :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant att ni håller igång och vill bevara dessa väldigt små ur som det är. Idag är det ju nästan barnstorlek på dessa men en på en vacker kvinna fungerar det alldeles utmärkt. En välgärning att ni bevarar dessa tekniskt intressanta ur till eftervärlden, det ska ni ha all heder för! :)
Sitter mycket bra på en vacker herre också!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Intressant att ni håller igång och vill bevara dessa väldigt små ur som det är. Idag är det ju nästan barnstorlek på dessa men en på en vacker kvinna fungerar det alldeles utmärkt. En välgärning att ni bevarar dessa tekniskt intressanta ur till eftervärlden, det ska ni ha all heder för! :)
Tack Joakim! Ett samlingsbart ur helt enkelt ;)
Nej, skämt o sido, vid sidan av ett fantastiskt kvalitativt ur, historian, exlusiviteten etc så hade jag inte ropat hem uret om jag inte gillade det estetiskt. Det är ett väldigt litet ur och däri ligger ju halva grejen. Liten, exklusivt och elegant. Kan man omfamna tanken och idén med klockan och känna till historien och dåtidens mode så tror jag även att jag idag till rätt klädsel stolt kan bära upp uret. Jag skall låta sy upp ett eller flera fina alligator eller krokodilband till denna så skall vi nog se om det inte fungerar. Tänk er denna på glansigt svart krokodil (eller ett tunt rocka?) till smokingen? Kan bli bra tror jag. Jag gillar ju kontraster och denna som omväxling till min nya bankrånarklocka är spännande :)
Men som du säger, plan B/reservplanen är att min vackra fru får bära den. Förmodligen blir det så i alla fall då hon uppskattar fina klockor och lånar friskt som det är idag.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Komunicerade nyss med @Daniel Mathisen och klockan kommer snart att servas och jag har beställt några nya armband till den. Målet är att bära Duoplanen till smoking på nyårsafton!

Och titta vad jag hittade. En trettiotals Cartier med Jaeger duoplanverk. Tyck vara en likadan boett fast i guld! (Det man ser bakom är det typiska Cartierspännet)

Cartier duoplan.jpg


http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-294-34?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Och denna i rosé
medium_121.jpg


http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-288-121?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Det ser ut som om det är safirglas även på dessa.

Vad kan detta vara? Knappast manchetknappar? Sedelklämma? Eller klämmer man fast den på kläderna i stället för runt handleden?
CARTIER CLIP WATCH HORN & YELLOW GOLD Cartier, France, No. 24636, the movement by Jaeger. Made circa 1930. Fine and rare, horn and 18K yellow gold back-winding keyless clip watch.

medium_12.jpg

http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-301-12?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Här fanns det en hel del Duoplans att botanisera bland ; http://www.antiquorum.com/catalog/lots?q=duoplan
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Komunicerade nyss med @Daniel Mathisen och klockan kommer snart att servas och jag har beställt några nya armband till den. Målet är att bära Duoplanen till smoking på nyårsafton!

Och titta vad jag hittade. En trettiotals Cartier med Jaeger duoplanverk. Tyck vara en likadan boett fast i guld! (Det man ser bakom är det typiska Cartierspännet)

Cartier duoplan.jpg


http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-294-34?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Och denna i rosé
medium_121.jpg


http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-288-121?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Det ser ut som om det är safirglas även på dessa.

Vad kan detta vara? Knappast manchetknappar? Sedelklämma? Eller klämmer man fast den på kläderna i stället för handleden?
CARTIER CLIP WATCH HORN & YELLOW GOLD Cartier, France, No. 24636, the movement by Jaeger. Made circa 1930. Fine and rare, horn and 18K yellow gold back-winding keyless clip watch.

medium_12.jpg

http://www.antiquorum.com/catalog/lots/cartier-lot-301-12?browse_all=1&page=1&q=duoplan

Här fanns det en hel del Duoplans att botanisera bland ; http://www.antiquorum.com/catalog/lots?q=duoplan
Dåliga taveltryck på de två översta?
 
Topp