• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Provtryckning

Martinsthlm

Breitling
Betalade 70-80:- för dessa två... ;)



Klart det inte riktigt går att jämföra, deras delar köps in från Rolex etc. och självklart måste de ta betalt för servicen. Men visst kan man tycka att det är lite dyrt med 150:- för en o-ring...

tjusiga satser! :) jo absolut så tar väl Rolex ut ett premium på allting, och skulle o-ringen specificeras som ett kostnad på 1,5 sek på kvittot och resten på ren service så skulle väl antagligen en del kunder börja undra "vad är det egentligen för o-ring"?! men om den istället kostar 150 sek så antar nog folk med automatik att det är en superduper o-ring ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
tjusiga satser! :) jo absolut så tar väl Rolex ut ett premium på allting, och skulle o-ringen specificeras som ett kostnad på 1,5 sek på kvittot och resten på ren service så skulle väl antagligen en del kunder börja undra "vad är det egentligen för o-ring"?! men om den istället kostar 150 sek så antar nog folk med automatik att det är en superduper o-ring ;)


Jag är ganska säker på att det inte är enbart gummi i deras ringar med (blandning av grafit etc. ?) + en hel del kostnader från FoU om ska bäras... Dessa billiga i gummi fungerar dock utmärkt för gammelmögel som inte ska dyka ;)
 

Martinsthlm

Breitling
Jag är ganska säker på att det inte är enbart gummi i deras ringar med (blandning av grafit etc. ?) + en hel del kostnader från FoU om ska bäras... Dessa billiga i gummi fungerar dock utmärkt för gammelmögel som inte ska dyka ;)


Det finns ju o-ringar i massa olika material, den intresserade kan väl börja med att plöja Wikipedia ;) det finns ju många olika sorters "gummi" och att FoU ska bäras är ju självklart men 150 per o-ring framstår ändå som rejält dyrt, alltså klockors o-ringar är ju knappast den mest extrema applikationen, det finns ju o-ringar i Viton t.ex. som klarar syror osv... men eftersom Rolex knappast kommer släppa specifikationen på o-ringarna dom använder så blir ju allt bara spekulationer ;)
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kommer definitivt se till att ha en egen maskin/apparat för provtryckning i framtiden. Känns som bäst pris i längden :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kommer definitivt se till att ha en egen maskin/apparat för provtryckning i framtiden. Känns som bäst pris i längden :)

Bara att gå på en sådan här som visades på Hodinkee för runt 100 loppor, du har sparat in kostnaden efter bara 400 tryckningar! ;)

http://www.ebay.co.uk/itm/VERY-RARE...80897245087?pt=UK_Gadgets&hash=item58af3eb79f

ILuoPO3.jpg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Betalade 450 för trycktest och gångkontroll hos Rob. Sedan betalade jag 1850 för täthetsservice inkl. ny krona, kronhals och glas.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Lurigt detta, för viss var det typ 250 det kostade tidigare? Senare hörde jag att det från Rolex HQ kommit order om att det skall kosta typ 500 utan packningar?
Jaså. Det var i alla fall vad jag fick betala för att trycka en gammal rolex förra veckan. Iofs i kombination med lite förlängning av vikt länk. Kanske är annan tariff om man samtidigt utför annan service?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor

isbjörn

Panerai
helt galna priser egentligen, jag köper in del o-ringar av god kvalitet i mitt jobb och inte kostar dom några 150kr/st ;)

Men det är ju inte själva o-ringen man pröjsar för. Det är ju det faktum att rätt ring finns tillgänglig där och då. Logistiken bakom. Utveckling, tillverkning, distribution och lagerhållning. Etc etc...
Själva o-ringen kostar nog inte en krona.

skickat via mobilen och Tapatalk
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Men det är ju inte själva o-ringen man pröjsar för. Det är ju det faktum att rätt ring finns tillgänglig där och då. Logistiken bakom. Utveckling, tillverkning, distribution och lagerhållning. Etc etc...
Själva o-ringen kostar nog inte en krona.

skickat via mobilen och Tapatalk


Det är ju samma med allt. En Iphone kostar inte mycket pengar materialmässigt, men framtagandet, utvecklandet och alla som står på led för att få betalt är kostsamt.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Slänger in en relaterad fråga här till er som liksom mig bor långt från en Rolex AD. Låter ni er lokala urmakare utföra provtryckning och täthetsservice på era Rolex eller är det bara dumt?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Slänger in en relaterad fråga här till er som liksom mig bor långt från en Rolex AD. Låter ni er lokala urmakare utföra provtryckning och täthetsservice på era Rolex eller är det bara dumt?

Nu har jag ju inte varit rolexägare speciellt länge, men jag skulle nog vilja känna den lokala urmakaren rätt bra om jag skulle låta denne hantera mina älsklingar.
 
Topp