• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Psykologins inverkan på sakers "värde" (läs: klockor)

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ifall Paul Newman (vila i frid) inte hade fått den där Daytonan av sin fru en gång i tiden så skulle inte begreppet 'Paul Newman' Daytona finnas.
Det kan nog de flesta hålla med om. Då hade heller inte den/de referenserna betingat sådana skyhöga priser som de gör.
För pragmatiskt sett finns det ju ingen anledning till att den är så dyr, värdet är extremt upphaussat pga en hajp.
Ful är den med, fast det är min egna åsikt.
Människor är bra underliga.... Nån som förstår mina tankar kring detta ??
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Min första tanke var när jag läste detta med simmiga morgon ögon var gillar du inte klockor? Det är väl ingen som är direkt rationell med sina passioner och hobbys*

*Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning. Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Ifall Paul Newman (vila i frid) inte hade fått den där Daytonan av sin fru en gång i tiden så skulle inte begreppet 'Paul Newman' Daytona finnas.
Det kan nog de flesta hålla med om. Då hade heller inte den/de referenserna betingat sådana skyhöga priser som de gör.
För pragmatiskt sett finns det ju ingen anledning till att den är så dyr, värdet är extremt upphaussat pga en hajp.
Ful är den med, fast det är min egna åsikt.
Människor är bra underliga.... Nån som förstår mina tankar kring detta ??
Jag förstår ditt tänk, om inte om fanns.......
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Min första tanke var när jag läste detta med simmiga morgon ögon var gillar du inte klockor? Det är väl ingen som är direkt rationell med sina passioner och hobbys*

*Hobby är en fritidssysselsättning som utförs som avkoppling eller för nöjes skull, till skillnad från ett yrke som utförs för försörjning. Med andra ord kan en hobby sägas vara frivol, lättsinnig, men också ett sätt att göra fritiden meningsfull
Hmm... Jag anser mig ha ett stort klockintresse. Men den underliga fascination och besattenhet kring just denna modell övergår mitt förstånd. Det är ju inte fråga om några tekniska landvinningar typ "första klockan på månen" utan bara det att Paul Newman råkade äga den.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hmm... Jag anser mig ha ett stort klockintresse. Men den underliga fascination och besattenhetvför just denna modell övergår mitt förstånd. Det är ju inte fråga om några tekniska landvinningar typ "första klockan på månen" utan bara det att Paul Newman råkade äga den.
Jag förstår vart du vill komma, men jag generiserade din problemställning. För detta gäller väl alla klockor som har kosmonautiska priser och inte bara PN Daytona? Angående ditt klock intresse var detta bara en reflektion och inte en pik eller ett faktum. Var som sagt morgon trött ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jo det har du rätt i, PN modellen är en i högen. Hmm... Jag tror inte man kommer så långt i en sådan här diskussion haha.
 

hedbrg

Panerai
I min bok skiljer sig inte PN Daytona och första klockan på månen gällande din tes, men eftersom dom flesta klockköpen är högst irrationella så ser ja ingen större skillnad på det heller.
 

JayJay

Rolex
Om inte om hade funnits...
Typ allt sammlande och mycket lyxkonsumtion (klockor är många gånger både och) handlar om psykologi. Det är just den biten som lockar många.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle säga att människans psykologi gällande mycket, är lite fascinerande. Finns mängder med minst lika "dumma" idéer som spridit/sprider sig som löpeld.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Utbud och efterfrågan. Tror dock inte Herr Newman har så mycket med hypen på Daytonan att göra. Han hade ju en variant och det finns flera andra som är rätt dura med. Alla gamla Daytonor är ju dyra.

Med det sagt håller jag med dig, så bra är inte Newman-daytonan. På samma vis som att Nautilusen och ROn egentligen är lite för 70-talsfula för at attrahera den stora massan...
 

SwedishMade

Cartier
TS: Ja, och därför gör ju klockmärkena så mycket reklam för sina produkter.

Titta t.ex. i senaste EMEA-editionen av The Economist. Rolex köper där första uppslaget (typ sida 1 och 2). På hela denna yta berättar de med bilder om en tennisspelares liv. Ja, han har klockor på sig, men de syns knappt. Även i copyn (texten) nämns knappt klockmärket.

Historier, immateriella värden, den mänskliga hjärnan är gjort för att suga åt sig och gilla detta.

Patek på baksidan av samma tidning kör ju ett något annorlunda upplägg. Där är det istället din historia om dig själv och din familj som sätts i fokus - via ombud.
 
Senast ändrad:

Xalle

Audemars
2-Faktor
Något som är sällsynt behöver inte vara vacker för den delen häller. Det är ju betraktaren som avgör och i många fall plånboken!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Människan är duktig på att lura sig själv:
Acquired taste - Intentional acquisition of tastes
https://en.wikipedia.org/wiki/Acquired_taste
Gillade detta "Some examples of tastes which normally need to be tried several times to "learn to like..." dvs man lär sig att uppskatta även den fula ankungen till slut. Tyckte Breguete Marine var ful som stryk men efter mycket fram och till baka tycker jag personligen att detta är en skönhet som jag suktar efter enormt!
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Själva 'Paul Newman' Daytona handlar inte om skådespelaren eller modellen, tror jag. Det handlar om att marknaden lyfte upp något som associeras till en känd person. Det som talar för PN Daytona är att det är en intressanta kronograf som det inte tillverkades överdrivet många av med "rätt" tavla.

Men, hade inte Paul Newman levt så hade tex kanske Robert Redford (skådespelare) blivit ett household name om hans Rolex Submarienr 1680 haft något lite unikt så som en udda tavla.

Robert-Redford-The-Candidate.jpg
 

SwedishMade

Cartier
Gillade detta "Some examples of tastes which normally need to be tried several times to "learn to like..." dvs man lär sig att uppskatta även den fula ankungen till slut. Tyckte Breguete Marine var ful som stryk men efter mycket fram och till baka tycker jag personligen att detta är en skönhet som jag suktar efter enormt!
Den är snygg. En fusion av schtekighet och flerhundraårig designtradition.

Lånad bild:
breguet_image.943416.jpg


Inte omöjligt dyra heller:
http://www.chrono24.se/breguet/--marine-automatic--id3304471.htm
Jag är en sucker för Guillochering, och där levererar ju klockan!
https://en.wikipedia.org/wiki/Guilloché
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som Aurum säger så handlar det om utbud och efterfrågan. Inget unikt för klockor. Sen om man gillar den eller inte är är upp till var och en. Dagens priser på PN handlar inte om en klocka. Priset handlar enbart om ett investeringsobjekt där de kostar det förväntade framtida priset minus risken som investeraren är villig att ta. Inget unikt på något sätt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Heuers Monaco á Steve McQueen är väl värda en hel del de med? :)

Röd sub densamma, en sådan petitess som röd text istället för vit gör att de är värda det dubbla.

Går ju att dra paralleller till konsten och personfixeringen kring vem som gjort verken.
 
C

China

Guest
Det är väl bara att konstatera faktum, i en del fall betalar man för myter och legender. Efterfrågan kan trots allt skapas genom en effektiv marknadsföring, och när det gäller klockor har det aldrig handlat om att prislappen skulle vara avgörande för kvalité eller prestandan. En del betalar t.ex. för status, prestanda i förhållande till priset, andra lägger sina slantar på ett hantverk. Frågan är väl närmast vad man som klockköpare är ute efter.
 
Topp