Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Provtrycka 50m ur eller inte?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Smulan, 10 juni 2013.

1. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    En urmakare jag använder ibland vägrade göra det med motiveringen att han varit med om att glasen "poppat" efter tryckningen på otäta klockor. Är det en vedertagen praxis att inte trycka 50m ur?

2. China

China Guest

Nej, vitsen är just att ev. problem visar sig vid en provtryckning.

3. hook

hook I'm user not a dealer!

Lika bra att alltid trycka, sen kanske det är optimalt att trycka torrt till 10bar för att sen maxa på i vatten till max djup.

4. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Helt klart en poäng i det :)

Finns det något krav för tillverkare att klockan ska tåla motsvarande gastryck från insidan? Man skulle kunna tänka sig att det är konstruktivt svårare men om inte kan ju en provtryclning få en oväntat dyrbar konsekvens.

5. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Jag har upplevt att i princip alla ur med spec 3-5 atm ej skall badas med. Jag minns att det fanns en term när jag jobbade som hette "poolbad" dvs ur med 5 atm. Vad det betydde var väl att uren skulle tåla lite väta men bara kort. Hence så tror jag få urmakare testar ur som har spec 3-5 atm med motiveringen att man ändå inte ska bada med dem...

6. China

China Guest

Jag förstår hur du menar, men det skulle leda till problem med urverket och inte vara så lyckat i praktiken.

7. China

China Guest

Vattentäthet handlar även om täthet för gaser t.ex. vattenånga, är klockan otät så blir det förr eller senare problem.

yonsson gillar detta.
  8. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm

Absolut. Ber du om tryckhetstest så utför de ett (oftast) dock så är det oftast på automatik som det görs på ur med minst 10 atm. Men du har helt rätt, även lite kondens på glaset kan ställa till det så småningom

9. Smulan
    Trådstartare

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Det var precis en annan del av motiveringen.

10. Poad

Poad Torpare

Nej det är det inte en vedertagen praxis och det är heller inte vanligt att man testar det angivna värdet på en gång - i ditt fall 5 atm, utan man börjar snarare med 3 i så fall.
    Jag har själv varit med om att urmakare inte vill trycktesta fullt ut men då har det handlat om äldre klockor, där varken jag eller urmakaren känner till tidigare servicehistorik. Det kan hända, vad jag förstått, rätt tråkiga saker om man trycker en klocka som inte är tät och man kan då förstå att urmakaren inte vill ta ansvar för vad som kan hända.

11. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Min AP RO (från 80-talet) är 50m och lika så min Schwarz Etienne och dessa provtryckte min urmakare utan att tveka, trots dyra och fina ur.
    Då jag är mest är van vid dykarur har jag en tendens att doppa klockan vid tvätt, disk, duscha etc och det skulle vara förödande om klockorna läckte.

Gå till en annan urmakare som provtrycker åt dig.

Mårtenssons ur Brookfield