• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz?

John R

Panerai
Har en Quartz p G om inget skiter sig på vägen!

Har inte titta på en batteriklocka på många år men känner att denna är undantaget. Det är lite goare feeling när man vet att det är analog teknik som driver klockan.

Hur ställer sig du till Quartz/batteri klockor?

Skiter ni i vilket bara klockan flyger eller måste det vara mekaniskt under huven?


/John R
 
Till en viss del skiter jag i vilket, har ett par kvartsare och använder dem gärna, särskiljt roliga Swatch. Annars så köper jag bara mekaniskt om det inte är ngt verkligt speciellt. Det är det där med att de känns lite levande på ett sätt, och det är en annan tidsanda och ställning man tar till en mekanisk klocka, till skillnad från kvartsklockor som ofta är lite "slit och släng"
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Sålänge klockan drar många fördelar av quartz-tekniken och inte försöker "se ut som en riktig" klocka så är det hur lungt som helst för mig. Dvs en G-shock eller en ultra-thin solljusdriven citizen stiletto går hur bra som helst, men random batteriare som har dimensioner som en mekanisk och inte drar nytta av tekniken som går att få billigt via quartz ser jag ingen mening med
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Quartz är tufft!

SNC13379.jpg
 

BME

Cartier
Har inget generellt emot quartz men tenderar att titta på mekaniska ur.
Dock tycker jag att en quartz beater alltid är bra att ha om inte annat för att ställa tiden mot om man inte har en winder :)
 

Dammen

Cartier
Kan det vara en Tuna på G?

Jag har inget emot Quartz längre, i begynnelsen av min klockidioti fick jag för mig att detta var något fullt men har sedan dess insett att det finns en massa coola modeller där just Quartz passar bättre. En tool-klocka kan lugnt få ha ett Quartz-verk. Dock har jag svårt för modeller som både finns i mekanisk och Quartz (läs Omega SMP) då det i dessa fall känns som man kör på budgetvarianten. Lagom luddigt uttryckt kanske.
 

JayJay

Rolex
Frågan har ju varit uppe flera gånger men ännu ett varv skadar knappast. För egen del har jag ingenting emot kvartsklockor. Har två själv för tillfället (plus ett par digitalare). Finns dessutom några jag väldigt gärna skulle vilja ha (Sinn UX och valfri GS t ex). MEN jag föredrar i de flesta fall mekaniskt. Det måste liksom finnas en poäng med kvartsaren för att jag ska bli intresserad.

Jag köpte denna tidigare i år då jag behövde en billig, vattentålig klocka som jag skulle kunna få på mig snabbt (inte krångla med att ställa osv) samt att den skulle passa i de flesta lägen och gå in under en skjorta.
iphone144_zps78e328a2.jpg

Jag är helnöjd med hänsyn till tänkt användning. Tycker dessutom det är kul att den drivs av solceller (kryddar det hela lite liksom).
 

John R

Panerai
Kan det vara en Tuna på G?

Jag har inget emot Quartz längre, i begynnelsen av min klockidioti fick jag för mig att detta var något fullt men har sedan dess insett att det finns en massa coola modeller där just Quartz passar bättre. En tool-klocka kan lugnt få ha ett Quartz-verk. Dock har jag svårt för modeller som både finns i mekanisk och Quartz (läs Omega SMP) då det i dessa fall känns som man kör på budgetvarianten. Lagom luddigt uttryckt kanske.


Kanske det!

;-)

/John R
 

John R

Panerai
Det finns skitcoola quartzare. Bara tramsigt att döma ut den av någon skum princip om att det måste vara mekaniskt för att det ska räknas. När jag kommer att tänka på det är nog de flesta principer trams :)

Funderar på att ta denna texten och ha den som en signatur. Du är klok som en uggla!;-)

/John R
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
När jag kommer att tänka på det är nog de flesta principer trams :)

...rent principiellt menaru? :)


...nä men jag håller med till 100, "principer" är oftast rätt trista o korkade... ...fast det är ju iofs inte svårt att hitta på undantag
-var snäll mot barn... funkar ju "i princip" rätt bra... ;-)

Folk får köpa vad f-n de vill för sina egna pengar men ingen av mina senaste quartz, Aqualand o en 844 Heuer har fått mitt hjärta att bulta...
 

Sond

Patek
JAg föredrar mekaniska. Utan tvekan. Det är hantverket, traditionen och känslan som styr mig. Men det betyder inte att jag inte tycker att Quartz har sin plats i samlingen. För mig handlar det om att ha en klocka som alltid går att slänga på sig utan att fibbla med tid och datum.

Så en av mina beaters är en SMP Quartz. Den fyller sin funktion till 100%. Dessutom tycker jag den är väldigt läcker till ett bra pris.

IMG_6307.jpg

IMG_6439.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig gör de inget alls. Iofs många mekaniska klockor som också känns totalt själlösa så det kanske inte beror på just kvartsverket. Vad vet jag..
 

max

Dancing Queen
Det jag stör mig mest på med quartzare är när sekundvisaren inte stannar exakt på sekundmarkeringarna. Detta verkar inte hända på tex OQ (vad jag sett iaf) men på nästan alla billigare så missar sekundaren strecken.
Sen stör det mig lite att de hackar fram när det i min lilla hjärna borde vara lätt att göra sekundvisaren helt flytande, men det är nog jag som missat något där :)

Men har du hittat en välgjord quartz som du gillar så är det väl bara att köra?
 

fredtiger

Cartier
Sålänge klockan drar många fördelar av quartz-tekniken och inte försöker "se ut som en riktig" klocka så är det hur lungt som helst för mig. Dvs en G-shock eller en ultra-thin solljusdriven citizen stiletto går hur bra som helst, men random batteriare som har dimensioner som en mekanisk och inte drar nytta av tekniken som går att få billigt via quartz ser jag ingen mening med
Intressant perspektiv, helt plötsligt gillar jag min squale quartz ytterligare lite till... (jag som redan var nästan äckligt nöjd :D).

5d6f3nh.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tycker att manuella, automatiska och quartz. Alla har sin charm, sina fördelar och nackdelar.
En quartzbeater måste man nästan ha. Och en söndagsklocka med plexi som man vrider upp. Sen är ju automatiskt att föredra under veckan...
 
Topp