• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Projekt: Vintagebleka med UV-lampa?

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Hallå på er denna fantastiska måndag,

Har funderat ett tag på att vintagebleka en SKX009, men vill helst inte göra det med klorin, och inte heller baka tavlan. Dels för att jag inte tycker klorinet ger den där äkta "vintage"-känslan, och jag är inte så pepp på att plocka isär klockan. Har en UV-lampa 2x6W som går på 230V, och vill därför ha era synpunkter på om denna metod ens är möjlig att bleka tavla och bezel med?

Vad tror ni? Kommer det bli nån skillnad om man lämnar den på i några veckor? Någon som testat? Ställer mig skeptisk till om detta kommer fungera men det är ju worth a try! :D Medveten om att det antagligen blir avrättning på lumen om jag låter den va på länge...

Kom med synpunkter!
"Trevlig helg!"

Ansgar
17342105_10154349463263456_742776474_o.jpg

17430601_10154349463508456_770271685_o.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bra idé tänkt i samma banor!

Har 2 små uv lampor typ ficklampor som får ligga och ladda PADI nån halvtimme ibland, då har tanken slagit mig.

Kör på!:cigar:
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Absolut :). Frågan är bara hur stark en sån liten uv-lampa är? Jag skulle tänka solarie eller gammal kvartslampa:cool:
Solarie har jag också tänkt på. Typ sätta plinka i mynt för en timma och låta klockan gotta sig där inne (kommer garanterat bli stämplad som helt störd om jag blir upptäckt).
Tänker att UV-lampan måste vara mer koncentrerad än vanligt solljus iaf?
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Vart också orolig för detta till en början, men till min förvåning blir den knappt varm alls. Möööööjligtvis snäppet över "normaltemperatur".

Legat nu i några dagar. Ännu ingen förändring. Kan ta år det det här.

Okej! Kanske är för klen lampa? Eller så är AR så pass effektiva idag;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det gamla talesättet "utsatt för väder och vind" tror jag kan ha en viss bäring här. Jag tyckte det stod att kombinationen av syre och solljus skulle starta någon slags kemisk process. Så du kanske ska installera en fläkt också ;)
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Det gamla talesättet "utsatt för väder och vind" tror jag kan ha en viss bäring här. Jag tyckte det stod att kombinationen av syre och solljus skulle starta någon slags kemisk process. Så du kanske ska installera en fläkt också ;)
Låter den ligga med kronan öppen för att släppa in så mycket syre som möjligt. Till sommarn åker den nog ut på balkongen för att sccchteka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hallå på er denna fantastiska måndag,

Har funderat ett tag på att vintagebleka en SKX009, men vill helst inte göra det med klorin, och inte heller baka tavlan. Dels för att jag inte tycker klorinet ger den där äkta "vintage"-känslan, och jag är inte så pepp på att plocka isär klockan. Har en UV-lampa 2x6W som går på 230V, och vill därför ha era synpunkter på om denna metod ens är möjlig att bleka tavla och bezel med?

Vad tror ni? Kommer det bli nån skillnad om man lämnar den på i några veckor? Någon som testat? Ställer mig skeptisk till om detta kommer fungera men det är ju worth a try! :D Medveten om att det antagligen blir avrättning på lumen om jag låter den va på länge...

Kom med synpunkter!
"Trevlig helg!"

Ansgar
17342105_10154349463263456_742776474_o.jpg

17430601_10154349463508456_770271685_o.jpg
Kommer ta sjukt lång tid, om det nu kommer hända något. Vridringsinlägget har nog UV-skydd och modern lysmassa kommer nog inte förändras nämnvärt. Om något blekas men vitt är rätt ljust...
 
Kjell & Co, 299:- ;)
Sån där pryl butikerna hade förr för att kolla om en sedel är falsk (endast användbar i typ Kongo nu), men som lume-laddare är den grym!
Varför skulle det bara funka i "typ Kongo"? :wideyed: Svenska sedlar har ju massor av detaljer inlagda som skiner upp under en uv-lampa. Och det har även körkort och pass o.s.v...
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Varför skulle det bara funka i "typ Kongo"? :wideyed: Svenska sedlar har ju massor av detaljer inlagda som skiner upp under en uv-lampa. Och det har även körkort och pass o.s.v...
Klart det fortfarande finns användning även i Sverige, i synnerhet i kontantintensiva branscher, men de senaste 20 åren så har ju inte kontatomsättningningen ökat direkt. ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Wz up? Funderade på hur mycket UV ljus det är i en sån där sedellampa, och är det just UV som bleker? Jag har ju fotokromatiska glas i mina brillor, dom blir mörka i solen... Jag har lagt dom under UV lampa någon gång, och då blir dom bara mörka till en viss grad, kanske 50-60%. Utomhus en solig dag blir dom mörka till 85% som är max. Dom blir även 60-70% mörka även i molnigt väder. Med detta sagt undrar jag om inte vanligt solljus är mer effektivt än lampa även om det inte är högsommar? Hissa upp den i en flaggstång och ta ner den efter midsommar ;)
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Wz up? Funderade på hur mycket UV ljus det är i en sån där sedellampa, och är det just UV som bleker? Jag har ju fotokromatiska glas i mina brillor, dom blir mörka i solen... Jag har lagt dom under UV lampa någon gång, och då blir dom bara mörka till en viss grad, kanske 50-60%. Utomhus en solig dag blir dom mörka till 85% som är max. Dom blir även 60-70% mörka även i molnigt väder. Med detta sagt undrar jag om inte vanligt solljus är mer effektivt än lampa även om det inte är högsommar? Hissa upp den i en flaggstång och ta ner den efter midsommar ;)
Jo du har säkert rätt. Även om jag lyckas bleka bezel är det högst osannolikt att index kommer gulna. Kommer nog behöva baka tavlan..

Frågan är om man kan hitta nån i Göteborg som vill hjälpa mig plocka isär och baka tavlan? Bjuder på en gammal sovjetisk klocka av lägsta kvalité samt en pilsner av högsta kvalité! :D:D:D
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Sorry för dålig uppföljning mina herrar.
Käpprätt åt helvete.. lät ligga i kanske 4-5 veckor. Resultat: noll. Nada. Inget.

Klockan blev dock något för varm och jag började oroa mig för att det skulle sabba något i den. "Knappt varm" som jag skrev ovan var nog en underdrift skrivet i förhoppningens vinda..
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Enbart UV-ljus gör nog inte så mycket med en hyfsat modern klocka. Det behövs någon form av katalysator. Testa ozon eller väteperoxid? Båda de bleker bra. Ozon tillsammans med värme och väteperoxid tillsammans med solljus. Däremot vet jag inte hur bra det är för urverket att få in gaserna från väteperoxiden. Kanske bäst att enbart bleka bezel och urtavla.
 
Topp