• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pvd eller annan behandling

Maro

Audemars
Har här en klocka som jag fullständigt älskar visare och tavla på men boetten har tyvärr en del att önska.

Den är sjukt sliten och är kromad mässing?

Vad kan man göra? Vad finns för alternativ?

Första tanken är PVD då jag just nu av ngn anledning saknar svart klocka, vilket jag i vanliga fall tycker bra om. Finns det hinder på denna boetten?

Man skulle kanske kunna få bort ännu mer och få fram mässingen? Skulle det vara ännu konstigare? Hur skulle man gå till väga?

I båda av fallet så är bezeln, eller iallafall insertet ett bekymmer. Alltså jobbigt att separera utan att ta sönder det.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Så vad har ni för tips till mig? Andra alternativ?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det vinns någon metod där man färgar metall i bad med något magiskt i. Jag har sett det användas på bilfälgar och bultar och muttrar i olika styling sammanhang. Minns inte vad det heter, men det ska vara hyfsat billigt. I övrigt har du en skit läcker klocka :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kanske du kan göra som Sudden i Nilecity och plocka i sär den i molekyler och skicka den till Micromy (tror det heter så) i Täby, Stockholm för PVD? :)
 

d@ke

Cartier
...snubblade över cerakote.com igår. Tydligen en snubbe i Finland som har börjat köra cerakote och PVD.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag har löst om fler som gjort PVD där, bla en hemmaskapad Black side of the moon har jag för mig. Tror du jommer hitta den om du söker på PVD och Micromy (eller hur det stavades) :)
Men jag vill minnas att klockan måste vara i sär tagen och att de bara har vissa slottider den kan köra. Tror bäst är att ringa och kolla.

Edit. @rogart-63 var det som hade PVDat där men ingen darkside of the moon så I stand corrected :)
 

Maro

Audemars
Känns ovärt? Jag PVD en mark II boett hos micromy och tror kalaset gick 3000:- ungefär. Tyvärr står den mest på hyllan vilket jag inte tänkt från början.
Ah det går upp till 3k alltså, det är ju klart lite i överkant för denna rackarn kanske! Synd att den blir liggandes, kommer ihåg den nu. Sjukt cool
 

Maro

Audemars
Finns det andra roliga alternativ? Istället för blästrat och pvd?

Ingen som hade gått på att skala ännu mer?
 

Cerablue

Breitling
Tjena!
Jag skulle inte använda Duracote på klockor. Det är tjockare än Cerakote (det kan bli problem med bezelens rörlighet etc. etc) och inte nära på lika tåligt.
Skall just skriva ett inlägg om mej själv var jag erbjuder Cerakote coating, men det verkar som om jag måste ha varit medlem i en vecka + 20 inlägg förräns jag kan göra det, så det får vänta in en vecka + lite aktivitet ;)
 

Maro

Audemars
Tjena!
Jag skulle inte använda Duracote på klockor. Det är tjockare än Cerakote (det kan bli problem med bezelens rörlighet etc. etc) och inte nära på lika tåligt.
Skall just skriva ett inlägg om mej själv var jag erbjuder Cerakote coating, men det verkar som om jag måste ha varit medlem i en vecka + 20 inlägg förräns jag kan göra det, så det får vänta in en vecka + lite aktivitet ;)
Ja se till att skriva lite och presentera dig. Här också självklart:)
 

Cerablue

Breitling
@Gummo Om du inte är det så blir du det ;) Det en av de mest fascinerade färgerna. Går att få i lite ljusare / lite mörkare -men du kan aldrig säga exakt vad för nyans klockan har. Beror helt på belysningen. Bifogar ett projekt från förra veckan.

odgreen.jpg
 
Topp