Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Quartz eller Automatic

Diskussion i 'Diskussion' startad av Christer, 13 april 2014.

1. Christer
    Trådstartare

Christer Torpare

Jag är inne på att köpa en Tissot PRC 200 och tänkte närmast på en Automatic. Dock har jag fått höra att Automatic-verken kan gå ganska ojämnt och att quartz är mycket mer exakta. Är det fler som är av samma uppfattning?

2. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Ja, quartz är mer exakt.

yonsson gillar detta.
  3. garfield

garfield Friends of KS

Oj. Hej och välkommen. Lite fel ställe att ställa den frågan. Mekaniska urverk är alltid mindre exakta än quartz. Med det sagt är det så att de flesta här på forumet är helt insnöade på mekaniska verk. Har nog att göra med att de uppfattas som mera "genuina" eller vad man ska kalla det.

Och därmed blir svaret på frågan: Automatic, naturligtvis!

Icaras och Denke gillar detta.
  4. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Om det man är ute efter bara är en klocka som håller tiden bra är det quartz som gäller. Dock är det supertråkigt och själlösa klockor oftast gentemot riktiga urverk.

Icaras gillar detta.
  5. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Quartz är mer exakt men automatiskt verk är mycket roligare! Det är klart att du ska köpa dig en mekanisk klocka :)

6. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Djäkla svengelska allihopa, kvarts heter det på svenska. :pompus:

Icaras, yonsson och Denke gillar detta.
  7. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Jag tycker att du ska titta på andra klockor än Tissot PRC 200.

Sandkvist gillar detta.
  8. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Utifrån rubriksättningen är grabben och de som svarar konsekventa:p

9. Peddjy

Peddjy Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Nu vet jag inte vilken av PRC 200 modellerna du är ute efter för det finns ju ett gäng olika. Men jag köpte den här modellen för några år sedan på impuls. Ångrar idag att jag inte tog den automatiska versionen! Visst den går bra och så men saknar det lilla extra! Kör på auto!

10. JayJay

JayJay Biskop

Och automatiskt... om vi nu ska vara petiga.

Till TS: Är det exakthet och låga ägandekostnader du vill åt så kör kvarts. Är det en accessoar med lite själ du vill ha så kör mekaniskt. Lätt som en plätt.

11. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Kör på automatiskt urverk. Du kommer inte ångra dig:)

12. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

På KS gäller regeln: "Kvarts är själlöst och skittråkigt så länge det inte är Rolex OQ, för då är det ballt och själfullt".

OnT, vill du ha kvarts för exakthetens skull ska du köpa det!

Rookie, Burgundy, aadde81 och 5 andra gillar detta.
  13. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Beror väl lite på... Kvarts förbises lätt på forum som dessa, men jag tycker man ej ska göra det. En kvarts är ju väldigt lättsam att äga, oftast handlar det ju bara om batteribyte när det är dags. En Mekanisk eller Automatisk i det här fallet kommer ju förr eller senare behöva servas, och frågan är om det är värt på en billigare Tissot - (men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra.) Sen kommer ju en automatisk att stanna om du inte använder den kontinuerligt(de har ofta runt 42 h kraftreserv), en kvarts håller igång så länge batteriet har energi. Enligt mig beror valet av kvarts och mekanisk på vilket förhållande man har till klockor.

yonsson gillar detta.
  14. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Automat om du vill att klockan ska ha själ och är fascinerad av mekanik. Är det ren funktion du är ute efter så är ju ett kvartsverk bättre och billigare i längden.

15. Strindberg

Strindberg Biskop

Har kvarts på min "finare" allroundklocka. Passar bra på en sådan klocka, bara att ta på sig, och trots att den blir liggande några dagar då och då så är den alltid ställd, har rätt tid och är bara att ta på när det är bråttom. De andra uten (förutom beatern) lärer man i stort sett alltid ställa och så innan man använder.

Men visst är det roligare med mekaniska klockor!

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Automat:
    + Mysigt
    + Häftigt enligt vissa
    - Stannar om den inte används
    - Behöver service
    - OFTAST mindre exakt tidhållning än kvartsklockor
    - Stötkänslig

Kvart:
    + Bra tidhållning (om klockan har ett bra urverk)
    + Stannar inte förrän batteriet tar slut
    + Mycket mer stöttåligt
    + Oftast billigare
    + Billigare att äga
    - Mindre mysigt enligt vissa

Personligen köper jag bara en kvartsklocka om det är en slit och slängklocka eller om den håller max +-10 sekunder/år.

Icaras, Compiss och 80talisten gillar detta.
  17. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Inga nya klockor har själ - gäller såväl automatiska som batteridrivna.

carlanton, Icaras, Aurum och 2 andra gillar detta.
  18. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Jepp, samt vintage Grand Quartz... ;)

19. JayJay

JayJay Biskop

Absolut inte för mig. Förr eller senare SKA jag ha en GS med kvartsverk. Har idag dessutom två analoga kvartsare varav den ena bärs frekvent. Dock är klockan för mig en accessoar och ett bruksföremål. För rent bruks föredrar jag kvarts medan jag ur accessoarhänseende föredrar mekanik.
    Med det sagt så tycker jag att alla män borde äga åtminstone en mekaniskklocka. Löjligt kanske men så känner jag.

aljung, yonsson och 80talisten gillar detta.
  20. David

David Bödeln

Mekanisk klocka med kvartsverk är för mig fullständigt meningslöst. Ska man ha kvarts och funktion är det all-in som gäller.

Icaras gillar detta.
  21. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Fast... Var inte det helt rätt ställe att ställa frågan på ;)

garfield gillar detta.
  22. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Automatic eller mechanic är lite more känsla än battery

Rozzy gillar detta.
  23. JayJay

JayJay Biskop

Vad betyder mekanisk med kvartsverk?

24. David

David Bödeln

Rörliga delar, såklart.

25. Christer
    Trådstartare

Christer Torpare

Varför? Jag tycker den är snygg till ett vettigt pris. Vad är fel med dem?

//Christer

eriksson850 och Eurenius gillar detta.
  26. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

För den som inte begrep var mitt förra inlägg en aningens ironiskt.
    Men håll med om att vissa av oss spyr på kvarts i allmänhet men sportar gärna en OQ!
    Personligen har jag flera kvartsklockor, både mekaniska och digitala, som jag växlar med mina mekaniska/automatiska.

Icaras, Carolin och JayJay gillar detta.
  27. Christer
    Trådstartare

Christer Torpare

Tack för alla svar. Kanske skulle varit lite mer specifik i min fråga och presenterat mig kort.

Jag tycker att det är kul med klockor men det är absolut ingen hobby och därmed är budgeten begränsad. Jag har en låda med lite gamla klockor, enklare Seiko, Certina m.fl men de jag använder idag är en Citizen och en Hanowa:
    citizen.jpg
    Hanowa.gif
    har tittat efter något nytt som ska vara lite sportigt men ändå elegant vilket, i min smak, PRC 200 uppfyller. Kanske skulle jag tycka att det skulle vara lite känsla med en mekanisk klocka men jag vill inte hålla på och ställa den var och varannan dag. Därmed lutar det mot quartz modellen och för mellanskillnaden kan man ju köpa en klocka till. :)

Min Citizen är förövrigt en Eco-Drive vilket fungerar utmärkt och även där slipper man ju batteribytena..... :)

//Christer

Icaras gillar detta.
  28. JaTack

JaTack Friends of KS

Jag som precis tänkte tipsa om Eco-drive efter att ha läst igenom tråden.
    Har själv en ny Eco-drive som är lite mer "elegant" men som inte får någon tid på armen alls. Det finns hur som helst en hel del trevligare kvartsare där ute om det är vad man letar efter :)

29. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Ett par av varje!

J

eriksson850 och 80talisten gillar detta.
  30. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Hatar att casio "sålt sig". De kunde ju kört ett bra samarbete. Typ som Bratte och Bentley. Eller som Volkswagen och SS. Men casio och Burton... Fy fan!

OnT tycker att kvarts har sina fördelar, speciellt om man bara skall ha en klocka. och det inte skall vara en rolex explorer eller sub.

Mårtenssons ur Brookfield