• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pruta hos AD?

marw

Panerai
2-Faktor
Bor här i Lissabon så ingen stress över en weekend att hitta säljaren som släpper den för 30k.
Bor du i Lissabon så har du ju nytta av att ha handlat klockan av lokal AD om det uppstår något problem med klockan. Jag är ganska mycket i Lissabon själv då vi har tillgång till en lägenhet i Cascais och det finns ju flera AD både i och i närheten av Lissabon, har dock inga konkreta tips. Känn dig för lite och du hittar nog rätt pris förr eller senare precis som du skriver.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är milsvidd skillnad mellan listpris och marknadspris. Jag har jobbat i många år med kapitalprodukter på upp till 5 miljoner kronor och marknadsvärdet var 60 % av listpriset. Ett listpris finns framtaget av många andra skäl, men ta det inte som ett pris du ska betala. Det här vet alla och en bra handlare ger dig rätt pris i säljprocessen. Det är inte din skyldighet att ifrågasätta priset, det är handlaren som ska ge dig ett skäligt pris. Jag går vidare om säljaren föreslår ett överpris till mig, då tappar jag förtroendet direkt. Är du sugen och vill göra affär direkt får du bita i det sura äpplet och fråga vad som kan göras på priset eller föreslå ett pris du vet är normalt. Priset av en urmakare är så klart högre än av en gråhandlare.
 

kalle.96

Breitling
Det är milsvidd skillnad mellan listpris och marknadspris. Jag har jobbat i många år med kapitalprodukter på upp till 5 miljoner kronor och marknadsvärdet var 60 % av listpriset. Ett listpris finns framtaget av många andra skäl, men ta det inte som ett pris du ska betala. Det här vet alla och en bra handlare ger dig rätt pris i säljprocessen. Det är inte din skyldighet att ifrågasätta priset, det är handlaren som ska ge dig ett skäligt pris. Jag går vidare om säljaren föreslår ett överpris till mig, då tappar jag förtroendet direkt. Är du sugen och vill göra affär direkt får du bita i det sura äpplet och fråga vad som kan göras på priset eller föreslå ett pris du vet är normalt. Priset av en urmakare är så klart högre än av en gråhandlare.
Intressant inlägg i ämnet!
Bor du i Lissabon så har du ju nytta av att ha handlat klockan av lokal AD om det uppstår något problem med klockan. Jag är ganska mycket i Lissabon själv då vi har tillgång till en lägenhet i Cascais och det finns ju flera AD både i och i närheten av Lissabon, har dock inga konkreta tips. Känn dig för lite och du hittar nog rätt pris förr eller senare precis som du skriver.
Yes, tänkte på handlaren som finns i vasco de gama gallerian vid oriente. Men annars testa någon annan butik.
Självklart så går det att förhandla om priset hos AD, bemöt säljaren som du själv vill bli bemött som kund så ordnar det sig.
Visst är det så, bra få tips av mer erfarna om hur hårt man kan pruta bara.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
På Blocket så torde detta vara en framgångsrik fras då den används frekvent: "Kompis, sista pris. Jag köper. Betalar med cash."
'Du får xxxx och jag hämtar den imorgon, smidig affär, betalar med swish'.
Classic Blocket, och då erbjuder de 50% av försäljningspriset.
 

E.Z.

Cartier
Håll fokus på klockan, inte på handlaren. Det finns flerhandlare om du inte kommer överens med denna. Det globala snittvärdet är mer rätt än vad en enstaka handlare anser. Som konsument är du grymt bra skyddad om något händer om du handlar i Sverige. Det är värt att betala lite mer i Sverige, men inte mycket mer. Kolla med en svensk AD. Säg som det är. Du står inför en affär utomlands. Kan han/hon matcha det någorlunda? Om inte, köp den i Portugal. Det är inte lätt att ha huvudet kallt när man nästan har den i handen. :hungry:

Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):

- Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.

- Tidpunkt - förhandla inte en långlördag när butiken är full. Förhandlingen är mellan dig och butiken och ju fler som hör desto sämre är dina chanser att lyckas. Och mycket folk betyder att personalen är okoncentrerad. Däremot en tisdag eftermiddag när ingen annan är inne i butiken kan vara en bättre tidpunkt. Och du får oftast bättre service generellt.

- Kassaflöde I - försök ta reda på om butiken äger klockorna eller konsignationslager. Om butiken äger dem är de säkerligen mer angelägna om att sälja en om tillverkaren håller med lagret.

- Kassaflöde II - vissa butiker behöver pengar vid månadsskiftet, så den 28-29-30 kan vara bättre dagar än i början av en månad.

- Process - en prutningsprocess kan pågå under mer än ett besök. Underskatta inte det faktum att om du återkommer och repeterar samma ståndpunkt kan det vara enklare än att pruta 30% på en kvart

- Låt butiken spela ut sina kort först. Fråga hellre butiken om de ger några rabatter först innan du spelar ut att du vill ha 30%. Psykologin att pruta 30% i ett par steg kan vara enklare än att få motparten att komma ner 30% i ett slag. Så om butiken när du frågar säger "vi kan ge 10%" så är gapet att förhandla om 20%

- Smickra - butikspersonal är också människor och att smickra för att få dem med sig är ofta ett bra knep. Guldläge har du om du ska köpa en Omega och säljaren har en likadan. Då är det bara att smöra på hur snygg den är, hur den passar säljarens (och din) stil, m.m.

- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna

- Huvudräkning - räkna ut i huvudet vad du har råd med. Du ska inte behöva kolla vad X% rabatt innebär på telefonen för att veta. Förbered dig alltså innan.

- BATNA - vet om vad ditt BATNA (best alternative to no agreement) är innan du går in i butiken och vik INTE från det. Börjar du tveka märker personalen det och sannolikheten att lyckas minskar. Så gör upp med dig själv innan. Om du ändå är frestad - säg tack, att du måste fundera och be att få återkomma.

...my two cents
 

E.Z.

Cartier
Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):

- Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.

- Tidpunkt - förhandla inte en långlördag när butiken är full. Förhandlingen är mellan dig och butiken och ju fler som hör desto sämre är dina chanser att lyckas. Och mycket folk betyder att personalen är okoncentrerad. Däremot en tisdag eftermiddag när ingen annan är inne i butiken kan vara en bättre tidpunkt. Och du får oftast bättre service generellt.

- Kassaflöde I - försök ta reda på om butiken äger klockorna eller konsignationslager. Om butiken äger dem är de säkerligen mer angelägna om att sälja en om tillverkaren håller med lagret.

- Kassaflöde II - vissa butiker behöver pengar vid månadsskiftet, så den 28-29-30 kan vara bättre dagar än i början av en månad.

- Process - en prutningsprocess kan pågå under mer än ett besök. Underskatta inte det faktum att om du återkommer och repeterar samma ståndpunkt kan det vara enklare än att pruta 30% på en kvart

- Låt butiken spela ut sina kort först. Fråga hellre butiken om de ger några rabatter först innan du spelar ut att du vill ha 30%. Psykologin att pruta 30% i ett par steg kan vara enklare än att få motparten att komma ner 30% i ett slag. Så om butiken när du frågar säger "vi kan ge 10%" så är gapet att förhandla om 20%

- Smickra - butikspersonal är också människor och att smickra för att få dem med sig är ofta ett bra knep. Guldläge har du om du ska köpa en Omega och säljaren har en likadan. Då är det bara att smöra på hur snygg den är, hur den passar säljarens (och din) stil, m.m.

- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna

- Huvudräkning - räkna ut i huvudet vad du har råd med. Du ska inte behöva kolla vad X% rabatt innebär på telefonen för att veta. Förbered dig alltså innan.

- BATNA - vet om vad ditt BATNA (best alternative to no agreement) är innan du går in i butiken och vik INTE från det. Börjar du tveka märker personalen det och sannolikheten att lyckas minskar. Så gör upp med dig själv innan. Om du ändå är frestad - säg tack, att du måste fundera och be att få återkomma.

...my two cents

OCH: om du vill hamna på 30% kan det vara klokt att be om 40%. Viljan att kompromissa skickar en snygg signal såklart. Och glöm inte tillbehören - ett utbytesband, ett reseetui, en coffeetable bok eller annat kan vara något att få med på köpet. Tänk bara på att ta det allra sist i förhandlingen.
 

Zingo

Rolex
Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):

- Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.

- Tidpunkt - förhandla inte en långlördag när butiken är full. Förhandlingen är mellan dig och butiken och ju fler som hör desto sämre är dina chanser att lyckas. Och mycket folk betyder att personalen är okoncentrerad. Däremot en tisdag eftermiddag när ingen annan är inne i butiken kan vara en bättre tidpunkt. Och du får oftast bättre service generellt.

- Kassaflöde I - försök ta reda på om butiken äger klockorna eller konsignationslager. Om butiken äger dem är de säkerligen mer angelägna om att sälja en om tillverkaren håller med lagret.

- Kassaflöde II - vissa butiker behöver pengar vid månadsskiftet, så den 28-29-30 kan vara bättre dagar än i början av en månad.

- Process - en prutningsprocess kan pågå under mer än ett besök. Underskatta inte det faktum att om du återkommer och repeterar samma ståndpunkt kan det vara enklare än att pruta 30% på en kvart

- Låt butiken spela ut sina kort först. Fråga hellre butiken om de ger några rabatter först innan du spelar ut att du vill ha 30%. Psykologin att pruta 30% i ett par steg kan vara enklare än att få motparten att komma ner 30% i ett slag. Så om butiken när du frågar säger "vi kan ge 10%" så är gapet att förhandla om 20%

- Smickra - butikspersonal är också människor och att smickra för att få dem med sig är ofta ett bra knep. Guldläge har du om du ska köpa en Omega och säljaren har en likadan. Då är det bara att smöra på hur snygg den är, hur den passar säljarens (och din) stil, m.m.

- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna

- Huvudräkning - räkna ut i huvudet vad du har råd med. Du ska inte behöva kolla vad X% rabatt innebär på telefonen för att veta. Förbered dig alltså innan.

- BATNA - vet om vad ditt BATNA (best alternative to no agreement) är innan du går in i butiken och vik INTE från det. Börjar du tveka märker personalen det och sannolikheten att lyckas minskar. Så gör upp med dig själv innan. Om du ändå är frestad - säg tack, att du måste fundera och be att få återkomma.

...my two cents
Två reflektioner:
1) Kloka ord.
2) Förstår varför vissa väljer att köpa direkt hos gråhandlare för att slippa denna process.. Tror att ADs faktiskt förlorar ganska många kunder pga detta men så hämtar de säkert igen det på "vanliga människor" (dvs sånna utanför KS) som blir supernöjda om de får 10 % på ex en Omega.
 

månljus

Panerai
Om jag får låna tråden lite ..
Får man sämre rabbat på billigare ur ? Låt oss säga i 10k klassen?
Inte direkt svar på din fråga men om man inte lyckas pruta på priset när det kommer till billigare klockor så kan man ju testa om dom kanske kan slänga med något annat. Till exempel ett extra läderband i annan färg osv. Det har jag löst några gånger.
Edit: Då försökte jag i och för sig inte ens pruta på priset.
 

Makkanxd

Rolex
Inte direkt svar på din fråga men om man inte lyckas pruta på priset när det kommer till billigare klockor så kan man ju testa om dom kanske kan slänga med något annat. Till exempel ett extra läderband i annan färg osv. Det har jag löst några gånger.
Edit: Då försökte jag i och för sig inte ens pruta på priset.

Låter vettigt ! Borde man även kunna testa även om man lyckas pruta en litegrann men inte är nöjd !
 

Apansson

Torpare
Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):

- Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.

- Tidpunkt - förhandla inte en långlördag när butiken är full. Förhandlingen är mellan dig och butiken och ju fler som hör desto sämre är dina chanser att lyckas. Och mycket folk betyder att personalen är okoncentrerad. Däremot en tisdag eftermiddag när ingen annan är inne i butiken kan vara en bättre tidpunkt. Och du får oftast bättre service generellt.

- Kassaflöde I - försök ta reda på om butiken äger klockorna eller konsignationslager. Om butiken äger dem är de säkerligen mer angelägna om att sälja en om tillverkaren håller med lagret.

- Kassaflöde II - vissa butiker behöver pengar vid månadsskiftet, så den 28-29-30 kan vara bättre dagar än i början av en månad.

- Process - en prutningsprocess kan pågå under mer än ett besök. Underskatta inte det faktum att om du återkommer och repeterar samma ståndpunkt kan det vara enklare än att pruta 30% på en kvart

- Låt butiken spela ut sina kort först. Fråga hellre butiken om de ger några rabatter först innan du spelar ut att du vill ha 30%. Psykologin att pruta 30% i ett par steg kan vara enklare än att få motparten att komma ner 30% i ett slag. Så om butiken när du frågar säger "vi kan ge 10%" så är gapet att förhandla om 20%

- Smickra - butikspersonal är också människor och att smickra för att få dem med sig är ofta ett bra knep. Guldläge har du om du ska köpa en Omega och säljaren har en likadan. Då är det bara att smöra på hur snygg den är, hur den passar säljarens (och din) stil, m.m.

- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna

- Huvudräkning - räkna ut i huvudet vad du har råd med. Du ska inte behöva kolla vad X% rabatt innebär på telefonen för att veta. Förbered dig alltså innan.

- BATNA - vet om vad ditt BATNA (best alternative to no agreement) är innan du går in i butiken och vik INTE från det. Börjar du tveka märker personalen det och sannolikheten att lyckas minskar. Så gör upp med dig själv innan. Om du ändå är frestad - säg tack, att du måste fundera och be att få återkomma.

...my two cents
Du är en mardrömskund, och duktiga säljare ser igenom såna som du ;)
 

MånsT

Rolex
- Utseende - se inte ut som massa pengar - utan se hellre ut som någon som sannolikt behövt spara ihop till klockan än som kan köpa en i veckan. Så bort med kapitalvarorna (även din nya Iphone) och loggorna
Hela ditt inlägg var intressant, en del logiska saker som kan underlätta. Dock reagerade jag på denna biten. Genuin fråga nu, försöker inte vara dryg: du tror inte det kan hjälpa om man redan bär en minst lika dyr klocka under tiden?

Tänker mer på teorin att om man redan äger (minst) en, är på väg att köpa en till så är kanske sannolikheten att man köper fler i framtiden relativt stor? Eller butikspersonal tänker inte på långsiktiga "relationer"?
 

E.Z.

Cartier
Hela ditt inlägg var intressant, en del logiska saker som kan underlätta. Dock reagerade jag på denna biten. Genuin fråga nu, försöker inte vara dryg: du tror inte det kan hjälpa om man redan bär en minst lika dyr klocka under tiden?

Tänker mer på teorin att om man redan äger (minst) en, är på väg att köpa en till så är kanske sannolikheten att man köper fler i framtiden relativt stor? Eller butikspersonal tänker inte på långsiktiga "relationer"?

Ja, du har nog rätt och det visar ju på att verkligen är en potentiell kund. Långsiktiga relationer är ju absolut en nödvändighet för affärer som säljer dyra klockor. Tror också många butiker är livrädda för att hamna i samma fälla som Expert gjorde. Dvs massvis med folk kom dit och bad om råd och fick service och sedan gick de och köpte sin nya TV på Media Markt. Sedan ska man ju inte glömma att även gråhandlare får sina klockor någonstans ifrån och om inte tillverkarna släpper direkt till gråhandlare kommer ju ALLA klockor på ett eller annat sätt via AD. Sedan tjänar gråhandlare pengar på sin verksamhet. Så om vi frångår tillfälliga valutakurser och liknande bör AD kunna matcha gråhandlare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, du har nog rätt och det visar ju på att verkligen är en potentiell kund. Långsiktiga relationer är ju absolut en nödvändighet för affärer som säljer dyra klockor. Tror också många butiker är livrädda för att hamna i samma fälla som Expert gjorde. Dvs massvis med folk kom dit och bad om råd och fick service och sedan gick de och köpte sin nya TV på Media Markt. Sedan ska man ju inte glömma att även gråhandlare får sina klockor någonstans ifrån och om inte tillverkarna släpper direkt till gråhandlare kommer ju ALLA klockor på ett eller annat sätt via AD. Sedan tjänar gråhandlare pengar på sin verksamhet. Så om vi frångår tillfälliga valutakurser och liknande bör AD kunna matcha gråhandlare.
Köper inte ditt resonemang angående gråhandeln. Butiker behöver bli av med lagervaror för stt öka omsättningen och för att plocka in nya modeller. Man vill nog inte vara den AD som säljer minst exemplar av respektive märke i Sverige. För att lyckas med det säljer de ibland för vad jag gissar är break even. Gråhandlare lägger på några % och går plus, gråhandlarnunden blir nöjd.

Det innebär inte per automatik att man borde kunna få samma rabatt hos ADn. Dessutom skiljer möjligheten till rabatt beroende på kundflödet, hyran, personalen mm. Lycka till att få bra rabatter i GBG utan bra relation med butiken, gråhandlar-rabatt i GBG kan du glömma. :)
 

E.Z.

Cartier
Köper inte ditt resonemang angående gråhandeln. Butiker behöver bli av med lagervaror för stt öka omsättningen och för att plocka in nya modeller. Man vill nog inte vara den AD som säljer minst exemplar av respektive märke i Sverige. För att lyckas med det säljer de ibland för vad jag gissar är break even. Gråhandlare lägger på några % och går plus, gråhandlarnunden blir nöjd.

Det innebär inte per automatik att man borde kunna få samma rabatt hos ADn. Dessutom skiljer möjligheten till rabatt beroende på kundflödet, hyran, personalen mm. Lycka till att få bra rabatter i GBG utan bra relation med butiken, gråhandlar-rabatt i GBG kan du glömma. :)

Absolut - men det jag säger är att: all things being equal så borde butikerna kunna matcha gråhandel. Sedan finns lokala variationer i små städer som Göteborg. Tom Sverige är en liten marknad - vi är nio miljoner människor på en jätteyta - och alla sådana saker spelar in. Jag har en gissning: tror många butiker är rädda att släppa till gråhandlare på sin egna marknad vilket skulle devalvera deras värde varför Göteborgsbutiker inte gärna matchar gråhandlare på hemmaplan. Av samma anledning kommer många gråhandlarklockor från andra marknader. Men detta betyder inte att VILJAN att matcha saknas och kan göras i enskilda fall över disk. På samma sätt som att många butiker rear för de behöver nå två kunder - de som kan betala fullpris och de som bara kan betala reapriset gäller samma ekonomiska förutsättningar för klockaffärer. Eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Absolut - men det jag säger är att: all things being equal så borde butikerna kunna matcha gråhandel. Sedan finns lokala variationer i små städer som Göteborg. Tom Sverige är en liten marknad - vi är nio miljoner människor på en jätteyta - och alla sådana saker spelar in. Jag har en gissning: tror många butiker är rädda att släppa till gråhandlare på sin egna marknad vilket skulle devalvera deras värde varför Göteborgsbutiker inte gärna matchar gråhandlare på hemmaplan. Av samma anledning kommer många gråhandlarklockor från andra marknader. Men detta betyder inte att VILJAN att matcha saknas och kan göras i enskilda fall över disk. På samma sätt som att många butiker rear för de behöver nå två kunder - de som kan betala fullpris och de som bara kan betala reapriset gäller samma ekonomiska förutsättningar för klockaffärer. Eller?
Nej. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alright. Kan du inte utveckla varför svenska handlare inte har möjlighet att matcha när gråhandeln finns med klockor från så mycket andra länder?
Tror du inga klockor från Uret, Mywatch mm kommer från Sverige så tror du fel. Jag har redan skrivit varför butiker säljer vidare billigt.

Bara för att vissa modeller säljs på det viset av vissa innebär inte det att butiken ger samma pris till en kund i butiken.
 

E.Z.

Cartier
Tror du inga klockor från Uret, Mywatch mm kommer från Sverige så tror du fel. Jag har redan skrivit varför butiker säljer vidare billigt.

Bara för att vissa modeller säljs på det viset av vissa innebär inte det att butiken ger samma pris till en kund i butiken.

Så kan det vara men butikerna har iallafall en anpassad prissättning - hela vägen från fullpris till det de släpper klockan för till gråhandlarn (de du nämner). Så beroende på vem som frågar och dens buying power är priserna i högsta grad förhandlingsbara.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Att pruta är en förhandling som vilken som helst och det som kan förbättra chanserna (om du frågar mig är):

- Motparten ska vara rätt - helst ägaren eller någon chef alltså personer med mandat och förhandlingsvana. Glöm ny personal och helgpersonal - de har säkerligen mindre mandat om något. Att de ska "fråga chefen" urvattnar dina argument och slösar tid. Av samma skäl pruta hellre i små butiker än stora - ju större butiker (tänk NK) har mer generellt policies och riktlinjer än små butiker. Ställ frågor om personalen - en oskyldig fråga som "hur länge har du arbetat här" ger ofta mycket information.

......

Om vi pratar klockor så skulle jag säga att de bästa chanserna är om du har en relation till butik och de vet att du inte är en strulig eller velig kund, de ska veta att om du får ett bra pris så tar du den där och nu.
Exempelvis så fick jag 30% omgående på en ganska så populär Omega när jag köpte den föra året genom att bara fråga "vilket pris kan du ge". Helt enkelt för att de vet vem jag är, de vet att när jag väl frågar om pris på klocka så är jag seriös spekulant och redo att slå till på en gång om priset är rätt.
Så det är väl det lite tråkiga svaret för de som inte regelbundet handlar eller lämnar inte klockor hos en AD, alltså är en återkommande kund. Men det är inte så konstigt, varför skulle de ge någon nämnvärd rabatt på något de vet ändå kommer sälja om de inte vet att de tjänar på det i längden. Sedan finns det så klart hyllvärmare som de bara är glada att få iväg även helt utan vinst.
Men det jag skulle komma till är att det du skrev om att göra en process av de med kanske återkommande besök låter för mig som en jobbig kund, bättre då att göra klart att du är redo att handla om priset är rätt och i så fall gör vi en affär nu.
Men du har helt rätt i att man måste se till att prata med rätt person och att det blir enklare om det är vid en lugnare tidpunkt på dagen.
 

E.Z.

Cartier
Om vi pratar klockor så skulle jag säga att de bästa chanserna är om du har en relation till butik och de vet att du inte är en strulig eller velig kund, de ska veta att om du får ett bra pris så tar du den där och nu.
Exempelvis så fick jag 30% omgående på en ganska så populär Omega när jag köpte den föra året genom att bara fråga "vilket pris kan du ge". Helt enkelt för att de vet vem jag är, de vet att när jag väl frågar om pris på klocka så är jag seriös spekulant och redo att slå till på en gång om priset är rätt.
Så det är väl det lite tråkiga svaret för de som inte regelbundet handlar eller lämnar inte klockor hos en AD, alltså är en återkommande kund. Men det är inte så konstigt, varför skulle de ge någon nämnvärd rabatt på något de vet ändå kommer sälja om de inte vet att de tjänar på det i längden. Sedan finns det så klart hyllvärmare som de bara är glada att få iväg även helt utan vinst.
Men det jag skulle komma till är att det du skrev om att göra en process av de med kanske återkommande besök låter för mig som en jobbig kund, bättre då att göra klart att du är redo att handla om priset är rätt och i så fall gör vi en affär nu.
Men du har helt rätt i att man måste se till att prata med rätt person och att det blir enklare om det är vid en lugnare tidpunkt på dagen.

Ja det krävs ju lite fingertoppskänsla - framförallt på den sociala biten.....
 
Topp