• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Prutar ni vid köp av klocka.

Scipio

Patek
2-Faktor
Vänta nu... Är det inte mer hybris att det gått så långt att vi som köpare kan känna oss förnärmade av att inte få rabatt vid köp av en produkt? Finns ju hur många branscher som helst där konsumenter aldrig skulle fråga om att få rabatt. Du går ju inte in på ICA eller Mediamarkt och frågar vad de kan göra med priset såvida det inte är en skadad vara såklart.

Sen har jag full förståelse om man går någon annanstans som köpare vid ett blankt nej då det är relativt vanligt med rabatter på klockor MEN jag kan aldrig få det till att säljaren brustit i servicen. Man kanske kan ifrågasätta sig själv som konsument när man kliver in i en butik och vill köpa en vara men inte är villig att betala vad den kostar...
Var du kan ifrågasätta priset eller inte handlar till sist om hur medveten du är om produktens kostnad i produktionsledet. Jag prutar inte på 1 liter av ARLAs mjölk då jag vet att svenska mjölkbönder tvingas lägga ner sina gårdar i brist på lönsamhet. Jag prutar aldrig på elekronikinköp då jag vet hur tuff den marknaden är och hur små marginaler de rör sig med per affär. Service och ett trevligt bemötande är trevligt, men frågan är om det är värt 30K? Riktigt trevliga människor som bemöter mig trevligt och respektfullt utan baktanke är oftast långt från business.
 

Whedda

Rolex
Var du kan ifrågasätta priset eller inte handlar till sist om hur medveten du är om produktens kostnad i produktionsledet. Jag prutar inte på 1 liter av ARLAs mjölk då jag vet att svenska mjölkbönder tvingas lägga ner sina gårdar i brist på lönsamhet. Jag prutar aldrig på elekronikinköp då jag vet hur tuff den marknaden är och hur små marginaler de rör sig med per affär. Service och ett trevligt bemötande är trevligt, men frågan är om det är värt 30K? Riktigt trevliga människor som bemöter mig trevligt och respektfullt utan baktanke är oftast långt från business.

Det är ganska naivt att påstå att något bara är värt vad det kostar att producera. Framför allt då du prutar hos återförsäljaren och inte hos producenten. Återförsäljaren har köpt in klockan och har sin marginal som skall täcka hyra, personal, lagerhållning och efter det förhoppningsvis ha något kvar i resultat.

Jämförelsen med mjölk haltar något då det är en lågmarginalprodukt som säljs i enorma kvantiteter. ICA har mängder med andra produkter med markant högre marginal och beteendet att pruta finns inte för det.

Jag vill tillägga att jag inte har några problem med att någon prutar, jag har själv gjort det många gånger, men jag tar inte ett nej personligt och framför allt inte som ett tecken på dålig service.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är ganska naivt att påstå att något bara är värt vad det kostar att producera. Framför allt då du prutar hos återförsäljaren och inte hos producenten. Återförsäljaren har köpt in klockan och har sin marginal som skall täcka hyra, personal, lagerhållning och efter det förhoppningsvis ha något kvar i resultat.

Jämförelsen med mjölk haltar något då det är en lågmarginalprodukt som säljs i enorma kvantiteter. ICA har mängder med andra produkter med markant högre marginal och beteendet att pruta finns inte för det.

Jag vill tillägga att jag inte har några problem med att någon prutar, jag har själv gjort det många gånger, men jag tar inte ett nej personligt och framför allt inte som ett tecken på dålig service.
Jag uttryckte mig oklart om du drog slutsatsen att jag anser att värdet är detsamma som produktionskostnaden. Det jag är ute efter är marginalen mellan försäljningspris och produktionskostnad. När det gäller klockor är den löjligt hög. Jag har inga problem med att saker kostar, men när det blir för mycket luft i värdet blir jag ointresserad. Det har inte heller med priset att göra då en klocka för 150K kan vara mer prisvärd än en för 15K. Det handlar om den procentuella andelen luft. Som tur är finns det vettiga marknader för klockor om man vågar utesluta mainstream-klockorna.
 

Whedda

Rolex
Jag uttryckte mig oklart om du drog slutsatsen att jag anser att värdet är detsamma som produktionskostnaden. Det jag är ute efter är marginalen mellan försäljningspris och produktionskostnad. När det gäller klockor är den löjligt hög. Jag har inga problem med att saker kostar, men när det blir för mycket luft i värdet blir jag ointresserad. Det har inte heller med priset att göra då en klocka för 150K kan vara mer prisvärd än en för 15K. Det handlar om den procentuella andelen luft. Som tur är finns det vettiga marknader för klockor om man vågar utesluta mainstream-klockorna.

Då har du alltså ett större problem med att klockor kostar vad de gör än huruvida man kan kalla det dålig service om en butik inte går med på rabatterat pris. (Vilket var vad alla mina kommentarer handlade om)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Då har du alltså ett större problem med att klockor kostar vad de gör än huruvida man kan kalla det dålig service om en butik inte går med på rabatterat pris. (Vilket var vad alla mina kommentarer handlade om)
Tråden handlar om att pruta, inte om service. Jag svarar dig på det du skriver i det första stycket då jag tyckte det var relevant till trådens titel. Jag har inget problem med dyra klockor men det är ett problem globalt, ekonomiskt och kulturellt, men den tanken ryms inte inom trådens ramar. Sorry om du tog illa upp. Det var inte min avsikt. Jag tycker folk ska tacka nej lite oftare när priser är uppåt väggarna utan giltiga skäl oavsett om det handlar om klockor, glasögon, kläder och bostäder eller annat som är överprissatt. Rätt som det är tror vi att det är normalt att ge bort egna pengar till andra utan att ens fundera.
 
Jag blir blir en aning förvånad när jag läser att flera inte ens ställer frågan om vilken rabatt de kan få när de köper nytt hos AD. Många märken och modeller är väldigt prutbara och att inte fråga vad som kan göras på priset är i mitt tycke obegripligt.

Samtidigt förklarar det varför det är mer regel än undantag som man ser priser på bättre begagnade klockor som prissätts i paritet med ett prutat nypris. Detta med en hänvisning till listpriset vilket för de flesta märken är irrelevant.
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Förstår inte hur folk kan köpa klockor till nypris, sjukt, när man alltid kan förhandla bättre priser och dyra klockor kan exempelvis 15-20 % göra mycket stor skillnad. Kan göra mycket roligt för dom pengarna :)
 

Whedda

Rolex
Tråden handlar om att pruta, inte om service. Jag svarar dig på det du skriver i det första stycket då jag tyckte det var relevant till trådens titel. Jag har inget problem med dyra klockor men det är ett problem globalt, ekonomiskt och kulturellt, men den tanken ryms inte inom trådens ramar. Sorry om du tog illa upp. Det var inte min avsikt. Jag tycker folk ska tacka nej lite oftare när priser är uppåt väggarna utan giltiga skäl oavsett om det handlar om klockor, glasögon, kläder och bostäder eller annat som är överprissatt. Rätt som det är tror vi att det är normalt att ge bort egna pengar till andra utan att ens fundera.

Tar inte det minsta illa upp men undrar hur du tänker när du pratar om "giltiga skäl"? Vad är det för kalkyl och marginal du anser är giltig?
Det finns hundratals kostnadsposter som appliceras på en klockas pris som inte består i materialkostnad eller arbetstid. Men oavsett vad man tycker om priserna så är knappast klockorna gratis för återförsäljare att köpa in heller. I en värld där man vill kunna kliva in på en fysisk butik och prova klockorna krävs helt andra marginaler till återförsäljarna än vid direkt försäljning i egna led. Detta gäller på såväl kläder som klockor.
Kostnaden för en lokal i Stockholm med hyra, personal, försäkringar och inte minst ett lager på ofta många miljoner är inte gratis.

Men vad jag förstår minst av allt är kommentaren om att "tacka nej". Det är väl ändå konsumenten som kommer till butiken för att köpa något och inte tvärtom. Om man vet med sig att det är för dyrt/mycket pengar är det väl in. Lika väl som man inte skall ge bort sina pengar utan att fundera så kan man väl inte förvänta sig att butiker och varumärken skall driva en ideell verksamhet?
 
En annan sak, som någon insatt gärna får svara på, är varför vi inte på ett forum som detta inte diskuterar vad de faktiska butikspriserna är? Alltså, vad kostade modell X hos handlare Y vid en given tidpunkt.
Vill man inte avslöja att man köpte en viss klocka för X kr för att man då inte kan försöka sälja den ett halvår senare för samma pengar? Eller vet/tror man sig ha en unik relation med en viss AD och vill inte skylta med de egna "unika" rabatter man åtnjuter?
 

ScubaKing

Audemars
Jag prutar om jag finner det möjligt och det känns riktigt. Är klockan redan ute för ett bra pris så hugger jag den utan att pruta givetvis. Jag känner med andra ord inte att jag måste pruta bara för sakens skull.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tar inte det minsta illa upp men undrar hur du tänker när du pratar om "giltiga skäl"? Vad är det för kalkyl och marginal du anser är giltig?
Det finns hundratals kostnadsposter som appliceras på en klockas pris som inte består i materialkostnad eller arbetstid. Men oavsett vad man tycker om priserna så är knappast klockorna gratis för återförsäljare att köpa in heller. I en värld där man vill kunna kliva in på en fysisk butik och prova klockorna krävs helt andra marginaler till återförsäljarna än vid direkt försäljning i egna led. Detta gäller på såväl kläder som klockor.
Kostnaden för en lokal i Stockholm med hyra, personal, försäkringar och inte minst ett lager på ofta många miljoner är inte gratis.

Men vad jag förstår minst av allt är kommentaren om att "tacka nej". Det är väl ändå konsumenten som kommer till butiken för att köpa något och inte tvärtom. Om man vet med sig att det är för dyrt/mycket pengar är det väl in. Lika väl som man inte skall ge bort sina pengar utan att fundera så kan man väl inte förvänta sig att butiker och varumärken skall driva en ideell verksamhet?
Jag håller helt med dig utifrån din utgångspunkt, butikens behov av bra business. Vi kommer in på så stora frågor, för stora för att avhandla på KS :). Det finns många anledningar till varför klockor är för dyra och flera anledningar till varför människor försöker pruta. Så enkelt är det inte att människor kommer in i butiken för att köpa. Det går inte att bortse från psykologi och mänskliga behov. Var det så enkelt skulle inte klockmärken bygga stories kring klockmodeller, reklam skulle inte handla om drömmar och längtan. En av orsakerna till att klockor är så dyra är att människor tvingas in till butiker med väldigt höga kostnader. Konkurrensen är för liten. På 80-talet var 70% av den amerikanska befolkningen delaktiga i vinster från affärer, idag är det bara 10%. Tittar man på omsättningen ser det bra ut, men politiker ser bara att det går bra, inte att fördelningen minskar. Det är inte bara i USA det är så här. Det är en av anledningarna till att demokraterna trodde de satt så säkert innan valet. Det är färre och färre som styr affärer och det gynnar ingen kund. Det är inte konstigt att den psykologiska reaktionen att pruta blir en effekt av den utvecklingen. Tänk förr när den lilla butiken på landet kunde livnära sig på att sälja Rolex. Prisökningen på Rolex och andra marknadsledande märken hade inte varit möjlig om fler varit inblandade. Man kan också fundera över vad som händer med människor när det bara finns utrymme för butiker med lönsamhetskrav i storstäderna. Människor är mer komplicerade än så om man ska se till hela det psykologiska behovet i förhållande till den kommersiella verklighet de tvingas leva i, men nu blir det alltför ot. Jag vet att det finns människor som prutar för att de är snåla oavsett om det är rätt pris eller inte, men de som prutar för att de reagerar på något som är sjukt, tycker jag är friskt. Jag har själv köpt klockor i butik, flera stycken. Jag har också hittat andra kanaler där priserna ligger 50% under och den servicen jag har fått har överträffat mina förväntningar. Visst är det tryggt att handla i butik, men det är det är mer spännande och lustfyllt bortom butiker och gråhandlare.
 
Tar inte det minsta illa upp men undrar hur du tänker när du pratar om "giltiga skäl"? Vad är det för kalkyl och marginal du anser är giltig?
Det finns hundratals kostnadsposter som appliceras på en klockas pris som inte består i materialkostnad eller arbetstid. Men oavsett vad man tycker om priserna så är knappast klockorna gratis för återförsäljare att köpa in heller. I en värld där man vill kunna kliva in på en fysisk butik och prova klockorna krävs helt andra marginaler till återförsäljarna än vid direkt försäljning i egna led. Detta gäller på såväl kläder som klockor.
Kostnaden för en lokal i Stockholm med hyra, personal, försäkringar och inte minst ett lager på ofta många miljoner är inte gratis.

Men vad jag förstår minst av allt är kommentaren om att "tacka nej". Det är väl ändå konsumenten som kommer till butiken för att köpa något och inte tvärtom. Om man vet med sig att det är för dyrt/mycket pengar är det väl in. Lika väl som man inte skall ge bort sina pengar utan att fundera så kan man väl inte förvänta sig att butiker och varumärken skall driva en ideell verksamhet?

Jag håller helt med dig utifrån din utgångspunkt, butikens behov av bra business. Vi kommer in på så stora frågor, för stora för att avhandla på KS :). Det finns många anledningar till varför klockor är för dyra och flera anledningar till varför människor försöker pruta. Så enkelt är det inte att människor kommer in i butiken för att köpa. Det går inte att bortse från psykologi och mänskliga behov. Var det så enkelt skulle inte klockmärken bygga stories kring klockmodeller, reklam skulle inte handla om drömmar och längtan. En av orsakerna till att klockor är så dyra är att människor tvingas in till butiker med väldigt höga kostnader. Konkurrensen är för liten. På 80-talet var 70% av den amerikanska befolkningen delaktiga i vinster från affärer, idag är det bara 10%. Tittar man på omsättningen ser det bra ut, men politiker ser bara att det går bra, inte att fördelningen minskar. Det är inte bara i USA det är så här. Det är en av anledningarna till att demokraterna trodde de satt så säkert innan valet. Det är färre och färre som styr affärer och det gynnar ingen kund. Det är inte konstigt att den psykologiska reaktionen att pruta blir en effekt av den utvecklingen. Tänk förr när den lilla butiken på landet kunde livnära sig på att sälja Rolex. Prisökningen på Rolex och andra marknadsledande märken hade inte varit möjlig om fler varit inblandade. Man kan också fundera över vad som händer med människor när det bara finns utrymme för butiker med lönsamhetskrav i storstäderna. Människor är mer komplicerade än så om man ska se till hela det psykologiska behovet i förhållande till den kommersiella verklighet de tvingas leva i, men nu blir det alltför ot. Jag vet att det finns människor som prutar för att de är snåla oavsett om det är rätt pris eller inte, men de som prutar för att de reagerar på något som är sjukt, tycker jag är friskt. Jag har själv köpt klockor i butik, flera stycken. Jag har också hittat andra kanaler där priserna ligger 50% under och den servicen jag har fått har överträffat mina förväntningar. Visst är det tryggt att handla i butik, men det är det är mer spännande och lustfyllt bortom butiker och gråhandlare.

Ursäkta att jag bryter in i er diskussion men det relevanta är väl inte hur mycket butiken tjänar på att sälja en viss klocka utan vad de kan tänka sig som lägst att sälja den för? Det och inget annat är väl det rätta priset. För min del får de gärna tjäna mycket på mig men jag vill såklart betala så lite som möjligt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ursäkta att jag bryter in i er diskussion men det relevanta är väl inte hur mycket butiken tjänar på att sälja en viss klocka utan vad de kan tänka sig som lägst att sälja den för? Det och inget annat är väl det rätta priset. För min del får de gärna tjäna mycket på mig men jag vill såklart betala så lite som möjligt.
Jag tror inte jag skrivit något om hur mycket butiken tjänar. Jag har försökt flytta frågan ut ur butiken då prisökningen på klockor är ett större problem än butikens verklighet. Jag vill inte betala så lite som möjligt. Jag vill att det ska vara en win win-situation. Butiken sätter det pris de behöver för att maximera en vinst som tillfredställer aktieägare. Eftersom jag inte vill lägga mina pengar på att tillfredsställa dem, bör jag hålla mig borta från butiken.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns forum över hela världen. Det finns också marknader som vet har som tradition att skapa win win-affärer. Den marknad vi lever i tycker att vi ska acceptera det pris de satt. Det tycker inte jag.
Mao vill du inte köpa nytt, du vill köpa överblivet lager hos en gråhandlares gråhandlare eller beg? Helt ok men det är irrelevant för butiken som tvingas ligga på miljonlager och en marginal som pressas på historiskt låga åteförsäljarnivåer. Helt ok men känns som en lite annan diskussion som mer handlar om tillverkarnas "retail" och villkor än om handlarna i sig?
 

Whedda

Rolex
Jag tror inte jag skrivit något om hur mycket butiken tjänar. Jag har försökt flytta frågan ut ur butiken då prisökningen på klockor är ett större problem än butikens verklighet. Jag vill inte betala så lite som möjligt. Jag vill att det ska vara en win win-situation. Butiken sätter det pris de behöver för att maximera en vinst som tillfredställer aktieägare. Eftersom jag inte vill lägga mina pengar på att tillfredsställa dem, bör jag hålla mig borta från butiken.

Helt okej för mig så länge man inte utnyttjar butikernas utbud och service för att prova klockorna när man redan planerat att köpa via gråhandlare på nätet.

Det handlar för mig om att inte både äta kakan och ha den kvar. Vill man åt personlig service och möjligheten att prova ut klockor på handleden (vilket jag verkligen rekommenderar) så är det orimligt att förvänta sig ett pris i linje med näthandel.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mao vill du inte köpa nytt, du vill köpa överblivet lager hos en gråhandlares gråhandlare eller beg? Helt ok men det är irrelevant för butiken som tvingas ligga på miljonlager och en marginal som pressas på historiskt låga åteförsäljarnivåer. Helt ok men känns som en lite annan diskussion som mer handlar om tillverkarnas "retail" och villkor än om handlarna i sig?
Av de klockor jag köpt de senaste åren, är de flesta köpt nya i svensk butik faktiskt. Jag har aldrig handlat av en butik som inte kan ge rabatt och kommer inte att göra heller. Överblivna lager lockar inte då gråhandlare har butikspriser utan konsumentskydd så dem lämnar jag därhän. Begagnat är helt ok om klockan är välskött och har en historik med service och är inköpt från AD. Begagnat känns vettigt ekonomiskt, men där är det sökandet efter den rätta som är halva nöjet. Är man som du och jag, intresserade av klockor och köper fler än en, är det också ett nödvändigt intresse att söka upp de som säljer till bra priser. Jag behåller oftast mina klockor, men trots mitt förnuft kommer jag inte att gå break even om jag säljer av allt. Jag tycker synd om dem som både måste gå till vivillinteprutabutiken och är flippare. De får betala dyrt. Menar du med återförsäljarnas historiskt låga marginaler att klockbranschen i Sverige är i kris? I så fall är min bild felaktig då jag aldrig sett så mycket flärd som inom klockbransche de senaste åren och med många hangarounds (gråhandlare) som lever gott.
 

Whedda

Rolex
Ursäkta att jag bryter in i er diskussion men det relevanta är väl inte hur mycket butiken tjänar på att sälja en viss klocka utan vad de kan tänka sig som lägst att sälja den för? Det och inget annat är väl det rätta priset. För min del får de gärna tjäna mycket på mig men jag vill såklart betala så lite som möjligt.

Det rätta priset kan ju variera beroende på väldigt många saker. Om du kalkylerar med en viss marginal kanske du fortfarande är villig att ge en storkund en rabatt för att ha omsatt så pass mycket i butiken.

Sen kan ju rabatter bero på likviditetsproblem, för höga krav på volymer från tillverkaren eller som sagt en personlig relation. Oavsett så betyder det inte att man per definition kan sälja alla klockor till samma rabatt. Vad någon är villig att betala alt. sälja för är i högsta grad intressant men om man vänder på det?

Det skulle ju ta hus i helvete om en återförsäljare sålde något ÖVER listpris även om någon som var villig att betala priset.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Helt okej för mig så länge man inte utnyttjar butikernas utbud och service för att prova klockorna när man redan planerat att köpa via gråhandlare på nätet.

Det handlar för mig om att inte både äta kakan och ha den kvar. Vill man åt personlig service och möjligheten att prova ut klockor på handleden (vilket jag verkligen rekommenderar) så är det orimligt att förvänta sig ett pris i linje med näthandel.
Det köper jag om det enbart är så en kund tänker. För min personliga del, har jag provat i butik och köpt för att dealen varit ok, men ibland har vi stått för långt ifrån varandra. Det är sådana frågor jag inte får svar på förrän jag går in i butiken och provar och frågar. Sen är klockinköp en process som tar tid ibland. Jag har nog aldrig varit mogen att fatta beslut första gången jag provar. Jag stödjer svenska klockbutiker mer än jag köper via andra kanaler så jag är inte det svartaste fåret på jorden.
 

Whedda

Rolex
Det köper jag om det enbart är så en kund tänker. För min personliga del, har jag provat i butik och köpt för att dealen varit ok, men ibland har vi stått för långt ifrån varandra. Det är sådana frågor jag inte får svar på förrän jag går in i butiken och provar och frågar. Sen är klockinköp en process som tar tid ibland. Jag har nog aldrig varit mogen att fatta beslut första gången jag provar. Jag stödjer svenska klockbutiker mer än jag köper via andra kanaler så jag är inte det svartaste fåret på jorden.

Jag förstår vad du menar och min kommentar är inte riktad mot dig som person. Tycker bara att tillgänglighet och personlig service är en stor del i det premium man betalar i butik och om man redan innan planerat att genomföra köpet någon annanstans så borde man inte utnyttja butiken och deras tid då jag är övertygad om att de hellre lägger den på någon med avsikten att handla. Sen måste man inte köpa för att gå in i en butik och får man dålig service så skall man självklart inte handla. Dålig service är däremot INTE att erbjuda klockan till listpris utan snarare bemötandet, kunskapen och svaren på eventuella frågor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag förstår vad du menar och min kommentar är inte riktad mot dig som person. Tycker bara att tillgänglighet och personlig service är en stor del i det premium man betalar i butik och om man redan innan planerat att genomföra köpet någon annanstans så borde man inte utnyttja butiken och deras tid då jag är övertygad om att de hellre lägger den på någon med avsikten att handla. Sen måste man inte köpa för att gå in i en butik och får man dålig service så skall man självklart inte handla. Dålig service är däremot INTE att erbjuda klockan till listpris utan snarare bemötandet, kunskapen och svaren på eventuella frågor.
Som fd. säljare vet jag hur viktigt det är att lägga tiden på rätt kund. Vem som är rätt kund för säljaren sållar agnarna från vetet.Jag kan förstå känslan för en säljare att lägga all tid en dag på personer som jag aldrig kommer att få göra en affär med. Det måste vara frustrerande, speciellt om den "kunden" anser det vara självklart att få all tid och uppmärksamhet den anser att den är värd, men man vet aldrig vem som är en presumtiv kund. Klockor har en förmåga att röra till det i ens huvud. Det som absolut är min gräns idag är kanske dubblerad i morgon. Minns när jag fick prova en AP i helguld på länk. -Jo men den här känns helt naturlig :confused:. Prislappen låg på 500K. Jag frågade inte om ett bättre pris den gången, men gränserna förflyttas. Den dagen, om den kommer, frågar jag nog om det går att göra något på priset. Tack för ett bra bemötande.
 
Topp