• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provade en Portuguese...

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Var inne och provade en IWC Portuguese idag, och slogs av en, för mig, märklig sak.

Läderbandet på klockan sitter så att den långa biten är vid kl 12 och den korta vid kl 6.
Detta innebär att "flärpen" hamnar vid kl 6, vilket är något som jag aldrig varit med om..

Nu har jag i stort sett aldrig burit en klocka med läder och viklås, men detta känns ändå ovanligt.

Finns det någon särskild anledning till att man har det på det här viset?

En bild för att illustrera vad jag menar:

iwc_portuguese_automatic.jpg
 
U

urinvånaren

Guest
Visst är dom härliga, här kommer min lilla goding!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 347
  • 2.jpg
    2.jpg
    29.2 KB · Visningar: 344

max

Dancing Queen
Iwc:s viklås är felbyggda, antingen så måste man vända banden för att få låset på rätt ställe eller så måste den korta biten av bandet vara ca 55mm kort för att bli bra. Tyvärr gör inte iwc så korta band av någon konstig anledning.

På mig sitter originalbandet ok men för de flesta så viker sig låset in i handleden och många handlare vrider därmed på banden för att det skall sitta bekvämt på fler.
 

Kson

Patek
2-Faktor
max skrev:
Iwc:s viklås är felbyggda, antingen så måste man vända banden för att få låset på rätt ställe eller så måste den korta biten av bandet vara ca 55mm kort för att bli bra. Tyvärr gör inte iwc så korta band av någon konstig anledning.

På mig sitter originalbandet ok men för de flesta så viker sig låset in i handleden och många handlare vrider därmed på banden för att det skall sitta bekvämt på fler.


Varför ändrar inte IWC detta? Svår fråga men vad tror du? :)
 

paradis

Audemars
Ja men om man vänder på hela armbandet,nu stängs den utåt,vänder man,blir det innåt....eller ???? Jag tycker det är så vacker med sådant lås.Superhäftigt.
 
U

urinvånaren

Guest
paradis skrev:
Ja men om man vänder på hela armbandet,nu stängs den utåt,vänder man,blir det innåt....eller ???? Jag tycker det är så vacker med sådant lås.Superhäftigt.

Kan bara hålla med, har haft min nu i 3 i mån kanonnöjd! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Udda! Stör man sig inte mer på att flärpen är åt fel håll än på att låset öppnas åt fel håll?
 

David

Bödeln
vaniljglass skrev:
David skrev:
Ser likadant ut på de Oris jag köpt med läder och viklås. Vänder bandet det första jag gör.

Hur funkar det med loggan på spännet då? Hamnar den inte åt "fel" håll, dvs uppochner?

Beror på hur man ser det, bokstavligt. När du håller upp armen för att titta på klockan kommer ju loggan att vara rättvänd för den som befinner sig mittemot. :)
 
Topp