Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

PVD - hållbarhet?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Sten, 29 juli 2013.

1. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Någon som har erfarenhet av hur hållbar en PVD-yta är? Vad jag förstått skall den väl ytan vara hård, men den får rätt fula märken då den får repor?!Eller?

Sinn har en egen PVD teknik kallad Black Hard Coating: http://www.sinn.de/en/Black_Hard_Coating.htm
    någon med erfarenheter av Sinns teknik?

2. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Det finns en olika sätt att PVD-behandla metall. De olika metoderna skiljer sig i resultat men de är alla relativt slitstarka. Det brukar vara metallen under (hårdhet) som påverkar hur länge PVD-behandlingen håller sig fin. Mao - Om materialet under PVD-ytan är mjuk, spricker eller skadas lättare.

Det finns en rad andra metoder att färga metall som ibland, lite slarvigt, kallas PVD men som i värsta fall iinte är annat än ett lager färg.

Edit: ledsen för kass skrivet.

yonsson, Sten och cheepo63 gillar detta.
  3. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Jag vet att sinns andra härdningsmetoder fungerar otroligt väl så detta är nog inget undantag

Sten gillar detta.
  4. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Kan en vanlig urmakare polera bort PVD-ytan vid behov? Läste en artikel där klockan efter tre års användning såg ut som stryk...det vill man ju inte!

5. David

David Bödeln

Visst, det är bara att polera.

6. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Jodå, det går att få bort PVDn.

Ett bad i saltyra gör jobbet, men om du väljer Sinnklockan du nämner ovan, eller annan klocka av "erkänt märke" skall det nog inte behövas. Riktig PVD läggs ofta på ytor som utsätts för enorm påfrestning - Borrar, saxar, knivar etc. En klocka, i kvalitetss tål, belagd med "riktig" PVD skall hålla länge.

7. Sten
    Trådstartare

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia

I fallet som jag läste om så var det faktiskt just en Sinn 856 S som börjat se ut som stryk efter tre års användning. Kan ju ha varit nåt måndagsexemplar dock. I övrigt tycker jag Sinn har lyckats väligt bra med sina PVD varianter.

8. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Där ser man.
    Ägaren kanske tvättade av klockan med saltsyra då och då :).

Sten gillar detta.
  9. Bomier , hur länge har PVDn på din ExpII hållit?

10. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag läste någnstans att den PVD behandling man gör idag är mkt starkare än den man gjord på 70/80-talet. Jag skulle kunna tänka mig att risken för att den ska bli skavd också beror på boettens utformning. På lite äldre PVD klockor verkar det främst vara skarpa hörn och kanter som blir lite skavda, medan rundare och släta ytor klarar sig bättre. Så en boett med många vinklar och hörn etc borde nog bli lite skamfilad fortare än något slätare.

11. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Har du som vana att slå i dinkan i alla möjliga objekt och ogillar när metall lyser igenom den mörka beläggningen är belagda klockor inget för dig.

Ett jämnt slitet PVD-belagt ur kan jag tycka är riktigt tufft.

vonbahr och jabla gillar detta.
  12. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
  13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Men den där har väl även utanpåliggande AR-coating som Sinn brukar använda. I så fall är det säkerliggen AR-behandlingen som blivit repig och inte glaset. Det går att polera bort den yttre ARn i så fall.

Edit: Läste inläggen i tråden nu. Det där glaset har ju även inre AR, så jag hade polerat det.

14. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala

Ja, det är väl egentligen det jag menar men uttrycker mig slarvigt. Korrigering: ytan på glaset är det klart känsligaste på klockan.

Mårtenssons ur Brookfield