• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz dykare till bra pris

turbo

Breitling
Hej!

Behöver tips på en schysst Quartz dykare som inte kostar skjortan. Ska ha klockan på jobbet och det är bra om den är både pålitlig och tålig.

Har inte heller lust att lägga allt för mkt pengar på den. Skulle helst slippa betala över 2500.

Kollade lite på invicta men det är många som talar om opålitlighet och dålig kvalitet. Stämmer det?

Söker en klassisk look på klockan.

Skulle även kunna tänka mig något annat än just en dykare så länge det lever upp till de andra kraven.

Tacksam för tips.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SEIKO äger när det gäller kvarts. ;)
Finns massa som är soldrivna och massvis av kinetics (laddas av bärande) om du föredrar det.
Det finns även en soldriven kronograf som är tät till 200m.
Kolla watchhubs.com
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Jag har en wenger klocka på jobbet (målare) den har varit en bra beater. Finns nog att hitta runt din budget.

http://m.ebay.com/itm/361075579279
image.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
För din prisklass, seiko eller cwc diver, jag rekommenderar. Cwc diver, prisvärd, kan dunkas runt och håller för de flesta tillfällen. Sök på cwc silvermans så får du fram en översikt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Eller va fan, budgetar är till för att knäckas. :D
Dubbla budgeten och köp en SBCM023
125EE249-9DB9-4624-81FF-BDAD2167D8F6_zpsupqr5psy.jpg

+-20 sekunder/år, evighetskalender, 8 års batteritid.

Eller gångra budgeten med 10 och köp en SBGX117
eca31b5ef294f28f32a24b07e6bb86ec_zps424437bd.jpg

+-10 sekunder/år.
 

Gringubben

Cartier
Kommer att tänka på den här som ligger i lådan. Enormt bekväm och långt under din budget. Tycker den är 10 ggr trevligare i verkligheten än vad som framgår på kort på nätet. Citizen BM6400. Laddas med hjälp av solljus.
Citizen .jpg
 

turbo

Breitling
Tack för tipsen! Ska nog låna en seiko och känna in den lite. Annars har man ju kikat lite på en cwc sbs tidigare så det kanske blir en sån.

På tal om cwc, någon som har koll på tålighet och vattentäthet på cwc g10?
 

Babinus

Cartier
Tack för tipsen! Ska nog låna en seiko och känna in den lite. Annars har man ju kikat lite på en cwc sbs tidigare så det kanske blir en sån.

På tal om cwc, någon som har koll på tålighet och vattentäthet på cwc g10?

Enligt den här bilden på baksidan http://www.cwcwatch.com/g10-watch-nondate.htm är den märkt 5 atm => 50 m. Det innebär INTE att du kan dyka ner till 50 m djup med den. Det innebär att den tål vattenstänk och dusch, men du ska inte simma med den.
Det är lätt att bli lurad av märkningarna på en klocka angående vattentåligheten. Här är en lathund:

30 m eller 3 atm => tål vattenstänk men du bör inte duscha med den.

50 m eller 5 atm => tål mer vatten, men du ska inte simma med den

100 m eller 10 atm => du kan simma och snorkla med den, men ska inte dyka med apparat

200 m eller 20 atm => du kan dyka med den, dock ínte med blandgas (syre-helium)

300 m eller 30 atm osv => du kan dyka med blandgas.

Med andra ord ska man läsa 100m = ett par meter och 200m = ca: 50m för att få en verklig bild av vad som krävs för dykning.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Hej!

Behöver tips på en schysst Quartz dykare som inte kostar skjortan. Ska ha klockan på jobbet och det är bra om den är både pålitlig och tålig.

Har inte heller lust att lägga allt för mkt pengar på den. Skulle helst slippa betala över 2500.

Kollade lite på invicta men det är många som talar om opålitlighet och dålig kvalitet. Stämmer det?

Söker en klassisk look på klockan.

Skulle även kunna tänka mig något annat än just en dykare så länge det lever upp till de andra kraven.

Tacksam för tips.


Fyrdubbla budgeten och köp en Sinn UX. Klockan är vattentät till alla djup.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt den här bilden på baksidan http://www.cwcwatch.com/g10-watch-nondate.htm är den märkt 5 atm => 50 m. Det innebär INTE att du kan dyka ner till 50 m djup med den. Det innebär att den tål vattenstänk och dusch, men du ska inte simma med den.
Det är lätt att bli lurad av märkningarna på en klocka angående vattentåligheten. Här är en lathund:

30 m eller 3 atm => tål vattenstänk men du bör inte duscha med den.

50 m eller 5 atm => tål mer vatten, men du ska inte simma med den

100 m eller 10 atm => du kan simma och snorkla med den, men ska inte dyka med apparat

200 m eller 20 atm => du kan dyka med den, dock ínte med blandgas (syre-helium)

300 m eller 30 atm osv => du kan dyka med blandgas.

Med andra ord ska man läsa 100m = ett par meter och 200m = ca: 50m för att få en verklig bild av vad som krävs för dykning.
Menar du att klockan skulle känna av vad du har för blandning i tuberna? :D

100m räcker för i princip alla.
 

Babinus

Cartier
Menar du att klockan skulle känna av vad du har för blandning i tuberna? :D
Självklart menar jag så. :) Nej, men de som dyker med dyr helioxblandning i flaskan utan att dyka djupare än 50 m lär vara lätt räknade. Självklart finns det inget hinder att dyka bara strax under ytan med heliox. Inte heller 80 m med luft. Risken är då att man inte mår så bra efteråt.

Jag skrev som man skrivit i bruksanvisningen på mina två dykarur. Ej för blandgasdykning.
100m räcker för i princip alla.
Fast får du klockan full med vatten efter ett normalt scubadyk är det nog inte så smart att tala om det, ifall man vill få ut något på garantin. Det står i regel tydligt på bruksanvisningen att den inte är avsedd för det. Bara snorkeldykning.

Att det sedan kan gå bra ändå är en annan sak. Själv råkade jag kliva in i duschen med min guld-omega, som inte är det minsta vattenskyddad. Det gick bra den gången. Kanske en gång till? Tänker inte testa.

Jag vet inte hur TS tänker göra, men har man för avsikt att dyka regelbundet med klockan rekommenderar jag att man satsar på godkänd märkning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart menar jag så. :) Nej, men de som dyker med dyr helioxblandning i flaskan utan att dyka djupare än 50 m lär vara lätt räknade. Självklart finns det inget hinder att dyka bara strax under ytan med heliox. Inte heller 80 m med luft. Risken är då att man inte mår så bra efteråt.

Jag skrev som man skrivit i bruksanvisningen på mina två dykarur. Ej för blandgasdykning.

Fast får du klockan full med vatten efter ett normalt scubadyk är det nog inte så smart att tala om det, ifall man vill få ut något på garantin. Det står i regel tydligt på bruksanvisningen att den inte är avsedd för det. Bara snorkeldykning.

Att det sedan kan gå bra ändå är en annan sak. Själv råkade jag kliva in i duschen med min guld-omega, som inte är det minsta vattenskyddad. Det gick bra den gången. Kanske en gång till? Tänker inte testa.

Jag vet inte hur TS tänker göra, men har man för avsikt att dyka regelbundet med klockan rekommenderar jag att man satsar på godkänd märkning.
ISO-certifierade dykarklockor är testade till 150% av sin WR-mätning. Med andra ord räcker en ISO-certifierad klocka med 100m-WR gott och väl.
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Victorinox dive master 500m är ju ett stycke väldigt välbyggd klocka till rätt kurs. Klarar din budget galant begagnad. Den här kan jag tänka mig att släppa om du är intresserad!

image.jpg
 

Babinus

Cartier
ISO-certifierade dykarklockor är testade till 150% av sin WR-mätning. Med andra ord räcker en ISO-certifierad klocka med 100m-WR gott och väl.

Men lika fullt gäller inte garantin. Men visst, har du en lyftögla som är märkt 1 ton lär den inte brista vid 1,5 direkt. Ska man då rekommendera att strunta i märkningen?

Man gör som man vill, men jag vill bara att man ska veta vad tillverkarna skriver i bruksanvisningen och vad märkningen säger. Jag skrev inlägget för att många tror att man kan köpa en klocka med märkning 30 m och tro att den räcker om man dyker mest över 30 m.

Jag tycker att man bör veta vad tillverkaren garanterar gentemot märkningen. För övrigt är det mesta i samhället något tåligare än vad som anges. Att överskrida bildäckens angivna toppfart innebär inte heller att däcken exploderar direkt.
 

Babinus

Cartier
Kan tillägga jag har erfarenhet av dykare med 100 m klockor. Vissa har varit vattenskadade efter sådär 50 - 100 dyk. Inte alla, men min ena 200 m har klarat 20 års regelbunden dykning.
 
Topp