• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz

andheg

Rolex
2-Faktor
wGEXRxp.jpg
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Har haft svårt för quartz, men fallit för det praktiska för min beater. Använder betydligt mer än vad jag trodde jag skulle göra och det lär inte bli mindre i sommar.
image.jpg
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har ju "tyvärr" sålt mina GS-kvartsare. Har enbart en gammal casio och en g-shock kvar.
Bjuder på lite bilder på föredettingarna:

SBGX061 +-10 sekunder/år


SBGX083 +-10 sekunder/år




Och en som var på besök. SBGT033 +-5 spy



Älskar det urverket. Sekundvisaren glider stegvis istället för hoppar.
Tja försöker hitta en video på tuben ang visarna men hittar inget vet du nån bra sida?

Mvh Chuck


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Adam019

Omega
Kom nyligen över en Tag Heuer 1000 som vägrar släppa greppet om handleden. Svårt att slå känsla man får med en automat men det är ju såååååå praktiskt med Quartz!
9u7apyme.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Adam019

Omega
Jag förstår inte. På vilket sätt är det mer praktiskt?

Min erfarenhet är att den enda skillnaden i praktiken är att kvartsklockor kräver batteribyte.
Om man har många automatiska klockor man varvar med är det skönt att ibland slänga på sig en Quartz så man inte behöver ställa om tiden varje gång. Eller så köper man en winder, men jag vill helst inte köra med winders då det sliter på klockans livslängd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om man har många automatiska klockor man varvar med är det skönt att ibland slänga på sig en Quartz så man inte behöver ställa om tiden varje gång. Eller så köper man en winder, men jag vill helst inte köra med winders då det sliter på klockans livslängd.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Då frågar jag - på vad sätt sliter winderkörning på livslängden? Det gör väl i så fall vanlig användning också?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ja, winding motsvarar ju vanlig användning. Om du låter gångreserven köra slut så är ju klockan i "viloläge".


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Sant, men du kan få oljor som inte funkar som dom ska om klockan är i viloläge ofta. Jag motionerar mina, åtminstone en gång i veckan. De jag inte använder alltså ;)


Skickas från min iPhone
 

Adam019

Omega
Sant, men du kan få oljor som inte funkar som dom ska om klockan är i viloläge ofta. Jag motionerar mina, åtminstone en gång i veckan. De jag inte använder alltså ;)


Skickas från min iPhone
Har jag inte tänkt på, tack för tipset. Kanske värt att låta dinkorna cirkulera på en winder med jämna mellanrum. Har du tips på en bra winder?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp