• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prova klockor hos AD?

CyberAndre

Cartier
Godkväll kära klocksnackers.

Jag har noll koll på hur det går till hos AD:s och klockbutiker i de dyrare segmenten, men ska imorgon ta med en bekants Breitling Super Avenger A13370 till en AD för att reparera vridning och diskutera andrahandsvärde. Precis som de flesta andra här suktar jag efter klockor i det dyrare segmentet, även om jag som 18-åring inte har i närheten av råd i dagsläget. Kan man trots det be om att få prova någon klocka på handleden utan att bli fullständigt dumförklarad eller utkastad? Ha i åtanke att jag med andra ord har noll koll på kutym i sådana här sammanhang, men är nyfiken på hur det fungerar! :)

Allt väl!
Visst kan det kännas obekvämt och självklart kan man känna sig fullständigt livrädd. Själv är jag fortfarande jätteskraj och tror att jag är till besvär och inte platsar. Men man kan ju låta sin passion ta över! Det är ju jättehäftigt med fina klockor! Tänk vilket arbete som ligger bakom varje klocka!! Och jag tror absolut att man skall ta chansen att prova en fin klocka på handleden, särskilt den man är intresserad av, även om man inte har råd att köpa just då. Faktum är att man måste se klockan på handleden för att veta om den passar och vad man skall spara ihop pengar till.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Sådär! Klockan utplockad och passade på att prova lite klockor längs Biblioteksgatan. Kul som fasen var nya Day Date 40:n i vitguld och Sjöö Sandström Landsort GMT. Bo Berggren bjöd dessutom på reparationen av vridningen! Hade fått prisberäkning på en femhundring, men när jag hämtade ut den idag sade dem att "äh, det där bjuder vi på". Kul första kontakt med en AD!
 
P

Philippe Stern

Guest
Sådär! Klockan utplockad och passade på att prova lite klockor längs Biblioteksgatan. Kul som fasen var nya Day Date 40:n i vitguld och Sjöö Sandström Landsort GMT. Bo Berggren bjöd dessutom på reparationen av vridningen! Hade fått prisberäkning på en femhundring, men när jag hämtade ut den idag sade dem att "äh, det där bjuder vi på". Kul första kontakt med en AD!
DD 40mm är hårdporr. Kul att du fick bra bemötande. Döm aldrig hunden på pälsen. Det vet AD idag.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Sådana här trådar känns surrealistiska. De flesta affärer drivs för att sälja varor. Men när det gäller klockor så ska man känna till hemliga ritualer och ha viss klädsel. Den enda verksamheten som påminner om det är denna:

soup-nazi-left.jpg
Soup Nazi.... nEEEEEEEEEXT :)
 
  • Like
Reactions: PJW

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sådana här trådar känns surrealistiska. De flesta affärer drivs för att sälja varor. Men när det gäller klockor så ska man känna till hemliga ritualer och ha viss klädsel. Den enda verksamheten som påminner om det är denna:

soup-nazi-left.jpg

Visst kan det kännas obekvämt och självklart kan man känna sig fullständigt livrädd. Själv är jag fortfarande jätteskraj och tror att jag är till besvär och inte platsar. Men man kan ju låta sin passion ta över! Det är ju jättehäftigt med fina klockor! Tänk vilket arbete som ligger bakom varje klocka!! Och jag tror absolut att man skall ta chansen att prova en fin klocka på handleden, särskilt den man är intresserad av, även om man inte har råd att köpa just då. Faktum är att man måste se klockan på handleden för att veta om den passar och vad man skall spara ihop pengar till.
Förstår inte vad ni pratar om. Jag har alltid fått bra bemötande oavsett vad jag har på handleden och oavsett hur jag är klädd. Jag tror det sitter mer i era huvuden än i säljaren.
 

Göteborgare

Cartier
Sådär! Klockan utplockad och passade på att prova lite klockor längs Biblioteksgatan. Kul som fasen var nya Day Date 40:n i vitguld och Sjöö Sandström Landsort GMT. Bo Berggren bjöd dessutom på reparationen av vridningen! Hade fått prisberäkning på en femhundring, men när jag hämtade ut den idag sade dem att "äh, det där bjuder vi på". Kul första kontakt med en AD!

Skönt att det finns handlare som inser värdet med att bygga kundrelationer för framtida affärer. Tror inte du kommer att tveka att göra din nästa affär där.
 
  • Like
Reactions: PJW

NiklasM

Omega
2-Faktor
Jag kan känna likadant även om jag har råd att köpa en klocka. De flesta, smarta, butiker investerar tiden att visa dig en klocka för framtiden. Välj annan AD annars.
 
  • Like
Reactions: PJW
En bra AD ska inte ha några problem med att man provar klockor, det är trots allt en ganska stor investering man ska göra! Även om du inte ska köpa nu är du en potentiell köpare i framtiden:)
 
  • Like
Reactions: PJW

Depp-Erik

Cartier
Jag känner igen mig lite, känns lite dumt att be någon spendera arbetstid på att serva mig när det är fullkomligt uppenbart att en deal inte finns på kartan.
Samtidigt, i diskussionerna om gråhandel kontra AD/fysisk butik så brukar servicen hos butiken nämnas som ett starkt argument för eventuellt prispremium. För att den ekvationen ska vara rimligt så ska man nog ändå få klämma lite utan att ha starkt köpintresse.
 
  • Like
Reactions: PJW

soderlund

Cartier
Jag tycker sällan det är speciellt crowded hos gemene AD. Skall jag lägga några 1000-lappar vill jag gärna se produkten IRL innan jag lägger upp slantarna. Du köper väl inte en bil utan att ha suttit i den? Det är ju inte heller så att man springer till AD varje dag och vill testa klockor, utan man gör det när man hittat något intressant, som man är sugen på och som överväger köpa inom en hyfsat snar framtid.
Även fast det inte blir affär vid första kontakten, så finns möjligheten att det blir det längre fram. Om inte på den klockan man kanske först tittade på, men kanske någon annan.

Word by mouth är ju även viktigt när det kommer till försäljning av kapitalvaror / lyxvaror (som nog klockor får ses som), så att inte behandla alla väl / som framtida kunder är inte en speciellt bra idé. Ryktet sprider sig snabbt, och är svårt att tvätta bort.
 
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Kul med diskussionen här. Jag måste ändå säga att det är härligt avslappnat stämning på Bo Berggren, litet och gemytligt. Älskar hur de anställda poppar upp ur spiraltrappan då och då, och man ver aldrig vad de har med sig. Jag har gått förbi Krons ett par gånger, men har lyckats tajma stängning varenda gång. Besök kommer!

När vi ändå är inne på kutym hos urhandlare slog en annan tanke mig. Även om det som sagt inte är aktuellt i dagsläget för min del undrar jag lite kring hur det är med prisdiskussion hos AD:s. Jag har hört lite lätt om det, men det känns ganska konstigt med tanke på att klockorna är prissatta. Hur funkar det?
 
Senast ändrad:

noeLLY

Cartier
Kul med diskussionen här. Jag måste ändå säga att det är härligt avslappnat stämning på Bo Berggren, litet och gemytligt. Älskar hur de anställda poppar upp ur spiraltrappan då och då, och man ver aldrig vad de har med sig. Jag har gått förbi Krons ett par gånger, men har lyckats tajma stängning varenda gång. Besök kommer!

När vi ändå är inne på kutym hos urhandlare slog en annan tanke mig. Även om det som sagt inte är aktuellt i dagsläget för min del undrar jag lite kring hur det är med prisdiskussion hos AD:s. Jag har hört lite lätt om det, men det känns ganska konstigt med tanke på att klockorna är prissatta. Hur funkar det?
Diskutera pris om du är intresserad av att handla. Aldrig annars tycker jag.
 

joca

Patek
2-Faktor
Nej, självfallet inte om ett köp faktiskt inte står framför en. Men hur gör man? Säg att jag är kalassugen på en klocka, har pengarna och ska slå till. Är det vanligt med föhandling?
Jag vet att vissa absolut inte kan tänka sig att pruta men om de blir erbjudna rabatter tackar de självklart ja.

Samtidigt vet jag folk som frågat "hur ser priset ut?" Så det är nog beroende på person skulle jag säga :)
 
  • Like
Reactions: PJW

Göteborgare

Cartier
Nej, självfallet inte om ett köp faktiskt inte står framför en. Men hur gör man? Säg att jag är kalassugen på en klocka, har pengarna och ska slå till. Är det vanligt med föhandling?
Jag har frågat "Och hur mycket blir det exklusive rabatt?". Har bara köpt en klocka i Sverige, men det brukar fungera på de flesta ställen, har dock aldrig testat i matbutiken.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
....och stans i särklass bästa service!
När jag var där inne så ljög säljaren för mig.

Jag känner igen mig lite, känns lite dumt att be någon spendera arbetstid på att serva mig när det är fullkomligt uppenbart att en deal inte finns på kartan.
Samtidigt, i diskussionerna om gråhandel kontra AD/fysisk butik så brukar servicen hos butiken nämnas som ett starkt argument för eventuellt prispremium. För att den ekvationen ska vara rimligt så ska man nog ändå få klämma lite utan att ha starkt köpintresse.

Givetvis är det inte okej att prova klockor om du inte tänkt köpa av handlaren.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nej, självfallet inte om ett köp faktiskt inte står framför en. Men hur gör man? Säg att jag är kalassugen på en klocka, har pengarna och ska slå till. Är det vanligt med föhandling?
"Det har varit trevligt stå här och prata med dig [försäljaren alltså] och jag är sugen på klockan. Om jag köper den här och nu idag, vilket pris kan du ge mig då på klockan?"

Det värsta som kan hända är att försäljaren säger "Tyvärr, jag kan inte göra något på priset."
 

mmx

Cartier
Kul med diskussionen här. Jag måste ändå säga att det är härligt avslappnat stämning på Bo Berggren, litet och gemytligt. Älskar hur de anställda poppar upp ur spiraltrappan då och då, och man ver aldrig vad de har med sig. Jag har gått förbi Krons ett par gånger, men har lyckats tajma stängning varenda gång. Besök kommer!

När vi ändå är inne på kutym hos urhandlare slog en annan tanke mig. Även om det som sagt inte är aktuellt i dagsläget för min del undrar jag lite kring hur det är med prisdiskussion hos AD:s. Jag har hört lite lätt om det, men det känns ganska konstigt med tanke på att klockorna är prissatta. Hur funkar det?
Självklart ska du ta upp det. Självklart en förhandlingsfråga. Prisdiskriminering är kraftfullt precis som vanligt.
 
Jag känner igen mig lite, känns lite dumt att be någon spendera arbetstid på att serva mig när det är fullkomligt uppenbart att en deal inte finns på kartan.
Samtidigt, i diskussionerna om gråhandel kontra AD/fysisk butik så brukar servicen hos butiken nämnas som ett starkt argument för eventuellt prispremium. För att den ekvationen ska vara rimligt så ska man nog ändå få klämma lite utan att ha starkt köpintresse.

Dom har väl fastlön? Bättre att ha något att göra än och bara stå och glo:)
 
Topp