Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Quartz som går för fort

Diskussion i 'Diskussion' startad av LongCon, 25 januari 2013.

1. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    I min värld ska quartz inte gå fel. Elvian går 4.5 min fort på ett par dagar vilket inte är ok. Ska man serva? Byta verk? Var?

2. Desmond_Malone

Desmond_Malone Friends of KS

Från:
    Värmdö
    Ajdå känns inte bra detta då jag har haft den innan dig, jag har dock aldrig mätt tiden på den men det känns väl som att den borde gå bättre än så.
    Givetvis tar jag tillbaka den om du vill.

MVH
    Anders P

3. China

China Guest

Nu så har jag faktiskt ingen aning om vilket verk som sitter i klockan, en del quartz går att serva och andra inte. Sedan handlar det om du vill ha orignalverket, eller en drop in vid ett ev byte av verk. Annars så bör de flesta urmakare klara ingreppet utan några problem.

4. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    Sitter ett ESA verk i den.
    MVh
    Anders P

5. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ingen skugga faller på dig :)

Vi får se om det är någon som har en bra lösning på problemet och hur dyrt det kan tänkas bli. Har kärat ner mig i Elvian men återkommer om hur vi gör.

Mvh

/LongCon

6. China

China Guest

Ok, men det hänger på vilken serie, om verket går att serva eller behöver bytas ut.

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Quartz som går för fort

Kan Du inte byta till ett batteri med lite färre Volt?? :mrgreen:

8. calzone

calzone Biskop

+ 1

9. Desmond_Malone

Från:
    Värmdö
    Har skckat Pm till förra ägaren med fråga om vilket verk som sitter i den blev lite osäker nu, återkommer med info om det dyker upp!

MVH
    Anders P

10. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Öppnade och kollade lite snabbt. Här är en bild iallafall. Det ser väl fräscht ut tycker jag. Har ingen som helst koll på quartz...

ESA 536 121

11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Seriöst så ser det ju med blotta ögat lika fint ut som nåt annat quartz-verk. Mycket intressant att veta varför den krånglar!

12. China

China Guest

Det verket går att serva, även att det förmodligen är billigare att byta ut. Många av de mekaniska delarna är samma som till ETA 2824, och ska inte vara några problem att få tag på. Däremot så är verket och kretsarna utgångna hos grossisterna, då verket tillverkades på 80talet. Jag såg att det fanns ersättningsverk på Ebay. Säljaren är helt ok, jag har handlat mycket av honom.

http://www.ebay.com/itm/ETA-11-536-121- ... 0879369201

13. leben

leben El Patrón

Kan det inte på riktigt vara batteriet som spökar? Borde ju iofs stanna om det är batteriet. Men att köpa ett nytt och byta för några kronor kanske är en billig felsökning?

14. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack för alla tips och synpunkter. Får väl fixa ett batteri och kolla om det hjälper innan jag tar något större steg. Fler tips mottages tacksamt!

15. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag har för mig att man kan justera gången med skruven under texten Swiss, en urmakare bör ha instrument för att mäta gången även hos quartzur.

16. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Har aldrig testat att rucka. Man kanske skulle prova... Några tips om ruckning?

17. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Googla lite. Det borde gå fort att hitta OM och i så fall hur urverket går att rucka.

18. China

China Guest

Verket går att regulera, däremot så krävs det att man har rätt utrustning och en gedigen utbildning. I det här fallet så handlar det nog om slitage, med tanke på verkets ålder.

Annars så kan man smälla i en automat eta 2836-2 för att piffa upp klockan. Verken har exakt samma dimensioner och position för kronaxel, datumvisning m.m. Vill man kosta på en slant så tycker jag det är ett bättre alternativ än en NOS ESA 536 121.

19. _jonte

_jonte Friends of KS

Shit vad mycket 'udda' kunskap du smäller ur dig här och i andra trådar. Urmakare månne? :)

20. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Jag har varit sugen på att göra den modden i det caset fast från Heuer.. Om inte annat så lär ju insatta fundera när dom ser sekundvisaren glida fram framför Quartz-texten..

21. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Tack igen för alla tips!

Av någon jävla underlig anledning har den nu gått perfekt i 7h. Hoppas det håller i sig.

Mvh

/LongCon

22. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Har nu lämnat in den för batteribyte medätning av det gamla batteriet samt trycktest. Urmakaren var rätt nedlåtande i tonen och så att man inte servar quartsur. "Man servar AUTOMATISKA ur" jag: jamen.. Hon: nej, man servar inte quartsur!

Jaja, hoppas det löser sig. I nuläget går den jättebra i ett halvt dygn men stannar hipp som happ.

23. Knät

Knät Stadsbo

Från:
    Det mörka småland
    Ehh.. Vilken butik var det?? Jag har fått Quartzverk servade..

24. _jonte

_jonte Friends of KS

Var det verkligen en urmakare du träffade? De flesta som jobbar i klockbutik är ju inte urmakare, men fixar ändå enklare jobb som batteribyte osv.

25. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Jag tror hon är urmakare men är inte 100%.på det alls. Lämnade den till stjärnurmakarna i Kista galleria.

Mårtenssons ur Brookfield