• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prova klockor hos AD?

PJW

Audemars
2-Faktor
Godkväll kära klocksnackers.

Jag har noll koll på hur det går till hos AD:s och klockbutiker i de dyrare segmenten, men ska imorgon ta med en bekants Breitling Super Avenger A13370 till en AD för att reparera vridning och diskutera andrahandsvärde. Precis som de flesta andra här suktar jag efter klockor i det dyrare segmentet, även om jag som 18-åring inte har i närheten av råd i dagsläget. Kan man trots det be om att få prova någon klocka på handleden utan att bli fullständigt dumförklarad eller utkastad? Ha i åtanke att jag med andra ord har noll koll på kutym i sådana här sammanhang, men är nyfiken på hur det fungerar! :)

Allt väl!
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Säg bara att du är intresserad av att kika på några klockor... Svårare än så är det inte. Vilken AD ska du till?
Ja men dåså! Så gott! Tänker att det kan alltid vara värt att kolla lite innan så att en inte behöver skämma ut sig fullständigt väl där :)
 

jabla

Sarlacc
Klart du skall prova, ditt intresse lyser säkert igenom och du har ju ett ärende i butiken. Inget att skämmas för.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Tycker det är en riktigt bra fråga och är ett stort fan av att man tar reda på "seder och bruk" innan man ger sig in i något. Med det sagt: be om att få prova, är det en bra AD vill denne bygga en relation med dig - vare sig du ska köpa idag eller imorgon.
Även jag tycker av flera anledningar att det är bra att veta lite kring sederna innan man ger sig in i en ny situation, därav frågan. Respekt föder respekt och går jag in utan minsta respekt för kutym och trampar på tår kan jag inte förvänta mig någon vidare respekt tillbaka. Går det att undvika en sån situation så är ju det kalas!

Klart du skall prova, ditt intresse lyser säkert igenom och du har ju ett ärende i butiken. Inget att skämmas för.
Ja, jag hoppas på att få prata lite och klämma och känna lite, så att man åtminstone kan få en inblick i segmentet "drömklockor" :)
 

Knugen

Panerai
2-Faktor
Godkväll kära klocksnackers.

Jag har noll koll på hur det går till hos AD:s och klockbutiker i de dyrare segmenten, men ska imorgon ta med en bekants Breitling Super Avenger A13370 till en AD för att reparera vridning och diskutera andrahandsvärde. Precis som de flesta andra här suktar jag efter klockor i det dyrare segmentet, även om jag som 18-åring inte har i närheten av råd i dagsläget. Kan man trots det be om att få prova någon klocka på handleden utan att bli fullständigt dumförklarad eller utkastad? Ha i åtanke att jag med andra ord har noll koll på kutym i sådana här sammanhang, men är nyfiken på hur det fungerar! :)

Allt väl!

När jag var inne hos AD för första gången för ett tag sedan tänkte jag likadant. Men efter säljaren frågade om jag undrade något sa jag bara vilken klocka jag kollade efter och vips sprang han och hämtade en jag fick prova.

Detta var hos Bergströms ur i Göteborg. Vart ska du?
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Skulle säga att det beror på vilken AD det är. Så vart ska du testa klocka?

När jag var inne hos AD för första gången för ett tag sedan tänkte jag likadant. Men efter säljaren frågade om jag undrade något sa jag bara vilken klocka jag kollade efter och vips sprang han och hämtade en jag fick prova.

Detta var hos Bergströms ur i Göteborg. Vart ska du?

Jag ska i första hand till Bo Berggren Urhandel i Stockholm för att fixa Breitlingklockan. Tänkte även om jag kanske hinner svänga förbi hos Rob Engström och Nymans för att titta.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Knalla in och säg vad du har för intentioner bara så ska du se att det inte är några som helst konstigheter :)
 
  • Like
Reactions: PJW

Oniel

Panerai
Bo Berggren är den ända jag har varit inne i. Dem var trevliga. Be bara om hjälp och fråga om du får prova. Svårare behöver det inte vara :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Kalas hörrni, stort tack för hjälpen! Som sagt, mycket grön i sådana här sammanhang och vill gärna kolla upp hur det fungerar i förväg för att undvika att göra några större tåtramp till exempel. Tack för hjälp utan dumförklaring! :)
 

Zingo

Rolex
Min erfarenhet från den stora på Bibloteksgatan är kanon service om jag går i jobbkläder på lunchen, är glad om de hälsar om jag kommer i fritidskläder på helgen (jeans, tröja, jacka dvs vanligt klädd).
NK har generellt kasst intresse från säljarna, om man inte aktivt ber om hjälp.
Rob och Krons, alltid välkommen.
Bara min högst subjektiva erfarenhet. :woot:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Egentligen bör du inte krångla till det. Du är på besök hos dem. Du har, som jag ser det, full rätt att titta på det du vill. De är vana vid att det är en process att välja klocka. Det är, tror jag, inte många som köper något utan att gå runt och prova. Gå in och njut av flärden och ge dig tid att välja rätt. Låt det ta den tid du behöver. Fel klockval har få råd med. Det är bättre att prova för många än för få. Det är inte de som står för kostnaden om du väljer fel. Ta't lugnt och njut att köpprocessen!
 

månljus

Panerai
Det är bara att fråga om du får prova! Förväntar mig att du återkommer i morgon och berättar hur dina besök gick!
Lycka till och ha så kul!
 

soderlund

Cartier
Tror att de flesta AD för klockor har lärt sig, till skillnad från många bilhandlare, att inte döma katten efter håren.
Du kanske inte spenderar några pengar på någon klocka just nu, men du kanske kommer att bli en långvarig kund i framtiden. Idag har man inte råd att inte ta hand om alla som framtida viktiga kunder.
 

joca

Patek
2-Faktor
Som tidigare nämnts så år det bara fråga. Skäms inte :)

Om du visar intresse och de ger bra service så finns ju möjligheten att de en vacker dag får sälja dig en klocka :)
 

jandan

Panerai
Det är bara att gå in och säga att du är sugen på en ny klocka. Får du dålig respons och inget intresse från säljarna,
gå vidare till nästa. Det finns inget köptvång. Vill företagen sälja bemöts du med respekt och får prova.
När jag handlar kan jag aldrig bestämma mig direkt, utan provar, funderar, utvärderar, provar igen...
 

Lurrs

Omega
Min erfarenhet från butikerna i Sthlm är att det inte alls är några problem att få testa klockorna, oftast är de mycket tillmötesgående. Bara att fråga;)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Hallå igen kära klockvänner.

Jajamen, en snabb snabb titt hann det bli. Blev jävligt tight mellan jobbet och stängning, men hann iaf slänga in Breitlingen på reparation samtidigt som jag fick prova ett par spännande omegamodeller hos Bo Berggren! Tackar för tipset om Franks, men jag ska inte köpa bratte! En längre kläm blir det i helgen alt. nästa vecka när jag hämtar klockan! Minst sagt trevlig och tillmötesgående ung säljare på Bo Berggren. Stort plus!
 

noxela

Omega
Sådana här trådar känns surrealistiska. De flesta affärer drivs för att sälja varor. Men när det gäller klockor så ska man känna till hemliga ritualer och ha viss klädsel. Den enda verksamheten som påminner om det är denna:

soup-nazi-left.jpg
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hallå igen kära klockvänner.

Jajamen, en snabb snabb titt hann det bli. Blev jävligt tight mellan jobbet och stängning, men hann iaf slänga in Breitlingen på reparation samtidigt som jag fick prova ett par spännande omegamodeller hos Bo Berggren! Tackar för tipset om Franks, men jag ska inte köpa bratte! En längre kläm blir det i helgen alt. nästa vecka när jag hämtar klockan! Minst sagt trevlig och tillmötesgående ung säljare på Bo Berggren. Stort plus!

Franks säljer Omega också.
 
Topp