• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Quartzdykare - Vad finns där ute?

Hej på er! För som så många andra håller det ständiga letandet efter nästa klocka på att slå slint i huvudet på mig. Efter att jag för några månader sedan köpte en Swiss Military Hanowa Patriot på läder har suget efter en till klocka vuxit fram och bubblar snart över. Jag är ute efter en dykarklocka(style) på länk med maxpris runt 3k som känns trevlig. Prisklassen är definitivt ett stort bekymmer, men jag har inga större planer på att lägga ned mer pengar på en klocka just nu. Jag har kikat på en till Hanowa, modellen Skipper (svart) för ca 2,7k. Den är (mer än) snarlik Tudor BB, och känns helt okej för pengarna med sitt safirglas och 10 atm.

Men! Som alltid vill en ha ut så mycket som möjligt för pengarna, så därför började jag kika runt bland begagnade ur. Ser många Seiko automatiska, men jag är lite rädd för en automatisk klocka då den (som jag uppfattar det) kommer kräva service i framtiden, mer än att byta batteri. Är det en rädsla som jag kan strunta i, eller är den befogad? Som plus i kanten så har jag rätt grova handleder, så klockor under 43mm ser lite futtiga ut.

Så var vill jag komma egentligen. Jo, har ni några tips på fina quartzdykare till rimliga priser med bra storlek? Eller rent av en klocka ni skulle vilja sälja? Skriv gärna :)
(obs, är tråden på helt fel ställe eller bryter mot något så kasta den i sjön)

Tack!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
IMG_0774.JPG
 
Har lite svårt för modeller med den där "klumpen" på sidan, om jag får uttrycka mig slarvigt, och stållänk är också av prioritet. Men tack för bidraget! Ska kika runt på citizens och se vad som finns. Som referens på vad jag gillar utseendemässigt så har Squale en hel del coola modeller på sina automatiska ur.
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
CWC+SBS+(B)+LR+05.jpg

Jag har en CWC SBS, kan rekomendera. Bild stulen från Google men kör själv på ett grönt slitet zulu, passar bra.
Edit: SBS:en är nog 1 mm för liten för dig ser jag nu när jag läser frågan lite tydligare..
Edit 2: Och den har fasta bandhorn så länk blir svårt. Ber om ursäkt för mitt helt gräsligt värdelösa svar.
 
CWC+SBS+(B)+LR+05.jpg

Jag har en CWC SBS, kan rekomendera. Bild stulen från Google men kör själv på ett grönt slitet zulu, passar bra.
Edit: SBS:en är nog 1 mm för liten för dig ser jag nu när jag läser frågan lite tydligare..
Edit 2: Och den har fasta bandhorn så länk blir svårt. Ber om ursäkt för mitt helt gräsligt värdelösa svar.

Inget att be om ursäkt för, alla tips är välkomna :) Är som sagt inställd på länk, men ett tu tre så är man inne på något annat. Det är det som gör allt så förbannat klurigt med det här. Tänker mig även quartz för att det ska vara simpelt, men hur mycket meck är det med en automatisk egentligen? Bara en sådan sak...
 

Platinum

Cartier
Inget att be om ursäkt för, alla tips är välkomna :) Är som sagt inställd på länk, men ett tu tre så är man inne på något annat. Det är det som gör allt så förbannat klurigt med det här. Tänker mig även quartz för att det ska vara simpelt, men hur mycket meck är det med en automatisk egentligen? Bara en sådan sak...
Meck och meck. Du ställer tiden och sätter den på armen. :) Om du ska köpa en klocka som kommer bäras ofta så fungerar automatiskt lika bra som quartz i daglig användning. Om du däremot bara kommer använda den ibland är quartz att föredra då klockan *aldrig* kommer stanna.

Service rekommenderas efter ungefär fem år men ofta kan det gå längre än så. Man märker ofta på gångavvikelsen om klockan behöver servas eller inte men det är ingenting du behöver bry dig om just nu om du köper nytt. Med begagnat brukar man räkna med att klockan behöver servas direkt för att slippa dyra överaskningar (om klockan är gammal/har okänd servicehistorik bör sägas). Kvarts är dock också lite knepigt (enligt mig) när det kommer till begagnade klockor då det är svårare att serva/hitta reservdelar till och oftast bara billigare att köpa en ny klocka istället om urverket krånglar.

Skx007 plus länk bör kunna hittas för den summan och då har du en stabil automatisk dykare som säkerligen håller i 10 års tid framöver.

Edit: Annars säljer @Pluto en Certina DS Action på KS just nu för 3500 så om du kan tänkas tänja lite på budgeten så kan den vara värd att fundera på.. :)

Edit 2: Har själv en kvartsdykare (Tag Heuer 1000 TT) som jag är riktigt nöjd med. "Beateraktig" och ligger ibland lite längre så det är ju skönt att den bara går och går, men automat är ju roligare :)
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kanske att svära i kyrkan, men billiga automatdykare (typ min Monster) kan man helt enkelt byta urverk på, i stället för att serva. Billiga urverk, och någon forumnisse kan lätt byta det.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Seiko har ju quartzvarianter också. Lite mer ovanliga bara. Köp till ett superoyster från Strapcode till en sån här t ex.
097876566454342335568898967.jpg
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tack för att ni delar med er av era tankar! Ja, det kanske inte är så problematiskt med automatiska verk. Har lite att fundera på om detta!

En sak man också kan tänka på är att ett billigt verk troligen har större tidsavvikelse än ett dyrare. Har du en dykare med skruvkrona som drar sig 15 sekunder per dag kan det bli lite irriterande. Har du en automat med bättre urverk som kanske drar sig 3 sek så är det nog mindre irriterande ;) Men kanske någon som kan rucka verket, är dock svårare på billigare.
 

Guden

Cartier
image.jpeg
image.jpeg


Mysig klocka. Just denna är ur produktion men tyckte jag såg någon på forumet packa upp den nya modellen för någon dag sedan. Kvalificerar sig nog inte som en renodlad dykare men kronograf och datum kan ju vara rätt så trevligt.

100m WR.
Kvarts.
Safirglas.
42mm.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Seiko 7548, vintage men går bada med om de är täta. Hade en nyss, väldigt bra. Länk går köpa till med från eBay, strapcode etc om det saknas :)
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Måste gå med i kören som tipsar om Seiko, dom har många trevliga modeller till rätt pris och schyst kvalitet för pengen.
Deras Kinect kan ju också vara ett alternativ- typ Quartz men laddas via dina armrörelser och håller sig typ 6månader vid full laddning
( extremt enkelt förklarat )
 

ekan76

Omega
Vill slå ett slag för Momentum som vår forumsponsor säljer. Flera olika dykare, gillar speciellt Torpedo Pro. Riktigt fina och prisvärda klockor. Kommer en ny Torpedo snart som ser smarrig ut...
 
Topp