• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Har kommit på mig själv att den här har jag ju på handleden varje dag. Vågar ni komma ut ur garderoben:)
2014-04-02 17.08.04.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ju "tyvärr" sålt mina GS-kvartsare. Har enbart en gammal casio och en g-shock kvar.
Bjuder på lite bilder på föredettingarna:

SBGX061 +-10 sekunder/år


SBGX083 +-10 sekunder/år




Och en som var på besök. SBGT033 +-5 spy



Älskar det urverket. Sekundvisaren glider stegvis istället för hoppar.
 

Mangusta

Cartier
Quartz är jäkligt bekvämt om inte annat. Behöver inte ställas om titt som tätt och framför allt behöver man inte säga att klockan är XX:XX "give or take". :D
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Äger ingen Quartz nu men saknar min gamla smp. Första klockan kommer jag alltid ha lite guilty pleasure för.

image.jpg
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Tycker mig skåda en rangeman trevligt!
Har en också men tycker att höjdmätaren är jäkligt "moody" det diffar på 100m ibland på samma punkt med några timmars mellanrum...
Något du märkt?

Stämmer bra det!
Schysst med fler rangemen, jag fick den igår så jag har inte hunnit testa den fullt ut. Har läst att man kan kalibrera höjdmätaren på en plats med känd höjd så ska den fungera riktigt bra efteråt, ska testa det när jag hinner! :)
image.jpg
 

BME

Cartier
Stämmer bra det!
Schysst med fler rangemen, jag fick den igår så jag har inte hunnit testa den fullt ut. Har läst att man kan kalibrera höjdmätaren på en plats med känd höjd så ska den fungera riktigt bra efteråt, ska testa det när jag hinner! :)

Jo jag kalibrerade den när jag var ute och fiskade i skärgården för ett par helger sedan, 0 m över havet... Ett par timmar senare så visade den -26m över havet när jag satt i båten. (Det var inte en ubåt :) ) Sen har den skevat sig mer o mer efter det...
Vet att den går på lufttrycket och att det inte är lika exakt men vore kul att ha en referens till en annan Rangeman så du får gärna höra av dig när du testat!
Bjuder på ett wristshot så länge:
FDDAD118-6433-478E-B8D6-3FCE074C31A2_zpsk2fewmet.jpg
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
K
Jo jag kalibrerade den när jag var ute och fiskade i skärgården för ett par helger sedan, 0 m över havet... Ett par timmar senare så visade den -26m över havet när jag satt i båten. (Det var inte en ubåt :) ) Sen har den skevat sig mer o mer efter det...
Vet att den går på lufttrycket och att det inte är lika exakt men vore kul att ha en referens till en annan Rangeman så du får gärna höra av dig när du testat!
Bjuder på ett wristshot så länge:
FDDAD118-6433-478E-B8D6-3FCE074C31A2_zpsk2fewmet.jpg
Kan man även kolla lufttrycket i bildäcken med denna tingest?
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Tycker om både auto & quarts, har två i samlingen som får mycket tid, den ena är faktiskt min dyraste klocka. GRAB & GO!
 

Bilagor

  • Wrist shoot TH.jpg
    Wrist shoot TH.jpg
    105.5 KB · Visningar: 86
  • Certina DS Action LE on arm.JPG
    Certina DS Action LE on arm.JPG
    120 KB · Visningar: 84

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Min favoritquartz:

34343_136020229754648_1000004001603.jpg


SeikoAstron3500.jpg


Seiko Quartz Astron 35SQ - Worlds First Quartz Watch
In the latter half of the 1950s watchmakers were vying to outdo one another in the area of wristwatch accuracy. So it was, in 1959, that Epson launched the "59A Project," a program to develop a next-generation, high-accuracy, battery-operated wristwatch. The project team members researched several types of battery-operated watch structure — spring balance, tuning fork and quartz. Eventually, however, they began to concentrate on the target of developing a quartz timepiece in a transportable size. This happened to coincide with a program to develop an official timekeeping device for the Tokyo Olympic Games, and synergies between the two programs helped to accelerate that research, leading to the development of the Seiko Crystal Chronometer QC-951. Meanwhile, the company announced in 1966 that it had developed a pocket-watch style quartz prototype. The following year, it announced the development of a prototype quartz wristwatch. The prototypes came away from the prestigious Neuchatel Observatory chronometer contest, winners. Finally, in 1969, came the commercialization of the world's first quartz watch, the Seiko Quartz Astron 35SQ.

Center second: One step per second
Outer diameter 30.00 mm T
Thickness 5.30 mm (battery unit 6.10 mm)
Driving method: Crystal oscillation circuit controlled stepping motor
Vibration frequency: 8.192 Hz
Accuracy: Room temperature (+4°C to +36°C)
Daily rate ±0.2 sec
Monthly rate: ±5 sec.
Battery life: 1 year or longer
Jewels: 8
Price: ¥450,000 (18-karat solid gold case)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jo jag kalibrerade den när jag var ute och fiskade i skärgården för ett par helger sedan, 0 m över havet... Ett par timmar senare så visade den -26m över havet när jag satt i båten. (Det var inte en ubåt :) ) Sen har den skevat sig mer o mer efter det...
Vet att den går på lufttrycket och att det inte är lika exakt men vore kul att ha en referens till en annan Rangeman så du får gärna höra av dig när du testat!
Bjuder på ett wristshot så länge:


Rangeman är inte så vanliga ännu, rätt nya. Gillar den skarpt!

Min gamla trotjänare hälsar!
(nej, bilden är inte tagen idag ;) )
IMG_0287.JPG
 
Topp