Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Pruta hos AD

Diskussion i 'Diskussion' startad av kalle.96, 23 juli 2016.

1. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Hejsan,

Finns ju tråd om priser hos AD och de flesta här verkar pruta vid köp. Som nybörjare så blir man ju nyfiken på hur ni går tillväga för pruta på klocka i premiumsegmentet samt hur mycket som är prutbart om man inte är stammis, 5 % 10 % ?

Hoppas det inte verkar som historiens dummaste fråga, mest nyfiken inför kommande köp hos AD.

Affe gillar detta.
  2. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Bara att prova, nästan ingen har dött av att pruta oförskämt, inte i Sverige iaf.
    Det är dina surt förvärvade pengar du skall spendera, så upp till dig hur hårt du vill hålla i dessa.

Sen är det väldigt olika från butik till butik och väldigt beroende på vad du skall handla.

3. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Visst är det så, iofs så befinner sig både butiken och jag i Lissabon men tror nog pruta kan vara görbart.

Ca 41K för Breitling Aerospace Evo enligt säljare så kanske prova att buda från 38 ? Hur lågt kan man gå utan att skämma ut sig tycker ni mer erfarna ?

4. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Du kan nog pruta 20% utan större problem.

5. Dixie

Dixie Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i Gbg
    Kan definitivt försöka utan problem...

Ninen79 gillar detta.
  6. Sinizter

Sinizter Bonde

Från:
    Stockholm
    Försöka kan man ju alltid göra, värsta som kan hända är väl att det inte blir något :)

7. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Det kan man ju alltid, vill ju dock ha lite realistiska förväntningar
    Visst är det så, trist bara att torska en prutning!
    Intressant, var faktiskt mer än jag räknat med!

8. Hugii

Hugii Biskop

Har du funderat på att kolla vad gråhandlare vill ha och ha det som ett riktmärke...tex Uret vill ha 32tkr..... så lycka till.

9. stelah

stelah Biskop

12 % minst om det är populära klockor, upp till 30 % på osäljbara modeller och mindre populära, kanske mer på vissa. Det är min uppfattning och erfarenhet på klockor över 50K. Jag tror du får en bra fingervisning på chrono24.com. Där ser du vad handlare i olika länder begär. Som med all statistik kan du ta bort de högsta och de lägsta innan du får ett trovärdigt värde. Personligen ger det bästa känslan att köpa från svensk AD, men skillnaden får inte vara för stor mot det globala snittpriset.

10. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Smart! Det var något jag inte funderat över!

11. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Så om man kör på 15 % så borde man ha bra möjlighet för att stänga affären med andra ord ? Beror ju såklart på säljaren också!

12. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Bjud 30 jämnt, inte en krona högre.

13. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Vilka är dem mest populär modellerna? Navitimer 01, Chronmat B01 och SOH? Har fått erbjudande om 20% hos svensk AD i Sthlm som jag inte ens har en relation till.

14. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Vad ska man bjuda på om man vill ha med Diver PRO III ? 30,5 ? Bandet Löst går väl på några lakan ?

15. stelah

stelah Biskop

Håll fokus på klockan, inte på handlaren. Det finns flerhandlare om du inte kommer överens med denna. Det globala snittvärdet är mer rätt än vad en enstaka handlare anser. Som konsument är du grymt bra skyddad om något händer om du handlar i Sverige. Det är värt att betala lite mer i Sverige, men inte mycket mer. Kolla med en svensk AD. Säg som det är. Du står inför en affär utomlands. Kan han/hon matcha det någorlunda? Om inte, köp den i Portugal. Det är inte lätt att ha huvudet kallt när man nästan har den i handen. :hungry:

16. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Finns ju som tur är många Bratte butiker i Lissabon :) Bjuda 30k och om det nekas så testar man nästa ställe.

17. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    15% tycker jag är för lite. Du har sett urets referenspriser och de är en svensk gråhandlare. Det finns seriösa tyska gråhandlare som har klockan ute för ca 27-28, kanske finns ännu lägre orkade inte bläddra igenom alla annonser (se chrono24). Det är ju trevligt att handla av AD men för mig är den stora fördelen närheten om problem uppstår senare. Du kanske är ofta i Lissabon men om du nu är där tillfälligt så tappar du hela vinsten med närhetsprincipen och bör lägga än mer fokus på priset. Håller med andra att 30 är rimligt. Ingen exakt koll på vad bandet ligger på nytt men det kan du säkert hitta på nätet. Pruta hårt och köp klockan via annan handlare om du inte har någon framgång.

18. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Bor här i Lissabon så ingen stress över en weekend att hitta säljaren som släpper den för 30k.

19. stelah

stelah Biskop

Jag svarade på det första inlägget och då visste jag inte vilken modell TS var ute efter. Jag tänkte nog på vissa Rolex-modeller och vissa Panerai som mest populära. Det här med relation har jag inte till övers för. Min erfarenhet är att de mest lojala kunderna är de man tjänar mest på.

20. stelah

stelah Biskop

Uret är inget bra riktmärke, tycker jag. Jag har själv letat efter en speciell Reverso-modell som listar 78000 kr. Uret tar 62000 kr och det globala snittpriset ligger på 50000 kr. Uret är för dyrt alltså, det blir min konklusion.

Senast ändrad: 23 juli 2016
    Uggla gillar detta.
  21. wayne

wayne Friends of KS

Självklart så går det att förhandla om priset hos AD, bemöt säljaren som du själv vill bli bemött som kund så ordnar det sig.

22. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Bor du i Lissabon så har du ju nytta av att ha handlat klockan av lokal AD om det uppstår något problem med klockan. Jag är ganska mycket i Lissabon själv då vi har tillgång till en lägenhet i Cascais och det finns ju flera AD både i och i närheten av Lissabon, har dock inga konkreta tips. Känn dig för lite och du hittar nog rätt pris förr eller senare precis som du skriver.

23. stelah

stelah Biskop

Det är milsvidd skillnad mellan listpris och marknadspris. Jag har jobbat i många år med kapitalprodukter på upp till 5 miljoner kronor och marknadsvärdet var 60 % av listpriset. Ett listpris finns framtaget av många andra skäl, men ta det inte som ett pris du ska betala. Det här vet alla och en bra handlare ger dig rätt pris i säljprocessen. Det är inte din skyldighet att ifrågasätta priset, det är handlaren som ska ge dig ett skäligt pris. Jag går vidare om säljaren föreslår ett överpris till mig, då tappar jag förtroendet direkt. Är du sugen och vill göra affär direkt får du bita i det sura äpplet och fråga vad som kan göras på priset eller föreslå ett pris du vet är normalt. Priset av en urmakare är så klart högre än av en gråhandlare.

903lew och Clockzor gillar detta.
  24. kalle.96
    Trådstartare

kalle.96 Torpare

Från:
    Lissabon
    Intressant inlägg i ämnet!
    Yes, tänkte på handlaren som finns i vasco de gama gallerian vid oriente. Men annars testa någon annan butik.
    Visst är det så, bra få tips av mer erfarna om hur hårt man kan pruta bara.

25. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Om jag får låna tråden lite ..
    Får man sämre rabbat på billigare ur ? Låt oss säga i 10k klassen?

26. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    är helt värdelös på att pruta. vet inte vad jag ska säga

Senast ändrad: 18 september 2016
  27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    "Släpper du den för xxxx tar jag den direkt". Mycket enkelt :)

Torsten och dräpdrulle gillar detta.
  28. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    På Blocket så torde detta vara en framgångsrik fras då den används frekvent: "Kompis, sista pris. Jag köper. Betalar med cash."

zippan gillar detta.
  29. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    man måste ju sälja faktumet att man inte köper den annars också ;)

30. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Alla har väl en prisbild för vad de tycker det är "värt" att köpa för hos AD? Slösa inte för mycket av säljarens tid, lägg korten på bordet hyfsat tidigt tycker jag!

Makkanxd gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield