• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartz

JaTack

Rolex
2-Faktor
Min "kusin" säger hej :)
enasuryj.jpg



Skickas från min iPhone

Det lutade mot en T-touch när jag köpte denna, men eftersom de inte hade den orangea versionen någonstans så blev jag osäker. Men det ser ju bra ut! Är det originalgummit? Hur känns det på efter lite användning?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det lutade mot en T-touch när jag köpte denna, men eftersom de inte hade den orangea versionen någonstans så blev jag osäker. Men det ser ju bra ut! Är det originalgummit? Hur känns det på efter lite användning?
Jag hade tur; en orange kvar. Jo det är originalgummit, känns oerhört bra. Sitter lite lagom löst, bra häng och lagom tyngd i dinkan (90 gr). Kul funktioner :)
avugunyr.jpg



Skickas från min iPhone
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag hade tur; en orange kvar. Jo det är originalgummit, känns oerhört bra. Sitter lite lagom löst, bra häng och lagom tyngd i dinkan (90 gr). Kul funktioner :)
avugunyr.jpg



Skickas från min iPhone

Gummit ser kraftigt ut! Häftig klocka, hoppas du är fortsatt nöjd. Får se om det trillar in en t-touch i min klocklåda snart ;)
 
här är en Tissot som jag inte hade sett förut innan jag hittade denna enda nackdelen är att den saknar batteri luckan undrar om man kan hitta ett nytt lock? har ingen koll på hur gammal den är men den är rätt kul :happyhappy:
Bild 9.jpg
 

Zpey

Breitling
Ruskar till den här tråden istället för att skapa en ny, har mer och mer börjat titta mot kvartsklockor men behöver tips på modeller att kika närmare på.
Prisklass 10-20k, en modell som har fångat visst intresse är Aqua Terra så det ger en hint om den typ av klocka jag söker, en i mina ögon "allround" klocka som ligger sfären dress/sportare.
Har insett att utbudet inte är enormt men ni har säkerligen förslag som är av intresse, beg. som nytt, hit me!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ruskar till den här tråden istället för att skapa en ny, har mer och mer börjat titta mot kvartsklockor men behöver tips på modeller att kika närmare på.
Prisklass 10-20k, en modell som har fångat visst intresse är Aqua Terra så det ger en hint om den typ av klocka jag söker, en i mina ögon "allround" klocka som ligger sfären dress/sportare.
Har insett att utbudet inte är enormt men ni har säkerligen förslag som är av intresse, beg. som nytt, hit me!
Här finns det 5692 stycken kvartsur mellan 10000-20000 kr. https://www.chrono24.se/search/inde...=20000&redirectToSearchIndex=true&sortorder=1
 

Zpey

Breitling
Nu ställde jag väl förvisso inte en fråga där jag eftersökte länkar till butiker som säljer kvartsklockor, utan efterfrågade ERA förslag, eller var det någon specifik modell du syftade på av dessa 5692 klockor?
Att likadana "köpråds" trådar dyker upp titt som tätt när det allt som oftast redan finns ett antal liknande trådstarter köper jag, men nu väckte jag liv i en gammal tråd och dessutom med en fråga som inte avhandlats speciellt omfattande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nu ställde jag väl förvisso inte en fråga där jag eftersökte länkar till butiker som säljer kvartsklockor, utan efterfrågade ERA förslag, eller var det någon specifik modell du syftade på av dessa 5692 klockor?
Att likadana "köpråds" trådar dyker upp titt som tätt när det allt som oftast redan finns ett antal liknande trådstarter köper jag, men nu väckte jag liv i en gammal tråd och dessutom med en fråga som inte avhandlats speciellt omfattande.
Ingen fara, jag ville bara hjälpa dig i sökandet. Det handlar så mycket om tycke och smak så det är bra att börja brett och se vilket utbud som finns inom din ram. Omega Aqua terra är ett bra val.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ruskar till den här tråden istället för att skapa en ny, har mer och mer börjat titta mot kvartsklockor men behöver tips på modeller att kika närmare på.
Prisklass 10-20k, en modell som har fångat visst intresse är Aqua Terra så det ger en hint om den typ av klocka jag söker, en i mina ögon "allround" klocka som ligger sfären dress/sportare.
Har insett att utbudet inte är enormt men ni har säkerligen förslag som är av intresse, beg. som nytt, hit me!
En klocka i lite samma kategori som Aquaterra... Longines V.H.P. Grand Seiko instegs modeller sbgx259, 261, 263, 265 (under 20 beg ca 22 nya) . Sjöö Sandström Jubilee. Tissot PR100 Cosc. Certina DS Action Cosc. Certina DS2 Precidrive. Alla dessa kommer med länk och är badbara och går givetvis att bära med något band. Med ditt prisspann 10-20k är det ju inte priset som sätter gränsen, snarare får du nog pengar över. Vad som är "allround dress/sport" i dina ögon vet jag inte, men för mig så är datum och sekundvisare ett par attribut som gör en klocka allround. 5atm eller över så man kan bada med klockan om man vill gör den lite sportigare i mina ögon. En personlig favorit i allround/dress facket är Longines Presence 38,5mm, den är dock inte badbar med 3atm. Annars är det väl Aquaterra som gäller ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Zpey Inte så många tillverkare som gör kvartsklockor av högre kvalité tyvärr. Det är ofta något man offrar när det är kvarts, tråkigt nog. Montblanc, Maurice Lacroix och Frederique Constant är kanske mer eleganta än sportiga men verkar göra trevliga kvarts klockor.
maurice-lacroix-aikon.jpg
Maurice Lacroix Aikon
montblanc-61-1.jpg
Montblanc Timewalker Date
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor.
Omega har ju dock Quartz på deras Seamaster modeller, och iallafall de äldre varianterna är de identiska med de mekaniska! :)

Grand Seiko samt Sjöö Sandström har oclså några fina modeller!
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Longines VHP är kul med sin höga precision och stöt-/magnetskydd. Bra funktioner som nog är omöjliga att göra mekaniskt (i alla fall till överkomligt pris).
 

Jaakobi7

Breitling
Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor.
Omega har ju dock Quartz på deras Seamaster modeller, och iallafall de äldre varianterna är de identiska med de mekaniska! :)

Grand Seiko samt Sjöö Sandström har oclså några fina modeller!

Har en mycket trevlig Omega Seamaster 200 i guld/stål som är ett Quartz urverk. Super trevlig klocka!
 

Larry Sanders

Breitling
Lite ordning får det vara i klassen.
Att skriva tex "Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor" är ju bara fel hur man än definierar kvalitet. Skulle tro att alla ambandsur som måste kunna visa rätt tid utan att gå sönder hela tiden exvis militära, polisiära, för piloter är quartz-styrda. Inget mekaniskt ur platsar då. Om man menar exklusiva så har jag själv en sån här:
https://www.creativewatch.co.uk/pro...letto-platinum-on-black-strap-ar1011-04-watch
Den brukar gå under radarn, om man säger.
Man behöver dock i praktiken inte betala fullt så mycket men svåra att hitta, en serie på 250.
Som gammal ingenjör (Chalmers) så inser jag att japanerna är de bästa i yrket: Bilar, kameror, mikroelektronik, musikinstrument, motorcyklar mm mm samt klockor - allt de intresserar sig för är de bäst på (dock kanske inte programvara).
De är dock inte så duktiga på "branding". Citizen är en 100 årig klocktillverkare, äger tex Miyota som bland klocktillverkare världen över är lika kända o respekterade som Toyota.
Onekligen töntiga engelska modellnamn ibland på klockorna men det får man leva med.
Japan är ett super-estetiskt land. Ansvarsfullt också. Går deras grejer sönder blir dom sårade.
Larry
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Lite ordning får det vara i klassen.
Att skriva tex "Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor" är ju bara fel hur man än definierar kvalitet. Skulle tro att alla ambandsur som måste kunna visa rätt tid utan att gå sönder hela tiden exvis militära, polisiära, för piloter är quartz-styrda. Inget mekaniskt ur platsar då. Om man menar exklusiva så har jag själv en sån här:
https://www.creativewatch.co.uk/pro...letto-platinum-on-black-strap-ar1011-04-watch
Den brukar gå under radarn, om man säger.
Man behöver dock i praktiken inte betala fullt så mycket men svåra att hitta, en serie på 250.
Som gammal ingenjör (Chalmers) så inser jag att japanerna är de bästa i yrket: Bilar, kameror, mikroelektronik, musikinstrument, motorcyklar mm mm samt klockor - allt de intresserar sig för är de bäst på (dock kanske inte programvara).
De är dock inte så duktiga på "branding". Citizen är en 100 årig klocktillverkare, äger tex Miyota som bland klocktillverkare världen över är lika kända o respekterade som Toyota.
Onekligen töntiga engelska modellnamn ibland på klockorna men det får man leva med.
Japan är ett super-estetiskt land. Ansvarsfullt också. Går deras grejer sönder blir dom sårade.
Larry
Känns som en helt annan diskussion än vad @Zpey var ute efter?
Självklart är Quartz-ur både pålitligare och mer användbara i praktiken, ingen som sagt något annat.
Men då han drog upp en Aqua Terra som exempel på klocka som han tittat på gav jag honom klockor inom likande genrer.
Och ja, jag tycker det är svårt att hitta samma kvalite (som i en lyxklocka och inte som i praktiskt användande i yrken som tex militärt eller hos piloter) i de Quartz klockor som finns på marknaden.

Som exempel på omegas nyare Quartz-klockor, så är det ganska mycket som skiljer de från deras mekaniska modeller.
De är helt enkelt inte lika påkostade, därav min förklaring. :)
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Lite ordning får det vara i klassen.
Att skriva tex "Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor" är ju bara fel hur man än definierar kvalitet. Skulle tro att alla ambandsur som måste kunna visa rätt tid utan att gå sönder hela tiden exvis militära, polisiära, för piloter är quartz-styrda. Inget mekaniskt ur platsar då. Om man menar exklusiva så har jag själv en sån här:
https://www.creativewatch.co.uk/pro...letto-platinum-on-black-strap-ar1011-04-watch
Den brukar gå under radarn, om man säger.
Man behöver dock i praktiken inte betala fullt så mycket men svåra att hitta, en serie på 250.
Som gammal ingenjör (Chalmers) så inser jag att japanerna är de bästa i yrket: Bilar, kameror, mikroelektronik, musikinstrument, motorcyklar mm mm samt klockor - allt de intresserar sig för är de bäst på (dock kanske inte programvara).
De är dock inte så duktiga på "branding". Citizen är en 100 årig klocktillverkare, äger tex Miyota som bland klocktillverkare världen över är lika kända o respekterade som Toyota.
Onekligen töntiga engelska modellnamn ibland på klockorna men det får man leva med.
Japan är ett super-estetiskt land. Ansvarsfullt också. Går deras grejer sönder blir dom sårade.
Larry

Den där Citizen var ju rätt fräck, har du fler bilder på ditt exemplar? Inga toppenbilder på länken. Håller med dig om din åsikt om japaners skicklighet samt att det finns kvalitetsur som är icke-mekaniska. Löjligt nöjd med min GS SBGX117. Toppen quartzare med grym kvalitet och finish!
15210383354647880284583686872533.jpg
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Lite ordning får det vara i klassen.
Att skriva tex "Håller med ovanstående att de flesta tillverkare inte har Quartz alternativ med likvärdig kvalite som deras mekaniska klockor" är ju bara fel hur man än definierar kvalitet. Skulle tro att alla ambandsur som måste kunna visa rätt tid utan att gå sönder hela tiden exvis militära, polisiära, för piloter är quartz-styrda. Inget mekaniskt ur platsar då. Om man menar exklusiva så har jag själv en sån här:
https://www.creativewatch.co.uk/pro...letto-platinum-on-black-strap-ar1011-04-watch
Den brukar gå under radarn, om man säger.
Man behöver dock i praktiken inte betala fullt så mycket men svåra att hitta, en serie på 250.
Som gammal ingenjör (Chalmers) så inser jag att japanerna är de bästa i yrket: Bilar, kameror, mikroelektronik, musikinstrument, motorcyklar mm mm samt klockor - allt de intresserar sig för är de bäst på (dock kanske inte programvara).
De är dock inte så duktiga på "branding". Citizen är en 100 årig klocktillverkare, äger tex Miyota som bland klocktillverkare världen över är lika kända o respekterade som Toyota.
Onekligen töntiga engelska modellnamn ibland på klockorna men det får man leva med.
Japan är ett super-estetiskt land. Ansvarsfullt också. Går deras grejer sönder blir dom sårade.
Larry
Nu går inte jag på chalmers men får man extra kunskap där jämför med andra skolor i det avlånga landet falukorv :)?
 

Larry Sanders

Breitling
BagareB:
nej poängen var den omvända. När man träffar sina japanska kolleger under karriären, så ser man vad man inte lärt sig på CTH. Fast det är något med nationalkynnet också - att vara enveten tills det blir rätt. "Ok, vi bor i en källare nu - låt oss starta Sony!", typ eller Yamaha (vi kan ju detta med tramp
orglar), Toyota, Honda, Matsushita osv.

Larry
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Letar du efter något lite mer high-end och quartz borde valet falla på Grand Seiko, "The" Citizen Chronomaster och Breitling om du letar efter nytt.
 

Zpey

Breitling
Ingen fara, jag ville bara hjälpa dig i sökandet. Det handlar så mycket om tycke och smak så det är bra att börja brett och se vilket utbud som finns inom din ram. Omega Aqua terra är ett bra val.
Förstår, och visst det otroligt subjektivt som alltid, men valet föll på en Aerospace...funkar fint till fisketurerna också.
 

Zpey

Breitling
Känns som en helt annan diskussion än vad @Zpey var ute efter?
Självklart är Quartz-ur både pålitligare och mer användbara i praktiken, ingen som sagt något annat.
Men då han drog upp en Aqua Terra som exempel på klocka som han tittat på gav jag honom klockor inom likande genrer.
Och ja, jag tycker det är svårt att hitta samma kvalite (som i en lyxklocka och inte som i praktiskt användande i yrken som tex militärt eller hos piloter) i de Quartz klockor som finns på marknaden.

Som exempel på omegas nyare Quartz-klockor, så är det ganska mycket som skiljer de från deras mekaniska modeller.
De är helt enkelt inte lika påkostade, därav min förklaring. :)
Ska inte uttala mig om kvalitetsnivån då jag är för dåligt insatt, men med tanke på utbud mekaniska vs quartz och efterfrågan verkar det iaf rimligt att det är betydligt lättare att hitta en högre kvalitetsnivå bland mekaniska.
 
Topp