• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz till mekanisk

Baloo

Omega
Hej!
Medan jag sitter i höstmörkret och väntar på att pengarna till en Exp2 (16570) ska trilla in på kontot sitter jag vid köksbordet och tittar på min Corniche Heritage 40 och undrar ifall det är möjligt att med lite hantverksskicklighet och tålamod göra den till en automat? Idén är ny så har inte börjat leta efter potentiella urverk ännu utan tänkte fråga er först ifall det är någon som lyckats med ett liknande projekt. Kommer massa special verktyg krävas och hur mycket kostar de?

Dela gärna med er av erfarenheter eller ifall det finns trådar där man kan följa folks arbeten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går absolut och framförallt är det vanligt att göra tvärt om, alltså att sätta i ett kvartsverk i en klocka som haft ett mekaniskt urverk. Vissa urverk har exakt samma storlek och även samma storlek på visare och samma fästpunkter på tavlorna, i de fallen är det bara att skifta. Ser dock inte vitsen att göra det på en så billig klocka.

Om man inte vet vilka andra urverk som passar så krävs det en hel del mätande och mekande. Så visst är det möjligt men troligtvis inte värt det.

Automatiska urverk kostar från 350kr och uppåt.
 
Topp