Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Prutar ni vid köp av klocka.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonazid, 20 december 2013.

1. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Prutar ni vid köp av klocka.

Gäller det då bara begagnade ur eller även i butiker?

Skickat från min LG-P500 via Tapatalk 2

2. Ricrob

Ricrob Friherre

För det mesta ja, men det beror såklart på vad utgångspriset är vid begköp men generellt så vill man ju ha ett så bra pris som möjligt, speciellt om man som i mitt fall har en extremt begränsad budget.

3. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Våldsamt och utan hämningar. Fullt ställ på munlädret.

Fast, nää. Kanske en tusing.

4. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Prutar när man känner att det finns möjlighet, det gäller allt och inte bara klockor.
    Är dock priset redan bra från början gör jag det inte.

coolrader gillar detta.
  5. JonasF

JonasF Stadsbo

Från:
    Skurup
    Har inte så stor erfarenhet men när jag gjorde mitt sista inköp i butik så prutade jag. Frågade bara om jag fick ett bättre pris vilket jag fick, sen var det inte mer än så. Fick ner det en del, gick säkert att få mer, plus att fick en extra rem.

6. Jacob

Jacob Friends of KS

Inte tvångsmässigt eller av ren princip, som jag upplever att en del andra gör.
    "Njaaa, du får väl dra av en hundring..." Compulsive haggler. :dead:

Beror på verklighetsförankringen i prissättningen. :)

eriksson850, JohnDoe, Gummo och 2 andra gillar detta.
  7. Omen

Omen Goldmember

Ska inte behövas... tror det jämnar ut sig om man är köptrogen:)

Seikoman87, Aquaracer2 och plattfot gillar detta.
  8. Podal

Podal Bonde

Jag "prutar" alltid vid köp av kapitalvaror/sällanköpsvaror. Ber om offerter från minst 3 olika och sätter upp dom mot varandra. Sen är det inte per. automatik givet att jag handlar hos den som har det absolut lägsta priset, personlig kontakt och erfarenheten med butiken/handlaren är också viktiga faktorer vid val av inköpsställe.

Jag är också alltid mån om att alltid vara vänlig och professionell, det är viktigt att den man köper av också är nöjd med affären.

Patrike och HeliDive gillar detta.
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    111e tråden på temat.

InFeFe, jabla och Wii gillar detta.
  10. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Jag är Smålänning så jag prutar överallt och på allt.
    Ser ingen anledning till att andra skall ha mera än nödvändigt av mina pengar.

MacRulez4ever, Equilibrium, jhm och 2 andra gillar detta.
  11. Jonazid
    Trådstartare

Jonazid Stadsbo

Från:
    Småland
    Ursäkta om det är 111 tråden om ämnet. Eftersom sidan krånglar kan jag inte kolla upp detta.

Jag själv skäms nästan över att pruta. Jag är så grymt dålig på det. Medans jag nästan tycker synd om folk som prutar emot mig, och går på snyftade historier om att de har lite pengar.

12. Wollen

Wollen Barfly

Ping daviden
    PS. för mig fungerar sidan utmärkt DS.

Pappi gillar detta.
  13. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Vad krånglar?

Pappi gillar detta.
  14. svesam

svesam Friends of KS

Från:
    Höga Kusten
    Ja :)

/Daniel

15. addeh

addeh Stadsbo

Beror väl på plats och situation. Generellt är jag nog dålig på att pruta. Typiskt svenskt kanske?!

jhm gillar detta.
  16. sjobbe

sjobbe Borgare

Från:
    Malmö
    Det är självklart från fall till fall. Vid nyköp har jag aldrig prutat, vid beg.köp däremot så finns det ju alltid viss prutmån.

17. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Den som gapar efter mycket...

18. calzone

calzone Biskop

19. Ricrob

Ricrob Friherre

Ärligt talat, hur orkar ni svara i en tråd om att frågan/ämnet redan tagits upp? Svara inte om ni inte vill svara igen och om det är förbjudet att ta upp ett ämne som tagits upp förr, så kommer nog ämnena ta slut och forumet dö vad det lider..

horologium, Mackan, Fido1 och 24 andra gillar detta.
  20. Bodén

Bodén Borgare

Tänkte exakt samma sak häromdagen. Tycker det skapar lite tråkig stämning att direkt slänga in hänvisningar till gamla trådar. Jag glömmer i princip idag vad som skrevs igår.

Kairo, Maxim, Kvisten och 3 andra gillar detta.
  21. Mako

Mako Bonde

Från:
    Saltsjöbaden
    Agree

22. Mako

Mako Bonde

Från:
    Saltsjöbaden
    Klart man ska fråga! Men som tidigare nämnts på ett trevligt sätt utan att själv sätta en siffra. Både beg och nytt...

Intressant om någon kunde redogöra för när och varför det blev "fult" att pruta i detta nödiga/prettoland. Det var - vad jag vet - inte fult förr i tiden i Sverige. Har det med jantelagen att göra?

jhm gillar detta.
  23. calzone

calzone Biskop

Där blev det väldigt fel känner jag. Ville bara visa Jonazid vad som skrivits förut :)

24. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag prutar när det finns anledning. Är priset bra från början brukar jag betala för mig. Prutade mkt mer förr i tiden.

Zed gillar detta.
  25. Whedda

Whedda Präst

Absolut om det är läge. Är priset rimligt är dock chansen stor att någon annan kniper den om man skall pruta. Men om ett objekt legat ute ett tag så skadar det inte att fråga. Skulle aldrig heller ta illa upp över ett bestämt nej.

Vad jag däremot hatar är om man skriver "Jag tar den!" Eller "se den som såld" för att få första tjing på en klocka med flera intressenter för att sedan börja pruta. Då tar man bara säljarens tid och energi.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Gummo, Portofino, Zed och 2 andra gillar detta.
  26. Sond

Sond Friends of KS

Till frågan så försökte jag just pruta på en begagnad klocka och fick tvärnobben..:confused:. Finns en del marknadsmekanismer att tänka på kring detta. Om säljaren sagt ja så hade jag köpt klockan direkt. Och det var inget skambud, ca 7,5% ned. Hade han mött på ca 3,5-3.75% hade det till 99% blivit affär. Nu kan det bli det men klart osäkert. Men han säljer väl till angett snart och är glad..:bag:. Eller så ligger den och möglar..:cigar:

27. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Jag prutar inte. Jag förhandlar dock ofta. ;)

Kairo, jhm, ErikGBG och 2 andra gillar detta.
  28. Pappi

Pappi Lilla Fridolf

Måste ge dig rätt där!

29. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag har faktiskt aldrig ens reflekterat över att pruta. Jag har hittat något jag velat ha, sen har jag köpt det. Antingen på en gång eller när jag sparat ihop slantarna. Det kostar vad det kostar på något sätt, sen är/ har det varit upp till mig att bestämma om jag tycker att det är värt det eller inte.

Man kanske skulle slänga in ett: Skulle du kanske kunna göra något på priset?

30. Skanvik

Skanvik Bonde

Självklart är priset alltid en diskussion! Men både köpare och säljare ska ju vara nöjda med affären! Och då är det många andra faktorer som spelar in, personlig kontakt, bemötande, tillit och så vidare... Men givetvis vill man ju inte betala mer än nödvändigt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mårtenssons ur Brookfield