• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Putsa glas?

D

Deleted member 1154

Guest
Har läst endel här men inte direkt hittat svar på min fråga?

Hur putsar man bort repor på ett klockglas/ plast på tex. En 60-tals Omega?

Och kör man med autosol tex, kan inte ringen runt ta skada?

Eller bör / ska man byta glas om man kan?
 

JwJ

Omega
Howdy, Jag putsade mina klockor för första gången idag (inte saphirglas).
-1200 vattensandpapper eller vad det kan tänkas heta, sånt sandpapper som du blöter
-Autosol "kromglans" från Clas Ohlson
-(ev. som avslutning kan du köra med tandkräm, jag gjorde inte det och tyckte det blev bra ändå.)

Du kan ju pröva på nåt som inte står dig så nära hjärtat, jag blev skitskraj efter att jag gått lös med sandpappret men Autosol polerade upp ytan riktigt fint. Busenkelt och blev kanonbra.

Glömde säga, Autosol är bara poleringsmedel och borde inte förstöra närliggande material.
Btw, jag avsäger mig allt ansvar, good luck :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det mindre repor skulle jag bara köra Autosol. Är det djupare eventuellt lite sandpapper. Kolla bara så att glaset inte är sprucket i kanterna. Det är billigt med nytt glas annars. Skall du ha ett Omega- glas lite dyrare men fortfarande överkomligt. Sen behöver du ju i och för sig ett verktyg för att få glaset på plats ..
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är mera undantag än regel skulle jag säga men låter samtidigt en "riktig" urmakare komma med facit.
 

naggge

Panerai
Autosol kan definitivt förstöra finishen på glasringen och boett runt om glaset. Enkelt sätt att undvika olyckor är ju att tejpa över de delar du inte ska putsa upp (allt utom glaset).
 
Topp