• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PVD - hållbarhet?

Sten

Cartier
Någon som har erfarenhet av hur hållbar en PVD-yta är? Vad jag förstått skall den väl ytan vara hård, men den får rätt fula märken då den får repor?!Eller?

Sinn har en egen PVD teknik kallad Black Hard Coating: http://www.sinn.de/en/Black_Hard_Coating.htm
någon med erfarenheter av Sinns teknik?
 

plattfot

Rolex
Det finns en olika sätt att PVD-behandla metall. De olika metoderna skiljer sig i resultat men de är alla relativt slitstarka. Det brukar vara metallen under (hårdhet) som påverkar hur länge PVD-behandlingen håller sig fin. Mao - Om materialet under PVD-ytan är mjuk, spricker eller skadas lättare.

Det finns en rad andra metoder att färga metall som ibland, lite slarvigt, kallas PVD men som i värsta fall iinte är annat än ett lager färg.

Edit: ledsen för kass skrivet.
 

Sten

Cartier
Kan en vanlig urmakare polera bort PVD-ytan vid behov? Läste en artikel där klockan efter tre års användning såg ut som stryk...det vill man ju inte!
 

plattfot

Rolex
Kan en vanlig urmakare polera bort PVD-ytan vid behov? Läste en artikel där klockan efter tre års användning såg ut som stryk...det vill man ju inte!

Jodå, det går att få bort PVDn.

Ett bad i saltyra gör jobbet, men om du väljer Sinnklockan du nämner ovan, eller annan klocka av "erkänt märke" skall det nog inte behövas. Riktig PVD läggs ofta på ytor som utsätts för enorm påfrestning - Borrar, saxar, knivar etc. En klocka, i kvalitetss tål, belagd med "riktig" PVD skall hålla länge.
 

Sten

Cartier
Jodå, det går att få bort PVDn.

Ett bad i saltyra gör jobbet, men om du väljer Sinnklockan du nämner ovan, eller annan klocka av "erkänt märke" skall det nog inte behövas. Riktig PVD läggs ofta på ytor som utsätts för enorm påfrestning - Borrar, saxar, knivar etc. En klocka, i kvalitetss tål, belagd med "riktig" PVD skall hålla länge.


I fallet som jag läste om så var det faktiskt just en Sinn 856 S som börjat se ut som stryk efter tre års användning. Kan ju ha varit nåt måndagsexemplar dock. I övrigt tycker jag Sinn har lyckats väligt bra med sina PVD varianter.
 

DrDre

Patek
Någon som har erfarenhet av hur hållbar en PVD-yta är? Vad jag förstått skall den väl ytan vara hård, men den får rätt fula märken då den får repor?!Eller?

Sinn har en egen PVD teknik kallad Black Hard Coating: http://www.sinn.de/en/Black_Hard_Coating.htm
någon med erfarenheter av Sinns teknik?

Jag läste någnstans att den PVD behandling man gör idag är mkt starkare än den man gjord på 70/80-talet. Jag skulle kunna tänka mig att risken för att den ska bli skavd också beror på boettens utformning. På lite äldre PVD klockor verkar det främst vara skarpa hörn och kanter som blir lite skavda, medan rundare och släta ytor klarar sig bättre. Så en boett med många vinklar och hörn etc borde nog bli lite skamfilad fortare än något slätare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en delvis pvd:ad sinn som strykklocka, det verkar vara glaset som är den minst stenhårda länken (https://klocksnack.se/threads/kan-man-ta-bort-antireflexbehandling-på-egen-hand.9442/#post-164474). De svarta partierna är möjligen lite "tunnare" precis på kanten, men jag tycker att det ser snyggt och lite levande ut. Har inte lyckats sätta några repor eller dings öht.

Men den där har väl även utanpåliggande AR-coating som Sinn brukar använda. I så fall är det säkerliggen AR-behandlingen som blivit repig och inte glaset. Det går att polera bort den yttre ARn i så fall.

Edit: Läste inläggen i tråden nu. Det där glaset har ju även inre AR, så jag hade polerat det.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Men den där har väl även utanpåliggande AR-coating som Sinn brukar använda. I så fall är det säkerliggen AR-behandlingen som blivit repig och inte glaset. Det går att polera bort den yttre ARn i så fall.


Ja, det är väl egentligen det jag menar men uttrycker mig slarvigt. Korrigering: ytan på glaset är det klart känsligaste på klockan.
 

Timer

Panerai
Står inför att köpa en sportig beater men ändå av viss kvalitet (Certina, ny). Står och väger mellan en helsvart, med PVD-coatat stål (ej DLC, har förstått att DLC ska vara mer tåligt!) eller bara vanligt ocoatat stål. Modellen jag tittar på finns i båda dessa två varianter.

Utgångspunkten för mig var helsvart, men jag har nu börjat tveka utifrån att jag oroar mig för att den kommer slitas fult, i vart fall fulare än vanlig SS, där jag tycker repor mer hör till karaktären.

Estetiskt var som sagt idén en helsvart klocka, men varianten med ocoatat SS-case växer på mig, och urtavlan och gummibandet är fortfarande svart.

Vad kan ni berätta om slitaget på en PVD-coatad klocka i denna prisklass? Ev andra synpunkter? Röd eller grön btw?

6192uv5Lx+L._AC_UY780_.jpg
C024-447-17-051-02_FLA.jpg

certina-ds-2-chronograph-black-dial-mens-quartz-watch-1.jpg
certina-ds-2-chronograph-watch-C024.447.16.051.03.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Börja med att läsa på om PVD och DLC.
Hårdhet är inte allt. Eftersom materialet under ytan inte är svart så syns såklart repor tydligare än på en stål/titanklocka.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Står inför att köpa en sportig beater men ändå av viss kvalitet (Certina, ny). Står och väger mellan en helsvart, med PVD-coatat stål (ej DLC, har förstått att DLC ska vara mer tåligt!) eller bara vanligt ocoatat stål. Modellen jag tittar på finns i båda dessa två varianter.

Utgångspunkten för mig var helsvart, men jag har nu börjat tveka utifrån att jag oroar mig för att den kommer slitas fult, i vart fall fulare än vanlig SS, där jag tycker repor mer hör till karaktären.

Estetiskt var som sagt idén en helsvart klocka, men varianten med ocoatat SS-case växer på mig, och urtavlan och gummibandet är fortfarande svart.

Vad kan ni berätta om slitaget på en PVD-coatad klocka i denna prisklass? Ev andra synpunkter? Röd eller grön btw?

6192uv5Lx+L._AC_UY780_.jpg
C024-447-17-051-02_FLA.jpg

certina-ds-2-chronograph-black-dial-mens-quartz-watch-1.jpg
certina-ds-2-chronograph-watch-C024.447.16.051.03.jpg
Jag kan inte säga något om slitning men av de två du visar, röd. Dock tror jag att det är så mycket färg att man kommer tröttna, men det vet du bäst själv.
 

PNM

Panerai
Tycker sliten svart ytbeläggning ser coolt ut. Guld går dock bort helt.

Beror lite på helheten, hade klockan varit helsvart hade jag sagt kör! Nu med all färg tror jag stål blir mer balanserat. Röd är mer hållbart - skulle dock ta bort bandet (för mycket matchy matchy med röda stygn) och slänga på ett svart sailcloth.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Såhär ser min CWC ut efter åtta månader. Med tanke på att den används minst varje vardag dygnet runt, i duschar och bastubad, och ute på alla byggprojekt jag har som snickare, så skulle jag inte vara så bekymrad om slitage om den används som skrivbordsklocka.
F3D5D7A1-7BA0-44D8-AB6E-8ABDD8A2230B.jpeg
A6B34708-5BE1-4762-83ED-C49BEB9051C1.jpeg

Jämfört med en sprillans ny så ser man att dom skarpa kanterna på ffa bezeln har nöts och hela PVD-ytan har blivit något blankare.
56B9FACD-4653-4855-AA2D-671B3D48EDC1.jpeg

Men som PNM är inne på så har jag tyvärr inte lyckats få till den rätta patinan än, men det jobbar jag vidare på. Med rätt klockmodell blir intrycket bara hårdare med sliten PVD (snodd bild)
5258B10D-4EF3-423D-B319-F20204250F35.jpeg
 

Timer

Panerai
Tack för bra svar! Jag slog till på en utan PVD trots allt, dessutom utan färgade visare och markörer. På ingång i posten, återkommer med wrist shot om någon vecka eller så! (kanske inte här dock eftersom det inte är en pvd...)
 

Timer

Panerai
Okej okej :)
c024.447.11.051.00
Jag tyckte inte fotona på nätet var så snygga (har provat samma modell IRL på handleden men i annan färgsättning), tänkte vänta på en egen wrist shot, men som sagt det dröjer innan den landar hemma hos mig.

Hittade dock ett par ok bilder på nätet. Beställde på länk men planerar att ha på band, ev ljusbrunt eller marinblått.
mens-ds2-chronograph-stainless-steel-black-dial-c0244471105100_2.jpg

1478063-0f2b69bce263d1c5e43856ebb1acfc5b.jpg
1478062-6db9e37a116d9be4e1914efb772fca9f.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: NRE

NRE

Vacheron
2-Faktor
Okej okej :)

Jag tyckte inte fotona på nätet var så snygga (har provat samma modell IRL på handleden men i annan färgsättning), tänkte vänta på en egen wrist shot, men som sagt det dröjer innan den landar hemma hos mig.

Hittade dock ett par ok bilder på nätet. Beställde på länk men planerar att ha på band, ev ljusbrunt eller marinblått.
mens-ds2-chronograph-stainless-steel-black-dial-c0244471105100_2.jpg

1478063-0f2b69bce263d1c5e43856ebb1acfc5b.jpg
1478062-6db9e37a116d9be4e1914efb772fca9f.jpg
Snygg modell, grattis!
 
Topp